Slow fashion: 5 márka, ami jól csinálja

Zanza!

A hazánkban még kevésbé ismert slow fashion a folyamatos vásárlásra ösztönző fast fashion szöges ellentéte, melynek lényege a minőségi alapanyagokból készített ruhákra, a tudatos vásárlásra és az egyediségre való törekvés. Az üzletek szinte hetente változó kínálatával szembemenő slow fashion, azaz a lassú divat fogalma először 1985-ben, a Ronald Reagen által létrehozott Made in America project keretében jött létre. Akkor a kezdeményezés célja az volt, hogy ösztönözzék az amerikaiakat a hazai termékek vásárlására és a tisztességes munkafeltételek betartására az üzleti életben.

Napjainkban a mozgalom sokkal fontosabb, mint valaha. Magát a slow fashiont a nyolcvanas évekhez képest jóval később, 2008-ban fejlesztette ki Kate Fletcher tervezési tanácsadó, aki már határozottan ellentmondott az egyre gyorsabban változó ciklusoknak a divatvilágban és felhívta a figyelmet a 'Cheap Fashion' (Olcsó Divat) megdöbbentően magas költségeire is.

A divat szerelmeseinek a slow fashion egyfajta ünneprontásnak hangzik, de valójában éppen az ellenkezője igaz. A könnyen eldobható ruháiról ismert H&M sem szeretne kimaradni az aktuális divathullámokból, mégis egy zseniális marketingkampány keretében meghirdette újrahasznosítási programját. A Fashionista.com szerkesztői összegyűjtötték azt az öt slow fashion márkát, akik bár nem olcsón, de a minőséget szem előtt tartva hisznek az időtlen designban, a vásárlók ízlésében és környezettudatosságában.

1. Erica Weiner

A művészettörténetet tanult designer családja három generáció óta foglalkozik ékszerekkel alsó Manhattanban. Erica Weiner stresszlevezetésként kezdett el ékszerekkel foglalkozni, majd egy éven belül a kézművesékszerekben látta új karrierjét. Csapatában 8-10 nő tervezi és gyártja különleges ékszereit, melyeket többek között antik tárgyak, utazások, valamint a marokkói, a londoni és az amerikai kultúra inspirál. Üzletében a férfi csecsebecséktől a míves nyakláncokig szinte minden megtalálható, egy 1910-es éveket idéző gyémánt gyűrű például 1950 dollárba, 428 ezer forintba kerül Erica Weiner slow fashion műhelyében.

2. Emil Erwin

A termékeivel Nashville-i designstúdiójában, a New York-i Barneys-ban és Svájcban is jelen lévő tervezőpáros, Emil Erwin és Leslie Congdon kizárólag a legjobb anyagokkal éd technikákkal készíti kézműves darabjait. A nemcsak szép, de garantáltan időtálló bőrből és vászonból varrt táskáknak, pénztárcáknak és bőröndöknek megkérik az árát, ugyanis egy fekete csatos táska 1400 dollárba, 306500 forintba kerül, egy szépen megmunkált öv pedig 110 dollárba, 24000 forintba kerül a 2009 óta piacon lévő márkánál.

3. Carrie Parry

A tervezőnő a rangos londoni Central Saint Martins-ban tanulta meg a tervezés csínját-bínját. Esztétikus, időtlen stílusú, kiváló minőségű, környezettudatos anyagokból varrt ruháit bemutatta már többek között az Amsterdam-i Divathéten és az Ethical Fashion Forumon is 2011-ben. Idén pedig az Eileen Fisher által alapított női vállalkozók díját is bezsebelhette Amerikában. Az egyedi mintáiról és szezonról-szezonra hordható ruháiról ismert Parry üzletében egy fehér selyemingért 350 dollárt, 76500 forintot, egy nem különösebben előnyös kockás nadrágért pedig 285 dollárt, 62300 forintot kérnek a slow fashiont támogató vevőktől.

4. Horses Cut Shop

A márka Sohóban található üzlete egy hamisítatlan amerikai motel hangulatát idézi, de találni a boltban ágynak átalakított régi Ford pickupot vagy bivalyfejből készült csillárt is. A brand leginkább a pólókra specializálódott, melyekre amerikai kisvállalkozások logóit nyomják rá a hamburgerestől a kerékpárüzletig. A kizárólag az USA-ban készített darabok megfizethető áron, 30-40 dollár között, 6500-8800 forint között találhatóak meg a népszerű bolt oldalán és üzleteiben.

5. Pendleton

A hat generációs amerikai családi vállalkozás már 1863 óta foglalkozik gyapjúval. Az 1909-ben alapított márka büszke múltjára és innovatív jövőszemléletére. A világszínvonalú anyagokkal, és exkluzív designnal dolgozó brand a ruházat mellett lakáskiegészítőket és takarókat is gyárt, melyek több, mint 50 üzletben érhetőek el Amerika-szerte. A klasszikus, időtlen stílusban erősen hívő családi cégnél egy ágyneműkollekció 278 dollárba, 60800 forintba, egy fekete hosszú szárú csizma 398 dollárba, 87000 forintba kerül.

+1, a magyar vonal: Printa

Bár hazánkban slow fashion téren még nem olyan erős a mezőny, mint a tengerentúlon, a Printa legújabb, Basic kollekciója az öko-tudatosság és az alternatív anyaghasználat jegyében készült. Az újrahasznosított anyagokból varrt városias, utcai viseletek mindegyike hordhatóra és szerethetőre sikerült, melyből kedvencünk a bőrkabátból varrt borítéktáska és a „szinglipárna” fantázia nevet kapott párnahuzat ujjakkal. Az árak 5000 – 14000 forint között mozognak.

Blogmustra