Petőfivel adja el pólóit a Sugarbird

A Sugarbird március elsejétől árulja Talpra Magyar nevű kollekcióját, ami eléggé megosztotta még a márka rajongóit is, nemhogy azokat, akik amúgy sincsenek oda az innen-onnan inspirálódó márkától. A glammodell tervezőkkel büszkélkedő cég újabb inspirációja nem a Dolce & Gabbana bemutatója, hanem március 15-e volt, ennek jegyében Széchenyit, Petőfit, a Pilvaxot és a 12 pontot nyomták fehér pólókra, meg egy pink Revolution feliratot.

Az úgy nagyjából elmondható, hogy a felsőkben sok ötlet nincs, irodalomkönyvekből ismerős arcok néznek vissza ránk az agyonphotoshoppolt Dukai Regina és Debreczeni Zita melléről. Ha mondjuk, kismadaras képekkel látnánk ugyanezt, elmennénk mellette szó nélkül, de a magyar kultúra Sugarbirdbe vonásáról már lehet vitatkozni: miért ciki, vagy éppen miért nem.

1. Hiteltelen vagy az nem is baj?

A Facebook kommentelők és ismerőseink egy részének az a problémája, hogy Debreczeni és Dukai hiteltelen és őszintétlen reklámarcai a magyar történelem és kultúra nagy alakjainak, hisz simán lehet, hogy a Szózat első két sorát se tudják. Na és akkor mi van, mondja erre az, aki látott már kínai tetkóval büszkélkedő magyar celebet. „Ez nem azért szar és kínos, mert le kell doktorálni magyar történelemből, mielőtt rányomtathatod Petőfit egy pólóra. Ennyi erővel kikérdezhetném a katekizmust mindenkitől, akin van egy kereszt. Ez azért kínos, mert annyira kiszámítható, annyira erőltetett, annyira őszintétlen” – írja KK. Na igen, erőltetett és kiszámítható, az már igaz.

2. Erőltetett, mint a kalocsai?

A kalocsai minta kínai piacosításán is lehet hőbörögni, de megtörtént és van kereslet a kalocsais Converse-re, bikinire, telefontokra. Ahol pedig van kereslet, ott van pénz.  És ha van pénz, akkor ugye érdemes rárepülni a trendre, bármivel, mert egy petőfis felső végülis tök jól megy a matyós műkörömhöz, meg fogják venni. Röviden: „meglovagolják azt, hogy nagy magyarnak lenni divat, és ebből jó pénzt lehet keresni gyorsan” – írja HJ. Ez nem is lenne baj, hisz miért ne akarnának pénzt keresni, itt viszont bejön egy újabb szempont: az ötlettelenség. Ha már meglovagolják a trendet, legyen legalább valami mondanivalójuk vele.

3. Ötlettelen, ez van

Ezt nem is lehetne jobban megfogalmazni MG-nél: „Nekem egyáltalán nincs bajom azzal, ha az ilyen nemzeti szent dolgokat bemocskoljak a kapitalizmussal, csak akkor legyen ötletes. Pl. ölni tudnék egy Petőfi action figure-ért, vagy egy fasza 48-as képregényért, de ezek a pólók iszonyú elcsépeltek. Pilvax faszom! Legálabb annyi ötlet lett volna bennük, hogy mondjuk a Szimpla kertet, vagy a Kazinczy utcát rakják a Pilvax felirat alá, es az összes többi is ez. 20 perc alatt összerakott igénytelen szar.”

4. Igénytelen, vagy letisztult?

Szerintem a pólók

A márka követői között feltűntek olyan kommentek, melyek szerint nem ártott volna valami ötlet, vagy legalább valami jobb kivitelezése az egyszerű magyarkodásnak. „A grafikát mégis ki tervezte?! illustrator-file megnyitása-képkontúrozás-kibővítés... Ennyi! Nem ettől lesz magyar valaki” – írja egy kommentelő a Facebookon, mások szerint viszont mindegy, hogy milyen technikával dolgozták meg a képeket, mert így nincs kifigurázva legalább az ünnep: „szerintem ezen nincs mit »túlötletelni«. Ennél több nem is kell! ... Más esetben meg az lenne a baj, hogy kifigurázzák egy becses ünnepünket, mi?!” – ezzel a véleménnyel is lehet vitatkozni, megnyitottuk ugyanis a cikk alatt a kommentelést.

5. Magyar revolution?

A legtöbb negatív véleményt mégse a kivitelezéssel, vagy alapötlettel, hanem az 1848 Revolution felirattal kapcsolatban olvastuk. Ha már magyarkodunk, miért angol nyelven csináljuk? Vagy ez esetleg franciául lenne – ejtsd: révolüszion –, mondván, onnan indult a forradalmi hevület? Na jó, ez csak vicc, nyilván angolul van, azért, hogy a célközönségnek tetsszen. Végülis, ha bármilyen hülye külföldi feliratot magukra vesznek a Bershkából, vagy a H&M-ből, jobb, ha a Sugarbirdttől is ezt kapják. „Nagyon szép gondolat, nagyon tetszenek, de ha a magyarságról van szó akkor ne legyen már rajta angol felirat, szerintem! De tényleg szuper mind” – írja egy elfogult kommentelő a Sugarbird oldalán.

+1: A fotók minősége és a márka céljai

Az már nem a hiteltelen, őszintétlen, igénytelen, ötlettelen (vagy épp szupermenő) termék hibája, hogy a reklámfotók milyenek lettek, de nekünk kiszúrta a szemünket a külföldi bakikat idéző Photoshop-használat. Debreczeni és Dukai arcát laposra, élettelenre, gumiszerűre vasalták, arckifejezéseik inkább röhejesek, mint nem. És ha már a képekről szót ejtünk, a Sugarbird közleményét is megosztjuk önökkel, hogy mielőtt a menőre, vagy a cikire nyomnak, vagy kommentelnek egy erőset, tisztába kerüljenek azzal, mi a márka célja a kollekcióval a jó eladásokon kívül (a bevétel amúgy elvileg jótékony célra megy).

Szerintem a fotók

„A Sugarbird tervezői idén tavasszal nagy fába vágták a fejszéjüket. 2013-ban a tartalomhoz adják majd a formát, vagyis az év folyamán több olyan kollekciót állítanak színpadra, ahol a divatos ruhák, a fiatalos trendek mellett komoly üzenetekkel is meg akarják szólítani a populáris divatot kedvelő fiatal célközönségüket. Céljuk, hogy divatot teremtsenek a magyar értékeknek, legyen szó történelemről, hazaszeretetről, kultúráról vagy csak pusztán mindenkinek a saját szülővárosáról. A divat eszközeivel hívják fel a figyelmet arra, hogy nekünk, magyaroknak is van mire büszkének lennünk, hogy egyszerűen jó magyarnak lenni. A magyarság értékeit írják (szabják) át bármelyik korosztály számára szívesen felvállalható, modern, a nemzetközi divatvilág trendjeit követő formába” – áll a közleményben.

Most önön a sor: elolvashatott rengeteg véleményt pro és kontra, megnézhette a galériában tüzetesen a pólókat, már el tudja dönteni: menő vagy ciki a Talpra Magyar kollekció? Ha egy szavazatnál több vélemény is kikívánkozik önből, ossza meg mindenkivel kommentben!

Oszd meg másokkal is!
Menő! (1745) (2217) Ciki!
Mustra