Az amerikaiak igénytelenek?

A Zara egyszer már lekövérezte az amerikaiakat, most egy spanyol marketingszakember az európai divat nevében igénytelenséggel is vádolja őket. Az Európában nagyon sikeres Inditex csoport Kínában 400 új Zarát nyit a közeljövőben, de Amerikán belül csak New Yorkban terveznek újabb üzletet, mivel „Amerika egy temető az európai márkák számára” – mondja fent említett szakember, José Luis Nueno professzor.

102322137

„Mindenki küzd, aki az Egyesült Államokban árul. Laura Ashley bezárt és a Benetton eladásai is esnek. Amerika nagyon összetett, mert az a szokás, hogy az üzleteket városszéli plázákba helyezik. Divatkövetők csak a keleti és nyugati parton élnek, mindenki más Gap-ben, Walmartban és T.J. Maxx-ban jár. Ha le akarod fedni az egész országot, legalább 300 üzlet kell, és minden energia arra megy el, hogy ezek valahogy talpon maradjanak” – nyilatkozta José Luis Nueno a New York Timesnak.

„A Zara szerintem egy európai bolt, európai stílussal, nagyon divatkövető. Mi a baj Amerikával? Nem férnek bele a ruháikba. Mit lehet tenni? A nagyobb méretek gyártása sokkal bonyolultabbá teszi a termelést” – teszi hozzá a Columbia Business School oktatója, Nelson Fraiman. Tehát nem lehet tenni semmit, egyszerűen nem éri meg Amerikában boltot nyitni. A The Cut persze felháborodott a megállapításokon, szerintük Európában is egyre több a kövér vásárló, és az európai vidéki részeken sem kifinomultabb a stílusérzék, mint Amerikában.

102322195

Az Inditex évente 840 millió árucikket termel, 5900 üzlete van világszerte, ebből 4400 Európában, ezen belül Spanyolországban 2000. Évente 500 új üzletet nyitnak, Kínában van már 350 boltjuk, Amerikában pedig még 50 sincs. Az Inditex azzal érvel, hogy ott nyitnak üzletet, ahol van az árukra kereslet, és az üzleteken belül is a kereslet szerint alakul a készlet. Például egy típusú ingből csak 3-4 darab érkezik egy boltba, ahol ha elfogy egy méret, vagy sokan jelzik, hogy megvennék az inget, akkor az üzletvezetőnek kell igényelnie újabb adagot. Az eladók ezen kívül a vásárlók kommentjeit is figyelik, megjegyzik, ha valaki azt mondja, csak azért nem tetszik adott darab, mert túl sok rajta a gomb. Ezeket az információkat továbbítják a központnak, ahol, ha újabb rendelést adnak le, akkor már kevesebb gombbal kérik például adott darabot. A gyorsaság és a variálható készlet a siker titka, és minél messzebb kell szállítani a készletet, annál nehezebb megoldani a gyorsaságot – ez is egy ok arra, hogy Amerika felé ne akarjon nyomulni az Inditex.

A kínai nyitások is egyre rizikósabbak, mert ennyire sok terméket már nem biztos, hogy elő tud állítani a cég, mely reklámra nem költ, de 110 ezer alkalmazottja van és 13,8 milliárd euró értékben ad el ruhát évente.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek