Új hímzés-trend a kalocsai után

Zanza!

Örülhetnek neki, vagy szomorkodhatnak, de valószínűleg a nyárral együtt eltűnik a kalocsai hímzés is. A harsány és színes virágokat nem csak Nicole Kidmanen, de hazai sztárokon és a legelképesztőbb helyeken is láttuk, sőt olyan is volt, aki az üzletasszonyokra álmodott kalocsai mintát. A külföldi turisták pedig eddig is éltek-haltak az ilyen motívumokért – legalábbis a szuvenír boltok árukészletei alapján ezt feltételezzük. Idén nyáron viszont a kereskedők észrevették, hogy többet is szakíthatnak, ha a mintákat nem csak kötényekre, de bikinikre, vagy akár telefon-tokokra is rányomják.

35-by me-IMG 8027
Fotó: Szécsi István

Megállapítottuk, hogy a kalocsai cikibb, mint a ribancrendszám, még Steiner Kristóf is kiborult a divathullámon, és mi is csak remélni tudjuk, hogy jövő nyáron nem jön újra divatba az ismert motívum. A hímzés-mánia viszont úgy néz ki, marad, és erre Reese Witherspoon a példa, aki az elmúlt hetekben többször is hímzett blúzt villantott. A színésznő a kalocsainál látszólag jobban preferálja az egyszínű, geometrikus mintákat. Először gyimesi hímzésre tippeltünk, de volt, aki dél-amerikai mintákat is belelátott a blúzba. Találgatások helyett inkább megkerestünk egy néprajzkutatót, mondja el ő, mi lehet az új divat.

tk3s rwitherspoonsmile090112 02

“Ennél a mintánál első ránézésre lehet látni, hogy egy régi stílusú, geometrikus, többnyire egy színnel varrott vászonhímzést utánoz. Az is szinte biztos, hogy nem valami dél-amerikai minta. Hogy Európán belül honnan van, azt viszont nehéz meghatározni, mivel a hímzésmintakincs nem igazodik országhatárokhoz, különösen a régi stílusú geometrikus minták esetében. Nyilván sok divattervező merít ihletet régi hímzésekből, mint ahogy iparművészhallgatók is rendszeresen a Néprajzi Múzeum könyvtárában fotózzák az albumokat. Valószínűleg sokszor fogalmuk sincs, hogy mit használnak fel, egyszerűen csak tetszik nekik a minta, aztán rárakják valamire. Van, hogy vegyítik is a mintákat, ilyenkor pedig nehéz meghatározni, hogy mi volt az alap. A kalocsai vagy a matyó azért piacképes, mert közismert és egyben lejáratott – vagyis vagány dolog mégis felhasználni. A régi stílusú, egyszínű minták viszont a laikus számára inkább "hippisebb", “skandináv” hatást kelthetnek. Plusz a retro hullámot is meglovagolják, mert az ilyen típusú hímzés nagy divat volt a 70es években” – nyilatkozta a Díványnak egy szakértő néprajzkutató.

stockfresh 2017540 russian-girl-fashion sizeM

A divatban nem újdonság a folklorizmus. A 60-as, 70-es évek hippimozgalmának kedvelt öltözete volt a hímzett blúz, de a népies mintákat és vonalakat a két világháború között is előszeretettel használták a tervezők. A leghíresebb ilyen tervező Tüdős Klára volt, akinek alapelve volt, hogy “A ruha vagy anyagban, vagy vonalban, vagy dekorációban legyen magyaros, de sohasem mindháromban egyszerre.” Tüdős tervezte a Háry János jelmezeit 1926-ban, 1937-ben pedig saját szalont nyitott Pántlika néven. Hozzáment az akkori kultuszminisztérium államtitkárához, Zsindely Ferenchez, aki így a politikai és társadalmi elitbe emelte a tervezőnőt. Ezek után ő tervezte a kormányzóné díszmagyarját is.

Zsindely Ferenc és Tüdős Klára 1938-ban
Zsindely Ferenc és Tüdős Klára 1938-ban

Ha Reese Witherspoon divatjóslata nem is válik be, és ősszel mégsem lepik el a boltokat a keresztszemes hímzések, a tél közeledtével szinte biztosra vehetjük, hogy a pulóvereken vagy kiegészítőkön viszont újra előkerül majd a norvég minta. Az illusztrációgyárosok szerint legalábbis mindenképpen divat lesz , ha nem is idén télen, de a távoli jövőben mindenképpen. Persze lehet, hogy csak műanyag napszemüvegnek látszó napellenzővel kiegészítve.

Blogmustra