Lemondtak a cégvezetők, zuhan az Esprit részvények ára

Zanza!

A kilencvenes évek legendás divatháza, a lazán sikkes 'casual wear' viseleteiről, egyszerű logójáról és trendi táskáiról ismert Esprit pénzügyileg nehéz helyzetbe került. A Huffingtonpost értesülései szerint az Esprit vezérigazgatója, a 44 éves holland származású Ronald van de Vis „személyes okokból” lemondott (valójában 2013 július elsejéig a helyén marad), majd két nappal később a cég elnöke, Hans Joachim Korber is kilépett. „A márka elvesztette a lelkét” – indokolta döntését Korber.

A hír hallatára az Espirt részvényei zuhanni kezdtek, 22 százalékot estek csak a hongkongi tőzsdén (15 éve nem estek egy nap alatt ennyit), megingott a befektetők bizalma a cégben. Az Esprit piaci értéke 73%-kal csökkent 2011-ben a Bloomberg adatai alapján, ráadásul az első félévben a cég profitja 74 százalékkal csökkent. Az Esprit bevételeinek közel 80%-át az európai piac termeli ki, mely épp nincs a legjobb a helyzetben, ez a visszaesés oka. A cég vetélytársai, az Inditex és a H&M nincsenek ennyire Európára utalva, így például előbbi 30%-kal növelte eladásait 2012 első negyedévében, hála új üzleteinek.

Az első Esprit de Corps üzlet az 1970-es években nyitotta meg kapuit San Franciscóban. A Susie és Doug Tompkins által alapított márka hamar híressé és elismertté vált, 1978-ban már 100 millió dollárra becsülték a vállalat forgalmát. A nyolcvanas években is szárnyaltak, az évtized legnépszerűbb márkájaként tartották őket számon. A kilencvenes években azonban keményebb idők jöttek, a gyakran cserélődő vezetőség és az egyre csökkenő nyereség a fejlődésen sem lendített túl sokat ebben az évtizedben.

2011 szeptemberéből az Esprit kivonult Kanadából és az Egyesült Államokból is és a tavalyi átszervezések, valamint a brazil szupermodellel, Gisele Bündchennel és Erin Wassonnal készített őszi és tavaszi-nyári kampányok ellenére a cég helyzete bizonytalanná vált. Szomorú látni, hogy a kezdetben bátor stílusával piacra kerülő márka mennyire képtelen a szinte évről-évre ugyanolyan, már-már unalmas kollekcióival felvenni a versenyt a fiatal és izgalmas ruhákat kínáló Zarával vagy H&M-mel szemben.

“Nagyon nehéz lesz a cégnek új ügyvezetőt találni, nincs sok ember, akinek lenne olyan tapasztalata, ami most segíthet Nagyon sokáig fog tartani a cégnek, hogy újraépítse a márkát” − mondta a Bloombergnek Andrew Sullivan, a hongkongi  Piper Jaffray Asia Securities Ltd. vezető brókere. A borús kilátások ellenére az Esprit inkább építkezik, mint bontana: előző éven 18 millió hongkongi dollárt (530 millió forint) fektettek abba, hogy promóciók, kampányok segítségével 2015 júniusáig megduplázzák az eladásokat Kínában.

Blogmustra