OFFLINE

Lennél féllábú, vak szívbeteg?

2012. május 23., szerda 08:17

Nem sok mindenkit hoz lázba, ha a cukorbetegségről hall. Pedig érdemes lenne vele időben felvenni a harcot, ha nem akarjuk vak, féllábú, szívbeteg nyomorékként végezni. Alapkonyha paráztatós, cukorbetegséges, népművelős speciál.

stockfresh 1501123 sweet-lips sizeM

Maki Stevenson

Igyekszik elkerülni a cukorbetegséget

alapkonyha.png

Korunk egyik népbetegsége, a kettes típusú cukorbetegség bizonyos szempontból demokratikus kór, esélye megfelelő életmóddal érdemben emelhető. Bár nem szokás ezzel akkor foglalkozni, ha valakit nem érint, mi most mégis arra gondoltunk, teszünk egy kitérőt a szokásos lazaságból, és körüljárjuk, miért is lenne érdemes mindenkinek törődnie ezzel. Méghozzá legfőképpen addig, amíg nem alakult ki nála a cukorbetegség. Mert, és erről sem szokás társaságban dumálgatni, ez egy sunyi, ronda dolog, ha elbambuljuk, végezhetjük vak, féllábú, szívbeteg, agyvérzett, altzheimeres nyomorékként.

Ez így már elég rosszul hangzik ahhoz, hogy érdemes legyen töprengeni azon, mit lehetne tenni, hogy ezt elkerüljük. A kérdésről Poór Balázzsal beszélgettünk, aki, amikor nem a Makifoodnál tart órákat, a Cholnoky Ferenc Megyei Kórház Diabetes és Anyagcsere Centrumában dolgozik. Itt komplexen foglakoznak a diabetes (cukorbetegség) és a hozzá kapcsolódó anyagcsere betegségekkel. Az anyagcsere centrumban a konvencionális kezelés mellé be van építve a kezelésbe a hagyományos kínai orvoslás táplálkozás-terápiás kezelése is, amit szintén Balázs végez.

Mitől lesz a cukorbetegség?

A sejtek működéséhez energiára van szükség, melyet szervezetünk a szőlőcukor "elégetéséből" fedez. A szőlőcukor sejtekbe való felvételét és raktározását a hasnyálmirigy belső elválasztású hormonja, az inzulin szabályozza, ez felelős a normális vércukorszint fenntartásáért. Evés után megemelkedik a vércukorszint, és ez a hasnyálmirigyet fokozott inzulin elválasztásra serkenti: a termelődő inzulin segíti a sejtek szőlőcukor-felvételét és raktározását, normalizálva ezzel a vércukorszintet. Cukorbetegség akkor alakul ki, ha a hasnyálmirigy nem termel (elegendő) inzulint (1-es típusú cukorbetegség, ez a ritka), vagy nem termel eleget és/vagy a sejtek nem reagálnak rá megfelelően (2-es típusú cukorbetegség, ez a gyakori), ezáltal magas vércukorszint alakul ki. 

A kettes típusú cukorbetegség fő hajlamosító tényezője az életmód. Az elhízás (minél több a zsírszövet, a sejtek annál kevésbé érzékenyek az inzulinra), a mozgásszegény életmód (a sport segít karbantartani a súlyunkat, felhasználja a glükózt energiaként és segíti a sejtek inzulinérzékenységének megmaradását) is hajlamosít. A betegek több, mint háromnegyede túlsúlyos. Az is megfigyelhető, hogy a hasra hízó (alma) túlsúlyosok esélye még nagyobb a cukorbetegségre, mint a fenékre és combra hízóké (körte). Növeli a kockázatot, ha van a családban kettes típusú cukorbetegség, és sajnos az életkor is, 45 fölött különösen.

Miért olyan fontos ez? A cukorbetegség jól karbantartható, nem?

A cukorbetegség valójában egy rémesen alattomos kór. Sokáig, akár évekig nem okoz tüneteket, miközben komoly rombolást vihet végbe a testünkben. Mivel a normális működéshez minden sejtnek szüksége van szőlőcukorra, ezért az elhanyagolt, tartós, magas vércukorszint szinte valamennyi szervrendszeren érezteti káros hatását. A kóros anyagcsere miatt, a vérben megemelkedik a cukrok és zsírok szintje, és ezek egy része az erek falában rakódik le.

A cukorbetegségből olyan komplikációk származnak, mint a szív és érrendszeri betegségek, a szem súlyos károsodása, az alsó végtagok keringésének akár amputációig vezető károsodása, a vesék és az idegpályák károsodása, a csontritkulás, sőt, még az Altzheimer kór esélyét is növeli.

Mivel az erek fala megvastagszik, áteresztőképességük csökken, így a szervekhez kevesebb vér jut. Károsodik a bőr védelmi rendszere, lelassul a sebgyógyulás, a fertőzések leküzdése romlik. Az érszűkület kialakulásának esélye cukorbetegség esetén 5-6-szorosa a normálisnak, az érszűkület miatt pedig fokozott a szívinfarktus és a szélütés kialakulásának veszélye. Ez már így nem olyan vonzó, ugye?

stockfresh 566293 overweight-woman-body-in-underwear sizeM

És, hogyan éljen az, aki szeretné csökkenteni a kockázatokat? A tudomány mai állása szerint a tudatosan, fiatal kortól kialakított szénhidrátokban, édességekben szegény, kiegyensúlyozott étrend, a rendszeres testmozgás és a karbantartott súly segíthet a cukorbetegség elkerülésében.Szóval, figyeljünk oda, mert ez egy nagyon ronda betegség, és a megszerzéséért sokszor mi magunk is sokat teszünk.

Természetesen tudjuk, hogy vannak olyanok is, akik jól táplálkoznak, egészségesen élnek, és mégis sújtja őket ez a betegség. Semmiképpen sem szeretnénk azt sugallni, hogy minden cukorbeteg maga tehet az állapotáról, a cikk célja csak az, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy ha biztosan elkerülni nem is tudjuk, az esélyét mindenképpen csökkenthetjük. És arra kérünk mindenkit, ha felmerül a gyanú, vegye komolyan, hiszen a legnagyobb problémák a kezeletlenül hagyott cukorbetegség miatt következhetnek be.

Ha szeretnétek többet tudni a diabetes elkerülésének módjairól, féltek a terhességi cukorbetegségtől, vagy jó recepteket tanulnátok, érdemes elmenni Balázs órájára. Ott szó lesz a diabetes kialakulásáról, történelméről. Arról, hogy miért alakul ki, miért népbetegség ez ma Magyarországon. Milyen felelőssége van a szülőknek, élelmezőknek abban, ha gyermekeink diabeteszesek lesznek? Mit tehetünk önmagunk illetve családunk védelme érdekében? Mindezt a konyhából nézve.

Hozzászólások jöhetnek a facebookon, további Alapkonyha cikkek az Alapkonyha fejlére kattintva. Legközelebb halazunk, háromszorosan is.

Alapkonyha wiki

Az Alapkonyha mentora a Makifood Főzőiskola. Különleges nyári ajánlat: Ha két jegyet veszel bármelyik órára akkor a második jegy árából 50%-os árengedményt kapsz! Aki élni szeretne az ajánlattal, a makifood@gmail.com címen regisztráljon. Következő órák: 05.28. Diabetes konyha, 05.31. Ráhel asztala, 06.02. Keserédes csokigyár, 06.02. Alap késtechnika, 06.08. Sushi workshop.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta