Fogyatékkal élő modellek: reklámfogás kontra fejlődés

Zanza!

Pár hét leforgása alatt igazi sztár lett a 35 éves Tanja Kiewitzből, aki Eva Herzigovat megidézve egy melltartóban pózolt egy reklámkampány kedvéért. Igaz, ő nem egy fehérneműt kívánt népszerűsíteni ezzel, hanem a belga CAP48 non-profit szervezet megbízásából arra akarta felhívni a figyelmet, hogy a fogyatékkal élők – mint például ő is – azt szeretnék, ha az embert vennék észre bennük, és csak utána az esetleges testi hibákat.

Kiewizt azt nyilatkozta, reméli, hogy ez a kampány lehetőségek tárházát biztosítja majd azok számára, akik vele ellentétben tényleg modellek szeretnének lenni, de eddig erre nem volt lehetőségük állapotuk miatt. Már akkor is megemlítettük, hogy valójában nyitott kapukat dönget, hiszen volt már arra példa, hogy sorstársát alkalmazták egy-egy kampányhoz. Igaz, általában arról van szó, hogy felhívják az emberek figyelmét egy problémára, egy támogatandó ügyre.

plak450

Nincs ez másként annak a két londoni divatbemutatónak az esetében sem, amiket fogyatékkal élők is szerepeltek. Október 22-én a Fashion With Passion nevű rendezvény keretében fogyatékkal élők is mutattak be ruhákat, és a Hammersmith and Fulham Action on Disability nevű szervezet támogatása volt a cél. A HAFAD azért küzd, hogy a fogyatékkal élők is ugyanolyan bánásmódban részesüljenek, mint bárki más. Az előzetesek szerint két brit színész – Kelly-Marie Stewart és David Proud -  is a meghívottak között szerepelt.

A Fashion for Passion néhány modellje, valamint a házigazda, Jonathan Phang (Forrás: HAFAD)
A Fashion for Passion néhány modellje, valamint a házigazda, Jonathan Phang (Forrás: HAFAD)

Október 25-én egy hasonló rendezvénynek adott helyet a londoni Tabernacle nevű kulturális intézmény. A Disabled & Sexy divatbemutatón is szerepeltek fogyatékkal élő modellek. A szervezőknek többek közt az volt a céljuk, hogy felhívják a figyelmet a gerincvelő eredetű izomsorvadásra, pontosabban pénzt gyűjtsenek egy olyan alapítvány számára, ami ezen betegséggel foglalkozik. No, és persze a diszkrimináció ellen is fel kívántak lépni.

„Szeretnénk bemutatni, hogy bizony a súlyos fogyatékkal élő emberek is érdeklődhetnek a divat iránt, ők is követhetik a trendeket, ők is ki tudják fejezni az egyéniségüket, nekik is van szexepiljük, akárcsak bárki másnak” – olvasható a hivatalos közleményben. A modellek közt szerepelt egyébként a Debenhams rekámarca, Shannon Murray és Sophie Morgan, a Britain's Missing Top Model című műsor résztvevője.

Shannon Murray a Debenhams reklámfotóján
Shannon Murray a Debenhams reklámfotóján

Shelly Vella, a Cosmopolitan divatszerkesztője remek ötletnek tartja a Disabled & Sexy divatbemutatót. Ami a Debenhams kampányát illeti, úgy véli, hogy hamarosan más cégeknél is elterjed ez a hozzáállás, bevett gyakorlat lesz a fogyatékkal élő modellek alkalmazása, hiszen a recept sikeresnek bizonyult. A Grazia arra kíváncsi, hogy tényleg ígéretes tendenciáról van-e szó, és valóban az egyenlőségről, a diszkriminációmentességről szól mindez, vagy csak egyszerű reklámfogás, szenzációhajhászat. Az egyik olvasó szerint főként az a probléma, hogy általában csak végleteket látunk, ahelyett, hogy hétköznapi, teljesen átlagos embereket kérnének fel modellkedni az illetékesek. A plus-size modellek és a retusmentesség térhódításával kapcsolatban egyébként hasonló kétségek merültek fel. Vagyis tényleg nincs átmenet a nagyon sovány lányok és a molett, duci modellek között? Valóban a sokszínűséget akarják bemutatni, növelni akarják a nők önbizalmát, vagy csak a pénzhajhászás, újabb olvasó-, vásárlórétegek meghódítása a cél?

Blogmustra