Szagtalanít, kalóriát éget az okostextil

Zanza!

Már nemcsak a tűzoltóság és a hadsereg megóvása érdekében végeznek fejlesztéseket a textil – és textilvegyipari kutatók, hanem a hétköznapi viselet komfortosabbá tételéért is. Egy újabb szabadalomról adott hírt a napokban a The Wall Street Journal: a piacon júliusban debütáló ViewSPORT új pólókollekciója ránézésre semmiben sem különbözik a hétköznapi ruhadarabtól. A fejlesztésre csak akkor derül fény, amikor viselője izzadni kezd: az izzadtság hatására reakcióba lépnek a kémiai vegyületekkel kezelt szövetrostok, és az egyszínű pólón egy – pólónként különböző – felirat – pl. I Am the Comptetion - jelenik meg az izzadt felületen.

Nem a ViewSPORT az egyetlen, ami a közelmúltban okostextilből készült termékeket dobott a piacra. Egy izraeli, elsősorban öltönyökkel foglalkozó cég, a Bagir Group Ltd. egyik kollekciójában olyan öltönyök találhatók, amik egy zajos parti után is szagtalanok és izzadtságmentesek maradnak, ugyanis a testen keletkező nedvesség hatására a kifejlesztett szövetrostok kilökik az izzadtságot, ami így elpárolog. A szagokért egy másik technológia felelős – mondta Dalton, aki megjegyezte, az öltönyök 495 dollárért (kb. 107 ezer forintért) kerülnek majd a boltokba.

Egy sokadik fejlesztést épített be kollekciójába a japán Uniqlo márka: a cég kalóriaégetőként hirdetett, testre feszülő pólói és alsóneműi észlelhetetlen nyomást fejtenek ki az izmokra, amelyek ennek köszönhetően nagyobb erőfeszítést kényszerítenek ki a ruhadarabok viselőiből. A testtartás javításáért a hát alsó felén és a fenéken elhelyezett stimuláló pontok a felelősek. Az Uniqlo nem kér sokat az okosruhákért: az alsónemű mindössze 17 dollárért (kb. 3700 forintért) megvehető, igaz, egyelőre csak Japánban.

Beépült a hétköznapi viseletbe

A fentebb már említett ViewSPORT egyébként már csak engedélyekre vár ahhoz az új szabadalomhoz, amellyel a fiatalabb generáció szeretnék megcélozni, azokat, akik menőnek érzik, ha izzadt pólójukon megjelenik egy felirat. Annak ellenére, hogy ezek az anyagok high-tech szövetek, ezekkel is akad probléma: a fogyasztók merevnek és kényelmetlennek érzik a vegyületekkel kezelt ruhákat, a szagtalan öltönyök pedig nemcsak az izzadtságot, hanem a méregdrága parfümöt is elpárolgtatják, bár a The Wall Street Journal szerint kitartó fujdogálás után megmarad némi illat.

Míg az 1980-as években még csak a sportolók, illetve a hadsereg számára voltak elérhetők az okostextilek, addig tíz évvel később már több ruha is megjelent, amik foltállóságuk, gyűrődés – és ráncmentességük révén olyannyira elterjedtek, hogy a 2000-es évekre teljesen beépültek a hétköznapi, sőt az alkalmi öltözködésbe is. Bár joggal gondolhatnánk, hogy a trendkövetésben a nők jobbak a férfiaknál, az NPD Piackutató Csoport felmérése szerint míg a férfiak 69%-a használt már valaha ráncmentes ruházatot – 61%-uk már öt évvel ezelőtt -, addig a nők kizárólag a sportruházatban keresik az ilyenfajta újításokat. Ám Marshal Cohen, az NPD elemzője szerint az eredmény nem meglepő, a férfiak a technológiai vívmányokat mindig hamarabb szerzik be, mint a nők.

Blogmustra