Lehet más a klasszikus balett?

Zanza!

Lehet más a klasszikus balett? A Trockadero Balett táncosai szerint minden bizonnyal igen! De mégis, mit csinálhat körülbelül 20 szőrös férfi spicc cipőben, strasszos tütüben a Művészetek Palotájának színpadán? Botrányt, gondolná kicsiny hazánkban az ember, még akkor is, ha az 1974-ben az off-Broadway-on alakult, azóta világhírűvé vált együttes egyedülálló műfajt teremtett, nevezetesen a "drag-balett" traveszti műfaját.

Fotó: Csibi Szilvia / MUPA
Fotó: Csibi Szilvia / MUPA

A "lányok" fergeteges humorral, megdöbbentő érzékenységgel rajzolják meg karikatúráikat a néha túl merevedett klasszikus balett évszázados kliséiről. A prima balerinák és a jobbra sorsra érdemes kis balett patkányok kibékíthetetlen rivalizálását, a "színpadi művészetek" belterjes, élet-halálra menő intrikáit, kiszerű és nagyformátumú művészeinek néha éteri, ám túlnyomórészt fokhagymaszagú életét látjuk a Hattyúk tava és más örökzöld darabok paródiájában.

Csibi Szilvia/Müpa
Csibi Szilvia/Müpa

Más ez a balett és minden részletében a másságról beszél. Minden balerina túl kicsi vagy kétméteres lombrágó, uborka orrú vagy szőrös a hónalja és mégis a vakolatnyi smink és a kilóméternyi tüll alatt hihetelenül pontosan ábrázolt női lelkek jelennek meg. Majd a  legdrámaibb ponton (ezt úgy kell érteni, hogy amikor torkaszakadtából, ordítva röhög a közönség) megjelenik a karban egy szemüveges "táncosnő" és az embernek összeszorul a gyomra röhögés közben, amikor az esélyegyenlőségről hírdetett zengzetes szólamokra gondol. Látott már valaki igazi balettkarban szemüveges táncosokat?

És még messze nincs vége. A következő tétel elején egy szenvedélyes nyitányra megérkezik négy "hölgy" a karból és egymás kezét megfogva felveszik a kezdő pozíciót... mármint közülük három, mert az utolsó pont a többiekkel ellenkező irányba néz. Ugye ismerik a viccet, amikor valaki az autópályán a szemközti sávban hajt és a rádióban bemondják, hogy egy ámokfutó a forgalommal szemben közlekedik. Egy?... A Trockadero Balett előbb említett, szembenálló balerínája egy őrült pantomim keretében, kínos csendben, "észrevétlenül" megfordul. A közönség fetreng. Akkor mit is gondoljunk az önálló véleményről, a többséggel való szembenállás esélyéről?

Csibi Szilvia/Müpa
Csibi Szilvia/Müpa

Közben kopognak a spiccek, a férfiak bravúros technikával vonultatják fel a klasszikus repertoár női szerepeit. Legnagyobb meglepetésemre a közönség veszi a lapot! A többségében középkorú és idős párokból álló nézőtér tomboló vastapssal ünnepli a "csajokat". Régi mániám, hogy a humor, a paródia, a karikatúra, ha empatikus közegben születik segíti a toleranciát, a másság elfogadását. Erre volt kitűnő példa a Trockadero Balett előadása.

Blogmustra