OFFLINE

Botrány az indiai Vogue-nál: szegényemberek luxusruhában

2008. szeptember 12., péntek 08:00

A Vogue India elvetette a sulykot, harsogja a New York Times-tól a divatblogokon át a Gawkerig az egész média. A divatlap legújabb száma ugyanis közölt egy 16 oldalas reklámanyagot a legnagyobb luxusmárkák fotóival. Csakhogy nem a leggyönyörűbb indiai modellek, sem a feltörekvő, újgazdag elit kezébe nyomták a 10.000 dolláros (1,6 millió Ft) Hermès Birkin-táskát, hanem az ország legszegényebb nyomorgóit fényképezték velük. A Mail Today újságírónője szerint közönséges, amit műveltek.

A botrány oka az, hogy sokan úgy vélik, ízléstelen olyan embereket luxustermékek modelljének megtenni, akik napi 1,25 dollárnál, azaz kb. kétszáz forintnál kevesebb pénzből élnek. Márpedig India lakosságának nagyjából a fele, azaz kb. 456 millió ember ennyiből kénytelen megélni, írja a New York Times. Az indiai Vogue augusztusi fotósorozatán viszont láthatunk a nyomorban készült képeket kisfiúról, akire kb. 100 dolláros Fendi-partedlit terítettek, vagy fogatlan öregemberről, aki 200 dolláros Burberry-esernyőt tart a kezében.

A másik probléma az, hogy a lap még csak meg sem próbálta emberarcúvá tenni a reklámokat. „A magazin még azzal sem törődik, hogy legalább nevesítse a modelleket”, mondta Kanika Gahlaut, a Mail Today szerkesztője, aki egyenesen közönségesnek titulálta a sorozatot. Az emberek neve helyett a Vogue pusztán a termékek márkáját tüntette fel, valamint azt, hogy nő vagy férfi viseli őket.

Az olyan márkák, mint a Gucci, a Jimmy Choo vagy a Hermès India nagyvárosainak luxushoteljeiben működtetnek boltokat, ahol őrök vigyáznak arra, hogy a legszegényebbek nehogy véletlenül bejussanak az épületbe, írja a New York Times. A Vogue India szerkesztője, Priya Tanna azzal reagált a kritikára, hogy „vegyék kicsit lazábban”. Szerinte a Vogue épp azt közli a fotós anyag segítségével, hogy a divat ma már nem csak a kiváltságosoké, hanem mindenkié. „Ne felejtsük el, hogy a divatot nem lehet annyira komolyan venni,” tette hozzá, „mi nem próbáltunk meg politikai állásfoglalást tenni vagy megváltani a világot”. Ön mit gondol, érdekes és újító jellegű, esetleg etikátlan vagy ízléstelen a sorozat, vagy végső soron úgyis minden mindegy? (Fotó: részlet a Vogue India sorozatából, a New York Times alapján)

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.09.12 13:12:05boszor

    Attól lennék boldog, ha egyszer végre egy divatlap merne átlagos méretű, átlagosan esztétikus arcú embereket használni modellként.



    Na, az télleg azt sugallná, hogy a divat mindenkié.



    A nevüket viszont télelg odaírhatták volna.

  • 2008.09.12 13:24:41vargazsuzsa

    Remélem az új "modellek" legalább kaptak fizetséget a munkájukért!

  • 2008.09.12 13:37:21oneandonly

    Szerintem meg baromira elgondolkodtató ez a fotósorozat, és a Vogue meg felvállalhatná, amit jelent. Valóban rendben van-e az a rendszer, amiben a ruha készítője nem is álmodhat arról, hogy az általa megvarrt holmi tulajdonosa legyen, sőt, ha fotósorozat készül vele, és a kezében az általa készített táskával, akkor ez világbotrányt vált ki? (nehogy most azzal gyertek, hogy a hermest meg a fendit nem indiában csinálják, szerintem fix, hogy igen, ha nem indiában akkor kínában, nincs nagy különbség.. ) szerintem egy fendi partedlit viselő indiai koldusgyerek képe egy célt szolgál, hogy talán el kellene gondolkodni azon, hogy mi fontos az életben, és hogy mekkora elképesztő szakadék van bizonyos homo sapiensek között.

    Az meg, hogy NYT így reagál, hát igen, szar tükörbe nézni, ez kétségtelen..

  • 2008.09.12 14:51:08Jah

    2008.09.12 13:37:21 oneandonly

    Kb ugyanezt akartam leírni én is, teljesen egyetértek veled. Nagyon furcsállomn én is, h mellébeszélnek ahelyett, h vállalnák ezeknek a képeknek az üzenetét.

    Közönséges és elcsépelt, de akkor is zseniális szerintem.

  • 2008.09.12 14:57:16Annipanni

    oneandonly

    Osztom a velemenyed.Egyebkent is,miert lenne etikatlan az,ha emberek szamara keszitett ruhakat EMBEREK vesznek fel es errol fotok keszulnek?

  • 2008.09.12 15:23:23csib

    Csatlakozom az előttem szólokhoz.

    Az egésznek pont az célja, hogy ilyen fórumokon beszéljenek róla, és ezt a célt el is éri. Ehhez még nem kell feltétlen felvállalni a képek üzenetét, mert akkor így még egy "bulváros" kis részlet, amit csámcsogni lehet.

    Nem hülyék ezek sem, ez pontosan így lett kitalálva, és minden a terveik szerint zajlik.

  • 2008.09.12 15:26:23csib

    Azon se lepődök, meg, hogy nincsenek a modelleknek megnevezve. Mert ezzel is üzenni próbálnak valamit (milliárt emberről beszélünk, aki ebben a helyzetben vannak), amit aztán a bulvár rosszul dekódol (még ennyit se számít nekik az ember) - még egy ok, hogy figyeljenek rá.

  • 2008.09.12 16:18:47hófehérke

    A szerkesztőnő ezt is elmondta a divatról az interjúban, szerintem fontos lett volna lefordítani:

    "Anyone can carry it off and make it look beautiful,”



    amúgy egyetértek az előttem szólókkal, és gratula, a cikk aug.31-ei. igazán frissek vagytok...

  • 2008.09.12 17:13:37meaux

    Egyet ertek a Vogue otletevel es az elottem szolokkal.. Hermes vedelmere csak annyit mondok, dolgoztam naluk franciaorszagban es csak francia muhelyeik vannak, es tobbnyire francia kezmuvesekkel dolgoznak. Es en is viseltem munkaban olyan hermes selyemsalat amit eszembe nem jutna megvenni az ara miatt (de engem a vogue nem fenykepezett le...)!

  • 2008.09.12 19:32:41Lynk

    Unalmas lehet már, de én is egyetértek. És azt gondolom, nem lehet elégszer elismételni, hogy igen, ez egy jó és még csak nem is elcsépelt, ellenben bátor ötlet volt.



    A világ másik felén (minden értelemben másik) is élnek emberek. Lehet hogy kevesebbet panaszkodnak (vagy csak nem jut el hangjuk senkihez), viszont rosszabbul is élnek. Ezt kötelességünk megmutatni, és a figyelemfelhívás egyik remek eszköze pont ez. Hiszen hogyan máshogyan lehetne a puccos nők arcába tolni, hogy a világ nem OLYAN, amilyennek ők látják?!



    Na persze, és az is visszatetsző, amikor nekiállunk egy luxusblogban moralizálni... De legalább, vagymi...



    Meg lehet valahol nézni ezt a képsorozatot?

  • 2008.09.12 19:33:18Chani Smith

    szerintem is jó ötlet volt a részükről! tök mindegy, ki mit sumákol az anyaggal kapcsolatban, lényeg, hogy megjelent, és hogy mindig akadnak olyanok, akik a reklámot olyan szintre emelik (mégha ez pillanatnyi állapot is), hogy az túllép a termék eladásának megcélzásán, és tartalmaz valami mélyebb üzenetet is - mint pl. a benetton botrányfotósa, oliviero toscani. mert mindig lesznek, akik elgondolkodnak, abból pedig néhányan tesznek is valamit. és mint tudjuk, attól megy előre a világ...

  • 2008.09.12 21:24:13Té, mint Tamás

    Nagyon klassz kampány.

  • 2008.09.13 13:10:27unusually

    Közönséges és képmutató. Elhitették szegényekkel, hogy így is lehet. Úgy, hogy körülötted forog minden, sminkes, fotós, asszisztensek stb. És mindez meddig? Arra az 1-2 napra. Aztán mehetnek vissza a lerobbant lakhelyükre (?) és élhetnek a napi 200 Ft-ból. Nekik ez valóban lehet életre szóló élmény, de ezek után rosszabb elfogadni azt, amijük van és amijük valaha is lehet. A Vogue visszaélt a "modellekkel". Ők a végén úgyis jól fognak ebből kijönni: a "nagy és jóságos" Vogue, ami nem fél felhívni a gazdagok figyelmét a mérhetetlen különbségekre. Ugyan! Vajon melyik sznob fogja ezt fel?! Max. nem veszik meg ezeket a göncöket, mert "ugyan ki vesz ilyet, amit koldusokon láttak?" Nem ettől fog változni a világ, de még csak el sem kezdődik...Ez nem az a kategória, mikor pl. a Vöröskereszt éhező afrikai pici gyerekek képeit teszi közzé. Nem. Ez egy öncélú marketingfogás. Kifordul a gyomrom.

  • 2008.09.13 13:15:50eternity

    No lám. Fájdalmas szembesülniük a való világgal?

  • 2008.09.13 13:21:25arwen

    Nagyon jó ötlet. Semmi közönséges, visszataszító nincs benne. Az egyetlen negatívuma, hogy nem tüntették fel a modellek nevét, legalább a végén illett volna, ha apró betűvel is. Szerintem.

    Méghogy szar lesz nekik elfogadni amijük van.. ezek az emberek teljesen más értékrend szerint élnek, fogadok, hogy a világon semmit nem jelent nekik hogy divatcuccokat aggattak rájuk, max a pénznek örülnek amit kapnak érte.

  • 2008.09.13 14:29:26seriakillaz

    Pont, hogy nem kozonseges. Ezzel is felhivjak a figyelmet a nyomorban elokre (azoknak akik egyebkent, ilyen cuccokban jarnak). Azt, hogy a NYUJORKTAJMZ ezt felhaboritonak talalja, na az a kepmutatas. (a nevuket tenyleg oda irhattak volna, de nem hiszem, hogy ez lenne az igazi problema...)

  • 2008.09.13 15:20:39cozumel

    Szerintem meg nincs itt semmifele uzenet...

    Valakinek kipattant a fejebol az otlet, huuu, de nagyon utos lenne, ha szegeny emberekre luxuscuccot huznank!



    Es tenyleg utos lett.

    Az otlet gazdaja azota a ceg uj udvoskeje.

  • 2008.09.13 15:40:51korynna

    nos vélemyényem szerint a "munkáért nyilván többet kaptam, mint 2 dolcsi, tehát nekik megérte, akkor meg mért verik a nyálukat azok akik szerint még ennyi sem jár nekik???????????????

  • 2008.09.13 16:05:35Lilyom

    Ez akkora gusztustalanság hogy el sem hiszem.

    Indiaban rengeteg nagyon szegeny ember el es boven van szep no/ ffi.

    Miert nem oket kertek fel modellnek es fizettek nekik vmi minimal modell bért ?



    Micsoda hihetetlen embertelen megalázás az hogy nyomorultakat méregdrága ruhákba öltöztetünk és lefotózzuk őket mert ez vhogy special meg különleges?!



    S mit is ugat a Priya Tanna az indiai Vogue-tol ? Vegyuk lazabbra meg mindenki szamara elerheto a divat. El tudom kepzelni azt az indiai csajt aki 40 evig nem eszik semmit hogy vegyen egy gucci bugyit.



    Ha mar a lazasagrol van szo egy daruval kiemelnem ezt a Tanna hölgyet az irodajabol és a szegénynegyedben élhetne ő is egy évig havi másfél dollárból majd akkor kiváncsi lennék mennyire lenne laza ez majomürülék.

    Az egész népét alázta meg gratulálhatnak neki.

  • 2008.09.13 16:07:16theba

    valahol egyetértek azokkal is akik szerint jó ez a kampány,de azokkal is,akik szerint visszataszító és groteszk.kicsit inkább afelé húz a szívem,hogy szomorú,hogy visszaéltek a "modellek"életszínvonalával és nem csak a gazdag rétegeknek adtak fricskát(akik szerintem ezt ívesen lesz..rják),de a nyomorban élőkkel is ez egyfajta gúnyolódás.

    akkor volt az újság igazságos,ha ugyanazt az összeget fizették ki a képen szereplőknek,mint amennyit egy normál modellnek(akinek ez a szakmája,és gondolom jól megfizetik akár egy fotósorozatért is).

  • 2008.09.13 17:17:40Lilyom

    bocs de milyen fricskát a gazdagoknak ? Indiában kb pár marék maharadzsa meg mrs maharadzsa veszi meg az újságot, és nekik ez nem poén, hanem karma oda szulettel ott halsz meg én meg itt a palotámban ez van.



    Miért jó az hogy mások szerencsétlenségéből és nyomorából lakmározunk hogy jéééé olyan fendi táska van nála amit még én sem tudok megvenni aztaaaaa nemhogy ez az indiai csóringer munkás hahaha mekkora ötlet mekkora "kreativitás".

  • 2008.09.13 19:24:41eszmerálda

    az elvont gondolkodásra való képesség átlagban a tizenharmadik életév körül fejlődik ki. lilyom egyértelműen nem érte még el ezt a kort.



    tipp: ülj vissza a kanapéra, zabálj szotyit és nézd a maunikát meg vágó pityut. hagyd békén a művészeteket, nem neked való.

  • 2008.09.13 22:45:10cozumel

    Eszmeralda



    mielott valakit igy leiskolazol, Te is elgondolkodhatnal.

    Ugye nem hiszed, hogy csupan a `muveszi latasmod`` all a kampany mogott...

    Ugyanmar.

    Ez most ugyanugy a penzre megy, mint par evvel ezelott az afrikai beduinok koreben, fekete modellekkel keszitett kampany.

    El ne ajuljak mar a ``muveszuraktol``, basszus.

  • 2008.09.14 22:07:00Annipanni

    De miert kell a rosszat latni benne?Miert nem gondoljatok,hogy ez "latokor-tagitas"? Hogy nem csak 40 kilos gyonyoru modelleket lehet feloltoztetni gyonyoru ruhaba es beletenni egy divat-lapba,hanem teljesen atlagos emereket is.Es ezek az atlagos emberek most eppen egy nyomornegyedbol kerultek ki.En egyaltalan nem latom gunyosnak ,etikatlannak ezt a fotosorozatot.

  • 2008.09.14 22:10:40Annipanni

    Ja, meg annyit,hogy altalaban ,ha egy ismeretlen modell szerepel egy divatfoton,akkor maximum a keresztnevet irjak oda,de sokszor azt sem.Ugyhogy ez a nev megnememlites miatti felhaborodas erthetetlen.

  • 2008.09.15 11:12:31zanzibar

    Szerintem nem ártana némi jóindulat, mielőtt nekiáll az ember felháborodni. Az ötlet, a képek jók. Én azt szeretném tudni, hogy az indiai új középosztály (Mo. lakosságának többszöröse tartozik ide), mit gondol erről. Ők azok az emberek akik, egyrészt a XXI. sz-ban élnek, másrész az V.ben. Computerguruk, és könyvvizsgálók, meg vállalati jogászok, akik kaszt és születési horoszkóp alapján, a szülők / ismerősök által választott párral házasodnak 25 éves koruk körül. Szerintem pont ennek a rétegnek szól a fotósorozat: hogy törjenek ki a régi gondolkodás láncaiból, lépjenek ki (legalább gondolatban)a frissen épített lakónaegyedek rózsaszínű, légkondícionált világából, és lássák, hogy van az a másik India is, amihez legalább annyira tartoznak, mint az új, dinamikusan fejlődőhöz. És hogy köztük, szerencsések, a nyomorban tengődök között talán nincs is olyan nagy különbség, mert az utóbbiak is arccal, személyiséggel rendelkező emberek.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta