OFFLINE

A divathoz nem lehet nem érteni?

2008. július 1., kedd 08:00

Gyakran felvetődik ez a kérdés a Tejben-vajban hozzászólásai között, ezért talán hasznos lesz a témának végre külön posztot szentelni. Ön kit szokott megkérdezni, mielőtt shoppingolni indul vagy kinyitja reggel a ruhásszekrény ajtaját? Kinek a véleményére ad öltözködés-témában? Ki számít a divatban szaktekintélynek és miért? Ön szerint ki "ért" a divathoz? Másképp fogalmazva: az-e a divat, amihez "érteni" kell? Őszinteségi rohamaimmal általában csak bajt szoktam magamra hozni (rövid távon legalábbis), és semmi kétség afelől, hogy ez ezúttal is így lesz, de sebaj, azért most is elmondom a véleményemet. Persze csak azért, hogy utána önök is odatehessék a sajátjukat.

Az egész téma azon fordul meg, hogy mit tekintünk divatnak. Ha a divatot szabályrendszerek tekintjük, mint pl. az ÁFA-visszaigénylés rendjét, akkor mi sem egyszerűbb annál, mint meghatározni, hogy ki ért hozzá. Aki tudja, hogyan kell visszaigényelni az ÁFÁ-t az ért hozzá, aki nem, az meg nem. Ha az a divat, hogy pl. "idén nyáron a masni meg a csillag a trend" vagy "ha egy férfi fehér farmert vesz fel, akkor meleg", akkor az ért a divathoz, aki ezeket tudni szokta. Vagy sokan inkább olyasféle szabályokat (fogásokat, trükköket) tekintenek "divat"-nak, hogy "a fekete szín karcsúsít", "a magas homlokúak frufruval jobban néznek ki". Nyilván az ilyen szabályokhoz is lehet érteni.

Sokan a divatot a "bevett" tervezők munkásságával azonosítják, szembeállítva azt a sok triviális és unalmas gönccel, amit nap mint nap hordani vagyunk kénytelenek. Ilyen megközelítésben az ért a divathoz, aki bármikor maga elé tudja képzelni pl. Galliano 1995-96-os ősz-téli kollekciójának egyes darabjait, vagy összehasonlító elemzést tud adni arról, milyen anyagokat használnak a következő szezonhoz a milánói, és milyeneket a párizsi tervezők. Hasonló az az álláspont is, ami szerint a divat a ruhakészítés szakmáját jelenti, azaz az ért hozzá, aki eligazodik a szabásminták, szitázási technikák, kötési-horgolási technikák stb. sűrűjében. Nyilván ezek a témák is tudnak érdekesek lenni, de én "a divat" meghatározását teljesen másban látom.

Szerintem a divat egy nyelv. Kommunikáció. Számomra divat az, hogy megjelenésünkkel hogyan és mit fejezünk ki magunkról.

A beszélő itt egyetlen személy, a befogadó pedig mindenki, aki látja az illetőt. Kommunikáció ugyebár csak akkor jön létre, ha az üzenet címzettje megérti, amit az illető mondani akart. Az öltözködés nem magánügy, hanem mindenkinek muszáj csinálnia, muszáj öltözködnie valamiképpen, a felvett ruhának pedig a társadalomban, ha tetszik, ha nem, jelentése van (gyakran még a fel nem vettnek is). Így aztán ráadásul folyamatosan befogadó alanyaivá is válunk öltözködő embertársaink üzeneteinek nap mint nap, csak a remeték lehetnek kivételek.

Márpedig ha ez a divat, akkor ahhoz mindenki "ért", hiszen mindenki folyamatosan részese mindkét oldalról, azaz egyrész öltözködik valahogy, másrészt látja, következésképp értelmezi is a többiek ruházatát. Így aztán arról, hogy egy adott öltözék szép-e vagy éppen parasztos, mindenkinek a véleménye egyenrangú. Hiszen az a bizonyos üzenet ugyanannyira szól valamennyi szemlélőnek, tehát mindenki véleménye ugyanannyit nyom a latban - éppen emiatt szeretjük annyira a szavazásokat. Ha én most ebben a posztban arról írnék, hogy pl. a csokros térdszalag "szép", vagy az a "divat" ("trend"), attól még nyilván nem válna azzá, csak jól helyretennének a hozzászóló olvasók. De ha ugyanezt valamelyik kommentelőnk állítaná, attól sem válna divattá, sőt (valószínűleg) akkor sem, ha Victoria Beckham mondaná ezt, vagy esetleg Jean-Paul Gaultier. Arról, hogy mi a "szép", "ronda", "fiatalos", stb., a közmegegyezés dönt. Hogy a közmegegyezés követ-e engem, Victoria Beckhamet vagy Jean-Paul Gaultier-t, az persze más kérdés.

Ebből az is következik, hogy a divat megítéléséhez egyszerűen nem kell szakértelem. A választásokon sem csak a politológusok szavazhatnak a pártokra, hanem mindenki. Hát akkor miért kéne szakértelem ahhoz, hogy az ember dekódoljon egy olyan üzenetet, amit ráadásul kifejezetten neki is címeztek? Az öltözködés éppen azért jó téma egy beszélgetéshez vagy akár bloghoz, mert mindenki ért hozzá, mégis eltérő vélemények alakulhatnak ki ugyanarról.

A divat, mint nyelv engem a sokszínűsége miatt nyűgöz le. Számomra ugyanolyan érdekes, hogy a Prada kollekciói hogyan és mit mondanak el viselőikről, mint pl. azon töprengeni, hogy a Zöld Pardonba járó pszeudo-emo tinik hada honnan veszi ezeket az eszméletlen nadrágokat és frizurákat. Ha egyszer van, aki hordja, akkor (nekem) nem kevésbé izgalmas terep egy lerongyolódott Converse, mint a Ginza Tanaka gyémántretikülje. Annyiféle tárgynak tudunk annyiféle értelmet adni pusztán azzal, hogy viseljük őket - miért koncentrálnánk egyetlen társadalmi csoportra, árkategóriára vagy viseleti szokásra?

Ebben a felfogásban a divathoz legfeljebb az nem ért, aki teljesen mást vél üzenni megjelenésével, mint amit a többiek értenek rajta. A legkézenfekvőbb példa egy olyan üzletember lenne, aki kuncsaftja irányában tiszteletét és profizmusát nem egy sötét öltönnyel, hanem mondjuk egy majmos pólóval próbálná kifejezni. Még ha valamennyiünknek is hányingere támad Lily Allen rózsaszín hajától, akkor sem biztos, hogy a merész énekesnő "nem ért" a divathoz, hiszen lehet, sőt valószínű, hogy egyáltalán nem azért festette be a haját, mert szép akar lenni vagy tetszeni szeretne, hanem mert különállását, harcos infantilizmusát szerette volna demonstrálni. Ebben az esetben pedig a többség nagyon is pontosan vette az üzenetet, azaz a kommunikáció a divat segítségével sikeresen létrejött.

Ettől függetlenül, mint minden nyelvnek, a divatnak is van helyesírása, azaz vannak szabályai. A divatban épp az az izgalmas, hogy ezek a szabályok ráadásul igen gyakran és radikálisan tudnak változni, sokkal gyorsabban, mint ahogy egy beszélt nyelvben alakul-fejlődik mondjuk a szókincs. A hetvenes évek végéig (egészen pontosan a Judas Priestig, ill. Rob Halfordig) pl. a szegecses-láncos bőrszerkó még egyértelműen a meleg/szado-mazo szubkultúra egyenruhája volt. Ma már legfeljebb a rockzene kötődik hozzá valamelyest, de talán már az se, mióta még Lola is ilyenben jár.

Ilyen gyorsan változó világban aztán valóban nem árt néha ellenőrizni magunkat. Én - a tükör mellett - legfeljebb egy-két barát véleményét szoktam kikérni. Ön kire hallgat a leginkább? Blogokra? Magazinokra? Ismerőseire? Saját ösztöneire?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.07.01 09:07:52Flora2

    Szerintem amit a posztíró "divatnak" tart ebben az írásban (tehát, hogy amit viselünk, azzal kommunikálunk, a többiek meg dekódolják), az valójában a "stílus".

    A "divat" az én felfogásomban tényleg bizonyos szabályok (trendek, árucikkek, szabásvonalak, színpaletták) gyűjteménye, amihez a profik "értenek", akik ebből élnek, és akik hivatalból ülnek ott a divatbemutatókon. Az, hogy nekem rózsaszínű a hajam, vagy majmos pólót veszek fel, az nem az "én divatom", hanem az én stílusom. Aznapra.

  • 2008.07.01 09:58:51bolletje

    Gyb, mentegeted magad? lol

  • 2008.07.01 10:02:58Virgogirl

    Kire hallgatok? leginkább saját magamra, és az aznapi hangulatomra.

  • 2008.07.01 10:45:15Brizsitt

    Szerintem az önkifejezés egyik eszköze lehet a divat, aztán amit ezen a címen kiválasztunk belőle, az lesz a stílus. Ha az utcai divatot nézzük, elég kevesen értenek a divathoz. Szerintem is profik értenek a divathoz, és sokszor még ők is mellé lőnek. Én legtöbbször az erős önkritikámra hallgatok, és a pasim véleményére.

  • 2008.07.01 11:43:36andie

    Azzal azért nem értek egyet, hogy ha kimegyek az utcára, a ruhám mindenkinek egyformán szól és mindenki véleménye egyforma súllyal esik latba. Még csak az hiányozna! :-D

  • 2008.07.01 12:18:26ZaZie

    Szerintem amiről te írsz gyb, az az öltözködés, vagy ahogy a többiek írták, a stílus. A divat pedig az, hogy most Marc Jacobs tényleg teljesen megőrült-e, vagy épp ellenkezőleg, bejavulóban van.

  • 2008.07.01 12:57:10nettletea

    A divat mindig egy aktualisan felkapott kulturalis jelenseg, de ez lenyegeben lehet barmi, ami tomegeket vonz. Ha mar arrol kell beszelni ki "erthet" a divathoz, mondjuk tudomanyos alapon, akkor talan a piackutatokat es a marketinges szakembereket emlitenem, akik "tudjak" mi kellhet a tomegeknek (nelkuluk a nagy tervezok sem mennenek semmire). Aztan van egy csomo spontan kialakult divatiranyzat, amit maga a tarsadalom teremt meg maganak, eppen mire van igenye. Persze kesobb mindig kepbe kerulnek az uzleti erdekek, de ez mar mellekes.

    Ajanlom elolvasasra William Gibson: Trendvadasz-at.

  • 2008.07.01 13:01:49ZaZie

    De ez most a trendkutatás része, itt most a ruhákról van szó.

  • 2008.07.01 15:05:19hófehérke

    nem is gyb lenne a szerző, ha nem keverné a szezont a fazonnal. egyet értek burdával, ez az írás inkább a stílusról szól, nem a divatról.

    és a "a fekete szín karcsúsít, a magas homlokúak frufruval jobban néznek ki" pedig szintén nem divat, hanem legfeljebb "trükk", ami az optikai csalódásra épít...

  • 2008.07.01 18:35:47Mrs. Bean

    Számomra a divat egy folyton megújuló elképzeléshalmaz arról, hogy mit hordjuk az adott szezonban. (Ebből sok ember rengeteg pénzt tud keresni. :-) )

    A cikk - véleményem szerint is - a stílus mibenlétét ecseteli.



    Emiatt merőben más fogalmaknak tartom a "divatőrült", "divatos", "stílusos" és "egyedi" kifejezéseket.

    Divatőrült az, aki tökéletesen elfogadja az adott szezon által ráerőltett színeket, szabásvonalakat - függetlenül attól, hogy jól áll-e neki.

    A divatos nő/férfi követi a divatot, de tisztában van a saját testével, így nem hordja a számára előnytelen darabokat.

    A stílusos ember egy hajszállal különbözik a divatostól. Van egy meglehetősen fix ruhatára, amit az évek során az egyéni ízlése alapján válogatott ki és az aktuális divatból néhány elemet vesz át (néhány felső, kiegészítők, stb.).

    És ki az, akinek egyedi stílusa van? Az olykor meghökkentő, esetleg polgárpukkasztó öltözékekről beszélek, ami az egyénre jellemző és teljes mértékben önazonos. A különböző szubkulturális öltözködéseket nem sorolnám ide.



    Aki a fentiekbe nem tartozik bele és nem egy öltözködésben is megnyilvánuló életstílust vall (például punkok vagy akár a motorosok stb.), arra mondható szerintem, hogy "nincs stílusa".



    (Hát persze ez csak egy vélemény. :-) )

  • 2008.07.01 19:55:49boszor

    Az a divat, amit különböző világvárosok kifutóin művelnek, engem csak mint a performansz egy formája tud érdekelni. Semmi köze ahhoz, mit kapok majd egy hónap múlva az üzletekben, vagy mit hord majd a sarki kislány (aki tegyük fel, nem a legalja vietnámi papucs+csiklóvillantó szoknya kategória).



    Divat számomra az, amit egy adott közösség (akár tágabb értelemben, egy adott ország vagy földrész) egyszer csak elkezd viselni.



    És az meg szerintem nem igaz, hogy ehhez sok köze van a "divatdiktátoroknak". Ők feldobnak egy-egy labdát, de nem biztos, hogy lesz, aki leüsse. Idén például szerintük divat a térdig érő sliccű, lent beszűkülő nadrág, amit eddig 1 csajon láttam összesen.



    És a legnagyobb baj a divattal, hogy az üzletek a nagy lenemaradjunk hajrában elfelejtenek raktáron tartani olyasmit, ami örökzöld és ami nemcsak 16 éves fogpiszkálóknak áll jól. Mindig CSAK az kapható, ami éppen divat, más semmi (azaz de, méregdrágán vagy nagymama boltjában).

  • 2008.07.01 20:28:24Té, mint Tamás

    Amellett, hogy szerintem a "stílusról" szól a poszt, szerintem a szerző még maga mellett is rosszul érvel.

    A divatot - helyesebben ugye a stílust - a nyelvhez hasonlítja, ezzel idáig egyetértek. Azonban a nyelvet az átlagember csak használja, de nem ért hozzá. A nyelvhez értés feladata a nyelvészeké, ők tudják, hogy mit miért úgy mondunk, a szabályok vizsgálata és megállapítása az ő reszortjuk. Mi pedig, nem nyelvészek, csupán használjuk azt a kódrendszert, amit szüleinktől és környezetünktől lestünk el.

    A divattal - stílussal - pedig éppen ugyanígy van. Lehet, hogy egyes ruháinkban úgy érezzük, hogy teljesen másképp nézünk ki mint szoktunk, sokkal dögösebbek vagy éppen szerencsétlenebbek vagyunk, azonban sokszor ennek mégsem tudjuk konkrétan meghatározni az okát - csupán egy megérzés marad.

    Az öltözködés szabályait - és itt most nem a minden évszakra aktuálisan kötelezőnek kinyilatkoztatott, hanem az általános szabályokra gondolok - a divatszakértők figyelik meg, rendszerezik, tulajdonképpen kvázi tudományos munkát végezve. Ezzel lesznek ők többek a ruhákat pusztán használóknál, és így azt mondom, az öltözködéhez is ők értenek igazán.



    (BTW, ha csak a cím alapján kellene nyilatkozni, és nem tudnék arról, hogy a kedves posztíró keveri a divat és stílus fogalmát, akkor meg azt mondanám, az ért a divathoz, aki ismeri a nagy nevek klasszikus munkáit, elemezni tudja őket, összehasonlítani.)

  • 2008.07.02 19:44:15sg

    Té, mint Tamásnál a pont.



    gyb meg nemhogy a divathoz, az íráshoz sem ért.

  • 2008.07.02 19:55:30gyb

    Miuccia Prada:



    "Some say it(fashion)'s about seduction, but I think that's limiting," said Ms. Prada, wearing a springy flared skirt and sandals. "What you wear is how you present yourself to the world, especially today, when human contacts are so quick. Fashion is instant language."



    www.post-gazette.com/pg/07018/754853-28.stm

  • 2008.07.02 20:25:49Fauves

    fúj, Paris Hilton rémisztő a párducmintás trikiniben!!!!

    fúúújjj

    tisztára mint Bea Asszony...

  • 2008.07.03 09:17:18Saskia

    A divat: Girgio Armani, Vivienne Westwood, Chanel, John Galliani, Versacce, Gucci, stb...A stílus pedig mi magunk ezekkel együtt (vagy az ő irányvonalaikkal legalábbis).

    Plusz a legdivatosabb cucc is állhat marha hülyén valakin ha nem illik a stílusához.

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta