OFFLINE

Felforgatja a divatsajtó a divatot?

2008. május 12., hétfő 08:00

A San Fransisco-i művészeti egyetem divatszimpóziumán nemrég arról volt szó, hogy a divatmagazinok és divatblogok fenekestül felforgatják a divatot. A kerekasztalbeszélgetésnek két divattervező volt a vendége: Ralph Rucci és James Galanos, utóbbi többek között Lady Diananak és Nancy Reagennek tervezett, valamint a Saks Fifth Avenue divatigazgatója, Michael Fink.

Rucci szerint az a probléma, hogy a divatsajtó túlságosan nagy hangsúlyt fektet az átlagtól eltérő, hordhatatlan kreációkra, és ezzel távol helyezkedik a valódi fogyasztó valódi divat iránti valódi igényeitől, írja a Fashiontribe. A tervező egyik nagyszerű érve az volt, hogy a hallgatóság körében (amely főként diákokból állt) senki nem viseli azokat a típusú kreációkat, amelyekről a divatsajtó örömmel beszámol. Galanos egyetértett Ruccival, majd megosztotta a közönséggel szűklátókörű divatdefinícióját, ami szerint minden, ami a hétköznapi életben nem hordható, csupán az önkifejezés egy sajátos formája, de semmiképp sem „divat”.

Sajnos sem nőket, sem a divatsajtó munkatársait nem hívták meg az eseményre, de a Fashiontribe bloggere résen volt az esemény után és kikérte kollégái, az amerikai divatújságírók véleményét: a döntően háborgó eredmény itt olvasható (angolul), a lényege pedig a felbőszült divatbloggerek szerint, hogy...

1) sokszor valóban hordhatatlanok a kifutókon látható darabok (vagy csak 13 éves, kisfiúalkatú lányok számára hordhatóak), de a magazinok egyik fontos célja a szórakoztatás, ezért könnyebben felfigyelnek az átlagtól eltérő darabokra, amelyek alapján aztán a fogyasztó kialakíthatja sajátját.
2) mindenki imádja a gyönyörű dolgokat, legalább a szemünket hadd legeltessük rajtuk a magazinokban, ha már megvásárolni nem akarjuk/nincs pénzünk/nem viselnénk.
3) a divat sokkal inkább művészet, mint csupán a hétfőtől péntekig hordható ruhadarabok összessége.
4) idegesítő és elavult arra hivatkozni, hogy hordhatatlan valami – a kedves kerekasztalbeszélgetők talán elfelejtkeztek a ready-to-wear és a haute couture intézményéről?
5) a divatsajtó a tervezők ötleteiből táplálkozik: csak arra tud reagálni, amit a divatipar létrehoz. Ráadásul visszacsatolást jelent a tervezőknek - pláne az interaktív internetes műfajok, mint egy divatblogok segítségével, ahol a fogyasztók kommentálhatják a terméket.

 
És most nyilvánítson véleményt ön is. Mi az a divat? Valóban csak az, ami viselhető? Mondjon véleményt a divatsajtó divatalakító munkásságáról is. Mi volt előbb? A tyúk divat, vagy a tojás divatsajtó? (kép: Dita Von Teese mindennapi viselete, Northfoto)

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.05.13 13:01:38leg

    Erről tök jót vitatkoztunk a Maire Claire megjelenését ünneplő poston.Igen, pont ez a kettő vélemény volt:-) Személy szerint sok divatlapot és divatblogot olvasok, részben azért, hogy időnként jól felháborodjak, muhaha. Van, aki Győzikét néz ugyanezért, de én olyankor mesét olvasok, úgyhogy marad a divatlap/blog. Mer valahogy a nagy bemutatókra elfelejtenek meghívni... És itt a tyúk-tojás egyik megoldása!

  • 2008.05.14 17:43:59mrssolis

    Én szívesebben nézegetek hordható divatot a lapokban, ha meg tudom fizetni, ha nem. Annak mi értelme van, hogy hordhatatlan dolgokat nézzek? És olyan sokszor szó volt már róla, de nem elégszer: aZ "haute couture" (a há néma, mint a p a Psmith-ben:)

  • 2008.05.15 11:50:26leg

    Na. Itt van a májusi Elle. Szépen megnézem a divatrovatot, és hőbörgök magamban, hogy nettó kétméter nőkön van pár apró holmi, tökéletes fotókon, elgondolkodtató környezetben. Aztán lapoz, és ott áll nekem négy magyar nő, a közepesnél sokkal jobban néznek ki, és adnak rájuk fürdőruhákat. És itt az érdekes: ég és föld a modell és az utca embere (nem nője!). Fél méterrel alacsonyabb, rövidebb a lába, van csípője, olyan rendes Dove-os az egész. Na akkor most melyik a tuti? Mert így együtt nekem mind a kettő.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta