LÁJFHEKK

Igyál eleget nyáron is, ha nem akarod, hogy összezsugorodjon az agyad

2017. augusztus 4., péntek 09:41

Egy csecsemő, az agy és egy banán: mind 75 százalékban vízből áll. A TED-Ed videójából kiderül, miért érdemes odafigyelni arra, hogy eleget igyunk.

Bár az újszülöttek nagyjából háromnegyede víz, az élőhelytől, a testtömegindextől, a nemtől, és az életkortól függően később nagyjából 55-60 százalékra esik vissza az emberi szervezet víztartalma. A még a csontokban is viszonylag nagy mennyiségben megtalálható víz gondoskodik róla, hogy megfelelő legyen a testhőmérsékletünk, olajozottan működjenek az ízületeink, és megfelelő hatásfokon működjön az agyunk. A TED-Ed videójából kiderül, mekkora a különböző szerveink víztartalma, és miért veszélyes a kiszáradás. 

A szívnek és az agynak nagyjából a háromnegyede, míg a tüdőnek például 83 százaléka, a csontoknak pedig úgy a harmada víz. Inni azért kell olyan sokat, vagyis a környezeti adottságoktól, a testtömegtől, és egyéb tényezőktől függően naponta nagyjából 2,5-,7 litert a férfiaknak, és 2-2,7 litert a nőknek, mert az izzadás és a kilégzés révén, valamint a vizelettel és a széklettel nagyjából ennyi vizet veszt az emberi szervezet egy nap alatt.

Rosszkedv, enerváltság

Amennyiben valaki nem iszik eleget, az agy egy olyan antidiuretikus hormon termelésébe kezd, amely a vesébe érve fokozza a vízvisszatartást, és nagyobb koncentrációjú, sötétebb és nagyobb fajsúlyú vizeletet eredményez. A kiszáradásos állapotokat többek között a rosszkedv, az alacsony vérnyomás, és a csökkenő energiaszint és agyi teljesítmény is jelzi. Az agy ilyenkor össze is megy, és nehezebben kell hogy dolgozzon ahhoz, hogy normálisan működjön. Ritkábban fordul elő, és többnyire a magukat megerőltető, majd rövid idő alatt sok vizet fogyasztó sportolókat érinti, de a túl sok víz szintén veszélyes lehet, és fejfájáshoz, sőt akár agyvérzéshez is vezethet.

Átlagosan egyébként körülbelül a napi vízszükségletünk ötödét visszük be ételekkel, ezt is érdemes tehát beleszámítani napi vízadagjainkba. Ha pedig valakinek szüksége van némi extra motivációra, hogy megfelelő mennyiségű vizet vigyen be a szervezetébe, nem árt tudni, hogy a megfelelő arányú hidratáltság csökkenti a cukorbetegség, a stroke és a rákos megbetegedések kockázatát is.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta