Koncentrálj a soft készségeid fejlesztésére, megéri!

Zanza!

Nemcsak a diploma és a munkatapasztalat számít, legalább olyan fontos az is, hogyan kommunikálunk, illetve hogyan reagálunk egy-egy élesebb szituációban.

Egy önéletrajz elküldésekor, illetve egy esetleges interjú során az emberek többsége a szakmai kompetenciára helyezi a hangsúlyt, azaz azokat a képesítéseit és készségeit emeli ki, amelyek könnyen igazolhatóak számokkal és dokumentumokkal. A Lifehack szerint ugyanakkor hiába mindez, ha valaki nem rendelkezik azokkal a „soft készségekkel”, amik egy újonnan megszerzett állás megtartásához kellenek. 

Ezek a soft készségek, vagy puha faktorok azok az emberi készségek, amelyeket a beilleszkedéssel, a kommunikációval, a kreativitással lehet kapcsolatba hozni. Magyarul hiába rendelkezik valaki a lehető legmagasabb szintű képesítésekkel vagy munkatapasztalattal, ha egy kritikus szituációban olyan haragosan és türelmetlenül válaszol egy-egy kihívásra, ami lehetetlenné teszi a vele való együtt dolgozást. A következő készségek segíthetnek, ha el akarod kerülni az ehhez hasonló helyzeteket.

shutterstock 552089986

Konfliktuskezelés

Egy vásárlókkal való kommunikálást is megkövetelő munkakör esetén különösen fontos lehet, de függetlenül attól, hogy problémás vevőről vagy dühös munkatársról van-e szó, mindenképp jól jön, ha képesek vagyunk a szituáció békés megoldására. Segít, ha valaki kiélezett helyzetekben is képes megőrizni a hidegvérét. Nem árt egyértelműen jelezni, hogy megértettük a másik problémáját, és csak aztán felajánlani egy esetleges kompromisszumot.

Problémamegoldó-képesség

Kevés értékesebb készség van az önálló problémamegoldás-képességénél. Segíthet egy-egy régebbi szituáció felelevenítése, és a működőképes trükkök újrahasznosítása. Fontos, az is, hogy ne legyünk türelmetlenek vagy dühösek, ha nem sikerül azonnal megoldani a bajt, ne temessenek minket maguk alá a kisebb, idegesítő, de nem kulcsfontosságú problémák.

Kommunikációs készségek minden mennyiségben

Ehhez az is hozzátartozik, milyen hallgatóság vagyunk. Teremtsünk szemkontaktust, jelezzük, hogy odafigyelünk a másikra. Persze jó pár olyan dolog is elhangzik majd, amivel nehéz egyetérteni, ezért fontos nyitottnak maradni, és nem elzárkózni, ha egy-egy számunkra nem szimpatikus ötlettel találkozunk. Ami pedig a saját kommunikációnkat illeti, fogalmazzunk precízen, érthetően, és legyünk magabiztosak.

Kritikus gondolkodás

Az sem árt, ha képesek vagyunk kritikusan gondolkodni és analizálni az esetleges problémákkal kapcsolatban. Ne adjuk tovább a felmerülő nehézségeket, kezdjünk el azonnal a megoldásukkal foglalkozni. Ugyanez igaz a sikerélményekre is, érdemes kielemezni, mik voltak azok a dolgok, amiket jól csináltunk, hogy aztán később is újrahasznosíthassuk azokat.

Rugalmasság

Érdemes egy külső szemlélő nyugalmával, vagy a pozitív fordulatok kiemelésével reagálni, ha valamilyen kisebb-nagyobb munkahelyi változás történik. Egy-egy hiba vagy negatív élmény is könnyen olyan tudásanyaggá válhat, amiből tanulva képesek lehetünk arra, hogy tovább fejlődjünk, legyen szó a munkakör megváltozásáról, vagy egy esetleges munkahelyváltásról.

Blogmustra