Néhány pékség veszélyes az ételallergiásokra

Zanza!

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 13 könnyen elérhető budapesti pékséget tesztelt próbavásárlással. Azt nézték meg, hogy milyen tájékoztatást kaphat a pékségekben és a honlapjukon a termék összetételéről, adnak-e blokkot kérés nélkül, mibe csomagolnak, hol készül a pékáru, mennyire beazonosítható a termékek ára, tudnak-e egyértelmű válaszd adni, ha valaki ételallergia miatt keres valamilyen “mentes” élelmiszert. Két pékséget az allergénekkel kapcsolatos pontatlan tájékoztatás miatt eleve kizártak a rangsorból, a nem megfelelő tájékoztatásnak ugyanis komoly egészségügyi kockázata is lehet a vevőre nézve.

A pékáruk esetében nem kötelező feltüntetni a terméken a részletes információt (pl. összetevők, allergének), vásárlóként az eladó tájékoztatására kell hagyatkoznunk, vagy az interneten kell utánanézni a termékeknek. 

A vizsgálatban a könnyen elérhető pékségek mellett a TVE által "újhullámosnak" nevezett pékségeket is tesztelték, összesen 13 helyen jártak. A Butter Brothers, a Lipóti pékség, a Mlinar, a Fornetti, a Princess, a Jókenyér, a Bite Bakery Café, a Príma Pék, az Il Basilico (Bazsalikom) pékség, az Á table, a Pékműhely, a Jacques Liszt, és a Pipacs pékség került fel a listára, az értékelésnél egy próbavásárlást (2016.11.26 és 2016.12.08. között) valamint a cég honlapján lévő tájékoztatást vették alapul.

Pozitívum, hogy a tesztelők mindenhol kaptak nyugtát, és hogy a legtöbb helyen papírba csomagolták a termékeket. Több pékség azért veszített pontot, mert bár a szóbeli tájékoztatás megfelelő volt, az árak ömlesztve, egyetlen táblán voltak feltüntetve, ami nehezíti a fogyasztók számára a konkrét termék árának beazonosítását. Két hely szintén pontot veszített amiatt, hogy nem tudták megmondani a rozskenyér összetételét (rozsliszt tartalmát). 

Nyertek a menő pékségek

Az összes dobogós helyezett az úgynevezett újhullámos pékségek közül került ki. 

  • A legmagasabb pontszámot, 5 pontot a Jacques Liszt érte el a helyben sütött termékek, a kielégítő helyszíni tájékoztatás és árfeltüntetés miatt, habár az internetes tájékoztatásért nem kapott pontot.
  • A második 4,5 ponttal a Pipacs pékség lett a helyben sütött termékek, a kielégítő bolti tájékoztatás és az informatív honlap miatt.
  • Harmadik helyen 4 ponttal a Bite Bakery Café áll, plusz pontot kapott, mert szintén mindent helyben sütnek friss alapanyagból, az árak egyértelműen a termék mellett vannak, és megfelelően tájékoztatják a vevőket.

Az utolsó az Á table lett 1 ponttal, ami főleg annak köszönhető, hogy honlapjuk csak angolul érhető el, hogy az árakat az üzletben nem a termék mellett tüntették fel, és hogy csak franciául voltak kiírva a nevek, így ez sem segítette a beazonosítást. Pozitívum viszont, hogy az eladók korrekten tájékoztatták a vásárlókat.

Két pékség kiesett

Két pékséget az allergénekkel kapcsolatos pontatlan tájékoztatás miatt nem is rangsoroltak, ugyanis a nem megfelelő tájékoztatásnak komoly egészségügyi kockázata is lehet a vevőre nézve. Ugyanakkor a többi szempont alapján nem szerepeltek rosszul.

  • A Princessnél nem tudtak tejmentes terméket ajánlani, holott a honlapjuk alapján van ilyen termékük.
  • Ennél rosszabb volt a helyzet a Príma Péknél, ott ugyanis, amikor gluténmentes terméket kértek a próbavásárlók, diabetikus terméket ajánlottak nekik. Ez azonban a pékség honlapján lévő (amúgy kiváló) tájékoztatás alapján gluténtartalmú.

Blogmustra