Idén is jó lesz még a tavalyi téli gumi?

Zanza!

Hiába a szép, napsütéses ősz, azért rövidülnek a nappalok és egyre hidegebbre fordul az időjárás, lassan tudatosul mindenkiben, hogy közeleg a tél. A télre felkészülés pedig nemcsak abból áll, hogy előszedi a téli ruháit vagy ellenőrizteti a fűtést, hanem az autóját is felkészíti rá téli gumival. Utóbbival a magyar autósok 30 százaléka egyáltalán nem foglalkozik, vagy nem úgy ahogyan kellene. A téli gumi még önmagában nem elég, kérdés az is, hogy milyen állapotban van az az abroncs, ami felkerül az autóra. De hogyan lehet biztos abban, hogy az ön abroncsa elég biztonságos lesz? Erre ad válaszokat az Abroncs Kereskedőház

Ha azt sem tudja, mikor vette a téli gumijait

A 2000 után készült gumiabroncsok gyártási idejét, az úgynevezett DOT számot megtalálja az abroncs oldalfalán. Az utolsó négy karakter árulja el a gyártás idejét: 0314 például azt jelenti, hogy 2014 harmadik hetében készült.

Meddig bírja az abroncs?

Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, az előírások szerint legfeljebb 1,6 milliméter mélységig lehet használni, ám ez már rendkívül balesetveszélyes. Téli abroncsnál még ennyit sem szabad várni: 4 milliméter alatt cserélje, mert esős, latyakos úton nincs vízelvezető képessége, havas úton pedig megszűnik a kapaszkodóképessége. A Magyar Gumiabroncs Szövetség álláspontja szerint koptatottságától függetlenül egy abroncsot tíz év után le kell már cserélni. Ilyen életkorú, vagy öregebb abroncsok megvásárlását egyáltalán nem javasolják.

shutterstock 328403843
Fotó: Shutterstock

Van az abroncsokra garancia? 

A garancia a vásárlás napjától él, nem a gyártástól, vagyis tavalyi gyártású gumiabroncsot is nyugodtan megvehet. Egy abroncs a gyártása után bekerül egy raktárba, ahol szakszerűen tárolják, nincs kitéve közvetlen napfénynek vagy egyéb tényezőknek. A gyártás során a gumiabroncsba olyan adalékanyagokat tesznek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást. Az abroncs a raktárban nem „öregszik”, 5 évig probléma nélkül megőrzi tulajdonságait. Összegezve, ha 2011-2015-ös gyártású az új téli abroncs, nyugodtan megveheti neves cég raktárából és bátran használhatja.

Mi a helyzet a négy évszakos abroncsokkal? 

A négy évszakos abroncs célközönségébe azon országok lakói tartoznak, ahol kevés hó esik, és a hőmérséklet sem marad tartósan mínusz tartományban. Ilyen például Közép-Olaszország, Anglia, Hollandia. Magyarországon 5 százalék alatt van az ilyen típusú abroncsok felhasználási aránya.

A négy évszakos abroncs mindenképpen kompromisszumos választás, amely azoknak lehet jó, akik keveset autóznak, alkalomszerűen, rövid távokon használják autójukat, főleg városban. Akik síelni járnak, vagy télen autópályán közlekednek, azok számára nem javasolják a szakemberek. Van előnye is azért: nem kell évente kétszer szerelgetni. Azért érdemes évente kicentrírozni, de ezt meg lehet oldani akkor is, amikor kevesebben vannak a szervizekben. Sokkal jobb és biztonságosabb megoldás annál, mint hogy nyáron téli gumival közlekedjen, merthogy ez is balesetveszélyes.

Hogyan válasszon abroncsot?

Mint minden, természetesen a gumiabroncsok élettartama is attól függ, hogy milyen gyakran és milyen célra használják. Azt azonban jó ha tudja, hogy az abroncsokat olaj, kemikáliák, kátyúk, egyéb fizikai sérülések, rossz tárolási körülmények, és az UV sugárzás teszik tönkre. A behatások miatt megkeményednek, elvesztik tapadásukat.Továbbá az is fontos, hogy mennyire figyeltek például az egyenletes koptatására, amelyet azonos nyomás alatt lévő kerekekkel érhet el. Használt abroncsok vásárlása olykor kockázatos lehet, hiszen tulajdonságai csak a forgalomban derülnek ki. Ezért mindenképpen olyan helyen vásároljon, ahol fel is szerelik, ki lehet próbálni. Ha kopás miatt csak két abroncsot cserél, akkor az újakat mindig hátulra szereltesse, tanácsolja a szakemberek.Egy rosszul koptatott abroncs ugyanis nem csak veszélyes, de pénzkidobás is, hiszen hamarosan újra szembesülnie kell a ténnyel, hogy megint pénzt kell kiadnia, immár egy megfelelőre. Nem érdemes kockáztatni.

Blogmustra