Ön venne szépséghibás zöldséget a boltban?

Zanza!

Az amerikai Walmart bolthálózat teszt jelleggel szélesíti zöldség- és gyümölcskínálatát 300 floridai üzletében: ezentúlnem csak a tökéletes formájú és színű termések kerülhetnek az üzlet polcaira, hanem a "megjelenésükben kihívásokkal küzdő" darabok is. Ez azt jelenti, hogy beveszik az árukínálatba azokat is, amelyek nem néznek ki tökéletesen, esetleg valamilyen külsérelmi nyom van rajtuk, vagy épp a méretük/formájuk tér el a sztenderdtől, de minőségben nincs velük semmi gond. Az üzletlánc ezeket olcsóbban fogja árulni, a cél pedig az, hogy ezzel is csökkentsék az élelmiszer-pazarlást – írja a Huffington Post

Az Amerikai Egyesült Államokban az ételek 40 százaléka landol a kukában. Egy részét még fel tudják használni komposztálásra vagy állattakarmánynak, de nagy részüket nem sikerül hasznosítani. Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete szerint a pazarlás egyik legfőbb oka, hogy a nagy áruházláncok csak tökéletes zöldségeket és gyümölcsöket vesznek át: olyanokat, amelyeknek szabványos a megjelenése, a formája, mérete. Ezzel fordult szembe a WalMart, ahol mostantól befogadják azokat a termékeket is, amik bár lehet, hogy nem olyan katalógusfotóra illőek, mint a többiek, de ettől még ugyanolyan finomak, és adnak nekik egy esélyt egy külön márkanév alatt. 

A Walmart közleménye szerint az amerikai körték és almák 30 százaléka csak azért végzi a kukában, mert bár minőségbeli probléma nincs velük, de nem felelnek meg a külalakbeli elvárásoknak. Ezért a krumplikat "nem annyira tökéletes" márkanévvel, az almákat pedig "csúnya almák" márkanévvel fogják árulni olcsóbban. 

shutterstock 117519346
Fotó: Shutterstock

"Mostantól olyan krumplik vagy éppen almák is megtalálhatóak lesznek a polcokon, amik nem feltétlenül első osztályú megjelenésűek" - mondta John Forrest Alles, a Walmart szóvivője az újságnak, aki arról is beszélt, hogy ez az első alkalom, hogy egy cég külön márkát épít a szépséghibás termékekre. Az ételpazarlás ellen küzdő aktivisták szerint a kezdeményezés jó, de egyelőre csak nagyon kis szegmensét érinti a problémának: szerintük egy olyan programra lenne szükség, ami szélesebb körhöz jut el és több zöldség és gyümölcs is belekerül. 

A Walmart angliai hálózatában, az Asdában már most is árulnak olyan zöldségcsomagokat az eredeti árnál 30 százalékkal olcsóbban, amiknek nincs minőségbeli hibájuk, mindössze szépséghibásak. Eredetileg 200 üzletben kezdték ezeket a csomagokat árulni, de az akció annyira sikeres lett, hogy azóta már 550 boltban lehet őket megvásárolni. 

Itthon a hasonló kezdeményezések még gyerekcipőben járnak, és leginkább oly módon, hogy a vásárló véletlenül se járjon jól. Nemrég a Coopban láttunk akciós rohadt almát, de a CBA is próbálkozott már hasonlóval, ami ugye messze nem arról szólt, mint a fent taglalt kezdeményezés. De ha ön szívesen venne olcsóbban szépséghibás, de kifogástalan minőségű terméket, akkor nyomjon egy menőt, ha viszont a tökéletes formájú almánál nem adja lejjebb, és ezért még többet is hajlandó fizetni, akkor nyomjon egy cikit!

Menő! (965) (329) Ciki!
Blogmustra