Létezik menő magyar szuvenír a konyakmeggyen és a pálinkán kívül is

Zanza!

Meglehetősen klasszikus dobozok, bennük apró bonbonok, kekszek és cukorkák: finom és visszafogott – ez a Cinq Filles, amiről első pillantásra nem látszik, hogy egy magyar márka. Másodikra sem nagyon. Pedig a cég 2012 óta jelen van a hazai piacon és egyre sikeresebb: 136 ezer doboz édességet adtak el, és már külföldön is terjeszkednek. 

Szentgyörgyi Katával (igen, ő a Kicsiházas Szentgyörgyi - a szerk.) és Demján Szilárddal, a Cinq Filles főszereplőivel beszélgettem, Unger Zsolt tervező éppen nem ért ránk, mert interjút adott másnak. 

Évtizedek óta foglalkoznak márkaépítéssel, és csomagolás tervezéssel úgy gondolták, hogy már elég sok embernek terveztek, terveznek végre maguknak is. Kerestek egy szegmenst, ami még nincs betöltve - ez lett a városi ajándék -, és az első próbálkozások sikeresnek bizonyultak. Megfinanszírozták az elejét, azóta évről-évre növekszik a forgalom. A kezdőtőke nagyjából  8 millió forint volt, ezt két év alatt forgatták be a cégbe. 

Az alapötlet Unger Zsolté, aki szeretett volna elvonatkoztatni a hűtőmágnes-Puskás Öcsi-baseballsapka szuvenírvonulattól. Ehelyett valami kozmopolita városajándékban gondolkodott, mely érthető a világ bármely részén. A Cinq Filles azért nem innovatív termékekkel rukkolt elő, mert azok egy idő után unalmassá válnak, és nem adhatóak el olyan mennyiségben, amivel ők számolnak.

A fejlesztés folyamatos, az első doboz fél év alatt jött létre, de ez csak azért volt ilyen rövid idő, mert számos márkát építettek már fel, és kezükben volt az ehhez szükséges tudás.  

Demján Szilárd szerint nem attól magyar valami, hogy magyar alapanyagokból készül, erre számos példa van: "Ha azt vesszük, hogy a konyakmeggy hungaricum, miközben a csokoládéja belga, a konyak francia (a meggy az gondolom magyar), de ahogy összerakjuk, attól válik magyarrá, hogy hozzánk kötődik, és mi tettük ezt népszerűvé".

Felmerül persze, hogy akkor miért nem a konykameggy és a hasonló, karakteresnek tartott magyar termékek kerültek a dobozokba (kivétel a dianás cukor talán), de Demjánnak erre is van logikus válasza: "Ha arra gondolsz, hogy valamilyen hungaricumot, mondjuk tokajit tegyünk bele, akkor arra az a válasz, hogy megpróbáltuk, de a repülőre nem lehet felvinni. Ráadásul nem mindenki örül alkoholos terméknek, ezt meg lehet adni a nagyinak meg a gyereknek is." Ezért a dobozok kókuszgolyót, mindenféle csokiba mártott mandulát, vajkaramellát és kandírozott mentát rejtenek, a vörösáfonyás csokis mártogatósról nem is beszélve.

Már Bécsben is jelen vannak a termékkel, ide viszont a bécsiek szájíze szerinti édességeket szállítanak. Ilyen például a kandírozott ibolya, amely Sissi kedvenc édessége volt, ez a legjobban fogyó termékük az osztrák piacon. Igyekeznek odafigyelni az egészséges étkezési szempontokra is, mert ez is elvárás Nyugat-Európában.

Most az európai nagyvárosok repterei felé terjeszkednének tovább, több repülőtérrel is tárgyalnak. Annak ellenére, hogy ez egy budapesti városajándék, nem akarnak megállni Magyarországon, olyan termékekkel akarják elárasztani a piacot, amik megállják a helyüket Berlinben, Párizsban vagy Koppenhágában is. 

A termékekre nagy a kereslet, a párizsi Pullmann hotelnek, a bécsi Ritz Carltonnak és szintén a bécsi Sofitelnek, idehaza pedig kezdetben a Corinthia Grand Hotelnek és a Sofitelnek, jelenleg pedig a Four Seasons Budapestnek és a Ritz Carlton Budapestnek, valamint az Iberostar Grand Hotel Budapestnek szállítanak. Nem volt egyszerű  megtalálni azokat a beszállítókat, akik mindig azonos színvonalon képesek dolgozni: ők most is a kézművesség és az ipari gyártás között billegnek, de nem szeretnének az ipari gyártás felé elmenni, ezt a területet meghagyják a gyáraknak. A cirmos cukorkát - amit a rendszerváltás előtti érából lehet ismerni - például már csak nekik gyártják, mert ismerik régóta a beszállítókat. 

A termékek dobozai újrahasznosíthatóak, pont a szépségük és időtállóságuk miatt kaphatnak új funkciót mint dekoratív tárgyak, és talán ezért is indult el a Home Decor kollekció. Itthon talán még kevesen engedhetik meg maguknak, de biztosan lesz kereslet a Momentre, ami kis dobozokból áll. A nagyságrendileg 1900-2200 forintos dobozkákat például köszönőajándékként lehet adni, már ha marad pénz rájuk. 

Azon lehet vitatkozni, hogy tetszenek-e a dobozok vagy sem, hogy innovatív-e vagy csak egy piaci rést használtak ki ügyesen, de az tény, hogy a Cinq Filles látszólag egy igazi magyar sikertörténet. 

Blogmustra