LÁJFHEKK

Ön bármit aláír, ha pénzt kap érte?

2016. február 11., csütörtök 15:32

Ön aláírná az áruhitel reményében, hogy már átvette megvásárolni szándékozott terméket, mikor annak még el sem kezdődött a kiszállítása a webshopból? A tumblren találtunk rá a furcsa logikai csavarra, miszerint ahhoz, hogy igénybe tudja venni a webshopos áruhitelt, a szerződéskötés mellett azt is alá kell írnia, hogy már átvette az árut, amit majd csak ezután kezdenek kiszállítani. 

Az eredeti posztoló kedvezményes, kamatmentes áruhitellel szeretett volna vásárolni, a szerződéskötés része azonban az is, hogy aláírjon egy nyilatkozatot arról, hogy már átvette a terméket, majd ezt a szerződéssel együtt elpostázza. A webshop ugyanis csak akkor kezdi meg a kiszállítást, ha mindez megvan, vagyis még bőven nem lesz a hiteligénylőnél a termék, mikor már úgy nyilatkozik, hogy átvette. Valószínűleg önben is felmerül néhány kérdés ezzel kapcsolatban, legelőször is az, hogy ez fogyasztóvédelmi szempontból rendben van-e. 

Mit mond a fogyasztóvédelem?

Megkerestük a történettel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot, aki óvatosságra inti a vásárlókat ha ilyen gyakorlattal találkoznak. Az Általános Szerződési Feltételekben lehetőségük van a hitelt nyújtó intézeteknek feltételül szabni, hogy mutassák be az árucikk átvételét igazoló dokumentumot. Ez persze érthető is, hiszen ki tudja, hogy valóban megveszi-e azt a hűtőt az igénylő, vagy csak kedvezőbb feltételű, akár 0%-os személyi kölcsönt akart szerezni egy kis fifikával.

„Megfontolásra javasoljuk az olyan webáruházból való vásárlást, ahol a hitelintézet elvárásának csak úgy tudunk eleget tenni, hogy – a webáruház feltételeiből eredően - olyan nyilatkozattételre kényszerülünk a termék kézhezvételét illetően, amely nem felel meg a valóságnak. Ellenkező esetben valóban komoly nehézségekbe ütközhet bizonyítanunk a termék kézhezvételének, vagy a kézhezvétel hiányának körülményeit egy esetleges probléma esetén" -  mondta az ügyben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. 

Mi van, ha nem kapta meg? Bukja a 14 napos visszavételi garanciát is? 

A gyakorlat felvet még néhány kérdést. Mi van például, ha nem kapja meg a terméket valamilyen hiba folytán, vagy mondjuk sérülten érkezik? Jogos a félelem, hogy mikor felhívja az ügyfélszolgálatot, ott esetleg kedvesen tájékoztatják, hogy a kezükben tartják a nyilatkozatot a sértetlen termék átvételéről, úgyhogy sajnos nem tudnak segíteni. És az is felmerül, hogy ezzel a lépéssel vajon önként lemond-e a vásárló a webshopoknál kötelező 14 napos visszaküldési garancia első néhány napjáról? Ezt már az érintett webshoptól kérdeztük meg, hiszen ilyen esetekben nekik kell majd a vásárlói kifogásokat kezelni. Kiderült, hogy ők teljesen más adminisztrációval kezelik az ilyen típusú vásárlást, vagyis önnek nem kell aggódnia, hogy szépen visszatolják a raktárba a kifizetett UHD televíziót, mert villogni kezd egy nagy piros felkiáltójel a fuvarlevélen, miszerint ezt már átvette a vásárló. 

„Az átvételi elismervény - melyet a bank a hitelszerződés megkötése miatt aláírat az ügyfelekkel - csupán a pénzintézet számára bír jelentőséggel, a garanciával, szavatossággal kapcsolatos ügyintézéshez a számla szükséges, melyet a vásárló a termékkel együtt kap kézhez a futárszolgálattól. Az áru átvételének tényét az aláírt fuvarlevél bizonyítja, a visszaküldési garanciát is a rajta szereplő időponttól kezdve számítjuk. A bank felé is könnyedén bizonyítható, ha a termék még nem érkezett meg, a kereskedő tudja ezt tanúsítani. Arról, hogy a pénzintézetek hogyan kezelik az ilyen helyzeteket, nincsenek információink” - tudtuk meg az Edigitaltól. 

Akkor miért szívat a bank? 

Miért jó ebben az esetben a hitelt nyújtó intézménynek, hogy teljesen feleslegesen stresszelteti az embereket? Nincs ennek valami egyszerűbb megoldása? Megkerestük a Cetelemet, hogy megtudjuk, miért kell olyanról nyilatkozni, ami nem is igaz. Mint kiderült nem kell. 

„Bankunk 2010 novembere óta nyújt Online áruhitel szolgáltatást szerződött partnerein keresztül. A hitelnyújtás menetét a Bank és a Partner közötti szerződésben leírt részletes folyamat szabályozza, melynek részét képezi az „Áruátvételi / teljesítési igazolás és folyósítási megbízást” nyomtatvány kezelése. A folyamat alapján ezt a dokumentumot a megvásárolt termék kézbesítésekor kell az ügyfélnek aláírnia, és átadnia a termék kézbesítőjének, ezt követően a partner juttatja vissza a bankhoz. A szóban forgó esetben, amennyiben az ügyféltől a webáruház a termék kiszállítása előtt kérte be ezt a nyomtatványt, akkor nem a bank által előírt folyamat szerint járt el" - kaptunk választ a Cetelemtől, akik azt javasolják, hogy kérdés esetén nyugodtan hívják fel a bank ügyfélszolgálatát.

Mit tehet hasonló helyzetben?

Ha úgy érzi nem biztos a dologban, kétségei merülnek fel, valóban az a legjobb megoldás, ha azonnal felhívja az áruház ügyfélszolgálatát. Ha nem tudnak érdemben választ adni a kérdéseire, akkor keresse meg a hitelt nyújtó intézet  ügyfélszolgálatát és kérdezősködjön náluk is. A leghatékonyabb módszer ha kideríti, hogyan is működik pontosan a hiteligénylés, mik a fázislépések, Elképzelhető ugyanis, hogy a webáruház az online szerződésbírálat után jóváhagyja a rendelést még az előtt, hogy a postán megérkezne az aláírt szerződés és azt feldolgozták volna. Amint pedig webshopnak folyósítják a vételárat, az megkezdi a kiszállítást, vagyis ha nem azonnal küldi vissza a szerződést, hanem vár néhány napot, az áruház online rendszerében megnézheti, hogyan változik a rendelése státusza. Arra is rákérdezhet, hogy a postázás helyett van-e arra lehetőség, hogy a futárnak adja át a kitöltött papírokat.  Jelen esetben pedig az a megoldás született, hogy a hiteligénylő személyes átvétellel rendelte meg a terméket és az átvételi ponton adta le a hiteligénylés papírjait. Igaz, így pont az internetes vásárlás kényelme és lényege veszett el. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta