LÁJFHEKK

Azért lesznek egyformák a cigisdobozok, mert a magyar nők mind vihogó tinilányok

2015. november 25., szerda 14:38

Nemrég jött a hír, miszerint jövő májustól egységes lesz a cigarettásdobozok csomagolása, nem lesz rajta semmi logó, a különbség csak a névben és a benne lévő dohányban lesz. Arra azonban, hogy erre pontosan miért is van szükség, a Hirado.hu  weboldalán találtunk meglepő magyarázatot: "A márkasemleges csomagolással a dohányzás népszerűségének csökkentése a cél a fiatalok és a nők körében". Vagyis ez a két csoport az, akik azért dohányoznak, mert szép a cigaretta doboza, míg a férfiak azért, mert ...mert csak. 

A Híradó.hu ezt a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet Dohányzás Fókuszpontjának egy tanulmányával támasztja alá, a belinkelt forrás szerint a dohányipar és dohánylobbi marketingtrükkökkel vette rá a eddig is a fogyasztókat, hogy dohányozzanak, aminek szerves része volt a csomagolás is. De most ennek vége, ugyanis minden egységes lesz, hiszen "Bizonyítékok állnak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy az egységes csomagolással a kombinált egészségvédő figyelmeztetések eredményessége javul, csökken a dohánytermékekkel kapcsolatos tévhitek aránya, illetve különösen a fiatalok és fiatal felnőttek körében csökken a marketingfogások hatásának jelentősége."

Szóval az eredeti tanulmányban a nők még egyenjogú, szellemi képességeik alapján egyenlőnek nyilvánított tagjai a felnőtt társadalomnak, és a teljes brosúrát átnézve sem találunk sehol semmilyen bizonyítékot és kutatást arra vonatkozóan, hogy a bohó tinédzserekhez hasonlóan a nők is kiemelt védelemre szorulnának az ördögi marketingtrükkök elől. A Hírado.hu azonban már úgy számolt be minderről, hogy a fiatalok és a nők védelmében történik mindez (az persze eleve egy másik kérdés, hogy a fiatalokat, akik ugyebár be sem mehetnek a nemzeti Dohányboltokba, mégis hogyan befolyásolhatná az ott folyó bűnös propaganda,de ebbe már ne is menjünk bele).

A lényegi kérdés tehát az, hogy vajon egészen pontosan milyen évszámot írunk, hogy a magyar nőket teljes természetességgel sorolja szellemi képességeik alapján a férfiak alá az ország hivatalos médiája? A férfiaknak vajon velük született tulajdonságuk az, hogy ésszerű és racionális, mindenfajta marketingtől mentes döntéseket hozzanak, ha az egészségükről van szó? Vagy az már nem is cél, hogy a dohányzás a férfiak körében is csökkenjen? A nők pedig annyira debilek, hogy azonnal mindent megvesznek, ha háromnál több színt látnak a csomagoláson? Félreértés ne essék, természetesen nem azzal van a gond, hogy csökkenteni próbálják Magyarországon a dohányosok számát, hanem azzal, hogy egy ilyen, nemtől teljesen független témában is sikerült ismét előhúzni a nemi megkülönböztetés kártyát: mintha eddig – a férfiakkal ellentétben – szegény, butuska nők csak amiatt dohányoztak volna, mert szép volt a cigi csomagolása, vagy jól hangzott a neve. Mintha egyébként felnőtt, autonóm, kialakult személyiségű nők pontosan ugyanolyan metódusok szerint határoznák meg az életüket és a mindennapjaikat, mint némely éretlen személyiségű tini, akik barátaik miatt, vagánykodásból próbálják ki a  cigit. És ha majd fekete lesz az összes doboz, akkor az egyébként felnőtt, autonóm, kialakult személyiségű nők nők is üveges szemmel merednek maguk elé, hogy így már nem is kell, hát ez a ronda, fekete doboz béna és nem megy a körömlakkhoz?

A hír szerint egyébként egy 2013-ban elfogadott EU szabályozás miatt kell a dohánytermékek csomagolásának mindkét legnagyobb felületén egészségvédő figyelmeztetéseket feltüntetni: a csomagolás elő- és hátoldali felületének 65 százalékát le kell fedniük a figyelmeztetéseknek, amelyeknek a csomagolási egységek felső részén is helyet kell kapniuk. Tíz állam, köztük Magyarország is megállapodott idén júliusban a márkasemleges cigarettacsomagolások népszerűsítéséről. Hazánk mellett Franciaország, a Dél-afrikai Köztársaság, Ausztrália, Írország, Norvégia, Új-Zéland, Nagy-Britannia, Svédország és Uruguay vesz részt a kezdeményezésben. A dobozok egységes külsővel, ugyanolyan színnel, mérettel és betűtípussal készülnek majd, a különbség a márkanév vagy a vállalatnév és a dohány típusának megjelölése lesz. Az EU-direktíva eredeti szövege azonban szintén csak a fiatalokat említi, és arra nézve sem találtunk információt, hogy a fent említett országok bármelyikében is megjelölték volna-e külön a döntés indoklásában a nőket, mint a fiatalok és fiatal felnőttek mellett különösen veszélyeztetett csoportot.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta