A bevásárlásban a csütörtök az új vasárnap

Zanza!

A vasárnapi zárva tartásnak több nemzetgazdasági hatása is van: nemcsak az eddig kétezer elbocsátott dolgozóban nyilvánul meg, de abban is, hogy átalakulóban a bankkártyás fizetések struktúrája is. Március óta feleannyit vásárolunk ezzel a fizetési eszközzel vasárnaponként, mint előtte és az is, hogy helyette csütörtökönként költjük a pénzünket – tudtuk meg a MasterCard sajtóközleményéből.

A cég a vasárnapi boltbezárás bevezetését megelőző két hónap napi bankkártyás tranzakcióinak számát és értékét hasonlította össze az azt követő két hónap adataival. A kártyatársaság számai azt mutatják, hogy vasárnaponként felére (50%-ra) csökkent a bankkártyás vásárlások száma - összegüket tekintve pedig 52%-ra. Jóllehet a törvény bevezetése előtt is a vasárnap volt az egyik leggyengébb nap vásárlási szempontból, az új szabályozásnak betudhatóan ezen a napon negyedannyi kártyás művelet zajlik, mint a hét legnagyobb forgalmú napján, azaz szombaton.

GettyImages-474385722
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

Ami a többi napot illeti: a bankkártyás vásárlások száma átlagosan 11 százalékkal, értéke pedig átlagosan hússzal növekedett a hét további hat napján. Ebből az látszik, hogy a vásárlók átütemezik a heti bevásárlást más napokra. A tranzakciók száma legnagyobb mértékben a csütörtöki napon emelkedett (19%), de jelentősen nőtt a szerdai (13%) és a szombati (12%) kártyás vásárlások száma is. Míg korábban a péntek volt a legnépszerűbb vásárlási nap Magyarországon, mostanra megközelítőleg ugyanannyi művelet megy végbe csütörtökön is, mint a hét ötödik vagy éppen hatodik napján. Így elmondható, hogy a csütörtöki nap is elsődleges bevásárlási nap lett a héten.

A webshopokat is érinti

A vasárnapi zárva tartás az internetes vásárlási szokásokra is hatással volt: a törvény hatályba lépése előtt szombaton és vasárnap történt a legkevesebb vásárlás az interneten, azt követően viszont a szombati napokon több mint 20 százalékkal esett vissza az online bankkártyás tranzakciók száma (értéke pedig százalékkal). Ennek egyik oka lehet, hogy sokan éppen ezen a napon mennek el otthonról vásárolni, és kevesebbet vannak a számítógép előtt.

Ezzel szemben vasárnap a hét napjai közül a legnagyobb mértékben, 6%-kal nőtt az online tranzakciók száma, összértéke pedig 2%-kal. A növekedés ellenére egy vasárnapi kártyás vásárlás átlagértéke 4%-kal csökkent, ami azt jelenti, hogy március 15-e óta a kártyabirtokosok több, de átlagban kisebb értékű internetes rendelést kezdeményeznek vasárnapi napokon.

 

„Ami az új vásárlási szokásokat illeti, a csütörtök előretörése a legérdekesebb fejlemény, amit a kereskedelemben is ki lehet használni akciókkal, esetleg hosszabbított nyitva tartással” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra