Nahát, az autószervizekben és kereskedésekben is átverhetik

Zanza!

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság autókereskedéseket, autószerelőket és autósboltokat vizsgált országos összehangolt akció keretében. Az eredmény nem túl fényes: minden második helyen találtak szabálytalanságot és minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen probléma, derült ki az NFH közleményéből.

shutterstock 62684680
Fotó: Shutterstock

Az akció során 301 ellenőrzést tartottak, ebből 163 helyen találtak szabálytalanságot.

Hiányos jótállási jegy – már, ha egyáltalán adnak

A legtöbb probléma abból eredt, hogy az üzletek felében vagy egyáltalán nem adtak jótállási jegyet, vagy hiányos tartalommal. Az autószervizek 30 százalékában a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel. Az autósboltok 21 százalékában hiányzott az eladási ár és az egységár is. Az ellenőrzött 103 autószervizből 51 esetben, vagyis több mint a felében míg a vizsgált 187 autósbolt, illetve autóalkatrész kereskedés közül 111 esetben, azaz majdnem 60 százalékában tapasztaltak szabálytalanságot a szakemberek.

Hiányzó árak

A vizsgálat egyik fő szempontja a megfelelő ártájékoztatás volt. A fogyasztóvédelmi hatóság más területen (pl.: kereskedelem, vendéglátás, fesztiválok, rendezvények) már évek óta ellenőrzi az árfeltüntetést és az árfelszámítást – az autósboltok, autószervizek esetében erre még nem volt példa. A vizsgált 200 üzletből és vállalkozásból 42 esetben volt valamilyen szabálytalanság az árfeltüntetéssel kapcsolatban. Az üzletekben 34 349 db termékből 11 607 db terméknél hiányzott az ár. Ezt a készlet nagyságával, és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak.

Hasraütésszerű szolgáltatási árak

A szabályok szerint a különböző szolgáltatások díjairól, vagy a díj számításának módjáról tájékoztatást kell adniuk a vállalkozásoknak, hogy arról a vásárlók már előzetesen tájékozódni tudjanak. Ezt 2 autókereskedés, 101 autószerviz, és 6 autósbolt esetében vizsgálták a felügyelők. Ezen a területen a legtöbb jogsértést az autószervizeknél tapasztalták. Ott 41 esetben hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, vagy nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelően tüntették fel.

Nem tudták, hogy tavaly szeptember óta az alkatrész is jótállás köteles

A szakemberek azt is vizsgálták, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e. A vizsgált 177 db tájékoztatás közül 41 db valamilyen szempontból félrevezető volt (a kifogásolási arány 23%). A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot, ami igen magas, 51 százalékos kifogásolási arányt jelent. Az ellenőrzött vállalkozások 14 alkalommal, azaz a vizsgált esetek 19 százalékában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet. A szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály módosítással, amely szerint a gépjárművek 10.000 forint feletti alkotórészei, illetve tartozékai is jótállás köteles termékek lettek 2014. szeptember15-től.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgálati eredménye 

Nagyjából minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen úgynevezett jóváhagyási vagy minősítési probléma. 6107 megvizsgált alkatrészből 754-nél emeltek kifogást az ellenőrök. Ázsiában gyártott termékek – ledes fénycsíkok és izzók, első ködfényszórók, járművekre szerelhető ablakfóliák, ledes pótféklámpák és halogén izzók – buktak meg az ellenőrzésen. Találtak olyan gépjármű izzókat (ledes helyzetjelző izzót, színes ledes szofita izzót), amelynek csomagolásán csak nagyon kisméretű betűvel tüntették fel: a termék a közúti közlekedésben nem használható.

Ezekre figyeljen, ha szervízbe vagy kereskedőhöz megy

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azt javasolja, hogy az autószervizekben, autókereskedésekben

  • Mindig előre tájékozódjon a díjakról. Ha az óradíj/munkadíj nincs feltüntetve, kérdezzen rá, hogy ne a fizetésnél érje meglepetés.
  • Fontos tudni, hogy tavaly szeptember 15-e óta, a 10 ezer forintnál drágább autóalkatrészek is jótállás köteles termékek lettek. Tehát ezen alkatrészek esetében is egy év jótállást, illetve két év szavatosságot kell biztosítania kereskedőknek, szervizeknek.
  • Mindig kérjen számlát. Éppen azért, hogy a szavatossági/jótállási jogával probléma esetén élni tudjon. Ha nem kapott számlát, akkor igazolni sem tudja, hogy még tart az alkatrész szavatossági/jótállás ideje.
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra