Nahát, az autószervizekben és kereskedésekben is átverhetik

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság autókereskedéseket, autószerelőket és autósboltokat vizsgált országos összehangolt akció keretében. Az eredmény nem túl fényes: minden második helyen találtak szabálytalanságot és minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen probléma, derült ki az NFH közleményéből.

shutterstock 62684680
Shutterstock

Az akció során 301 ellenőrzést tartottak, ebből 163 helyen találtak szabálytalanságot.

Hiányos jótállási jegy – már, ha egyáltalán adnak

A legtöbb probléma abból eredt, hogy az üzletek felében vagy egyáltalán nem adtak jótállási jegyet, vagy hiányos tartalommal. Az autószervizek 30 százalékában a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel. Az autósboltok 21 százalékában hiányzott az eladási ár és az egységár is. Az ellenőrzött 103 autószervizből 51 esetben, vagyis több mint a felében míg a vizsgált 187 autósbolt, illetve autóalkatrész kereskedés közül 111 esetben, azaz majdnem 60 százalékában tapasztaltak szabálytalanságot a szakemberek.

Hiányzó árak

A vizsgálat egyik fő szempontja a megfelelő ártájékoztatás volt. A fogyasztóvédelmi hatóság más területen (pl.: kereskedelem, vendéglátás, fesztiválok, rendezvények) már évek óta ellenőrzi az árfeltüntetést és az árfelszámítást – az autósboltok, autószervizek esetében erre még nem volt példa. A vizsgált 200 üzletből és vállalkozásból 42 esetben volt valamilyen szabálytalanság az árfeltüntetéssel kapcsolatban. Az üzletekben 34 349 db termékből 11 607 db terméknél hiányzott az ár. Ezt a készlet nagyságával, és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak.

Hasraütésszerű szolgáltatási árak

A szabályok szerint a különböző szolgáltatások díjairól, vagy a díj számításának módjáról tájékoztatást kell adniuk a vállalkozásoknak, hogy arról a vásárlók már előzetesen tájékozódni tudjanak. Ezt 2 autókereskedés, 101 autószerviz, és 6 autósbolt esetében vizsgálták a felügyelők. Ezen a területen a legtöbb jogsértést az autószervizeknél tapasztalták. Ott 41 esetben hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, vagy nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelően tüntették fel.

Nem tudták, hogy tavaly szeptember óta az alkatrész is jótállás köteles

A szakemberek azt is vizsgálták, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e. A vizsgált 177 db tájékoztatás közül 41 db valamilyen szempontból félrevezető volt (a kifogásolási arány 23%). A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot, ami igen magas, 51 százalékos kifogásolási arányt jelent. Az ellenőrzött vállalkozások 14 alkalommal, azaz a vizsgált esetek 19 százalékában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet. A szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály módosítással, amely szerint a gépjárművek 10.000 forint feletti alkotórészei, illetve tartozékai is jótállás köteles termékek lettek 2014. szeptember15-től.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgálati eredménye 

Nagyjából minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen úgynevezett jóváhagyási vagy minősítési probléma. 6107 megvizsgált alkatrészből 754-nél emeltek kifogást az ellenőrök. Ázsiában gyártott termékek – ledes fénycsíkok és izzók, első ködfényszórók, járművekre szerelhető ablakfóliák, ledes pótféklámpák és halogén izzók – buktak meg az ellenőrzésen. Találtak olyan gépjármű izzókat (ledes helyzetjelző izzót, színes ledes szofita izzót), amelynek csomagolásán csak nagyon kisméretű betűvel tüntették fel: a termék a közúti közlekedésben nem használható.

Ezekre figyeljen, ha szervízbe vagy kereskedőhöz megy

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azt javasolja, hogy az autószervizekben, autókereskedésekben

  • Mindig előre tájékozódjon a díjakról. Ha az óradíj/munkadíj nincs feltüntetve, kérdezzen rá, hogy ne a fizetésnél érje meglepetés.
  • Fontos tudni, hogy tavaly szeptember 15-e óta, a 10 ezer forintnál drágább autóalkatrészek is jótállás köteles termékek lettek. Tehát ezen alkatrészek esetében is egy év jótállást, illetve két év szavatosságot kell biztosítania kereskedőknek, szervizeknek.
  • Mindig kérjen számlát. Éppen azért, hogy a szavatossági/jótállási jogával probléma esetén élni tudjon. Ha nem kapott számlát, akkor igazolni sem tudja, hogy még tart az alkatrész szavatossági/jótállás ideje.
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek