Megint megbüntették az Auchant, most 56 millióra

Zanza!

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek ítélte meg az Auchan Magyarország Kft. több, összehasonlításokat tartalmazó reklámját, mert állítólag azokban nem tárgyilagosan tüntették fel az árkülönbségeket. Az áruházakban kihelyezett összehasonlításokkal az Auchan tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot is folytatott, mert megsértette a szakmai gondosság követelményét. A jogsértés elkövetéséért 56 000 000 forint bírságot szabott ki a GVH, írják közleményükben.

A statisztikák alapján a GVH amúgy imádja a Tescot meg az Auchant büntetni (az Auchant pl. márciusban vágták meg utoljára); a mostani megrovás hátterében például az áll, hogy az áruházlánc megsértette „az ellenőrizhetőség, illetve a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2012 júniusától 2014 júniusáig az egyes Auchan áruházakban kihelyezett különböző, saját és versenytársi blokkokat, illetve az árelőnyöket megjelenítő ár-összehasonlító reklámtábláival".

Azért jó lassan jöttek rá erre, mint arra is, hogy az „összehasonlított két termékkosár egyebek között eltérő darabszámú terméket tartalmazott, az összehasonlított termékek nem voltak igazolhatóan azonosak, a kosárban az egyik termék akciós, míg a másik alapáras volt" – a lényeg, hogy zűrzavar volt a polcokon. Aztán az sem tetszett nekik, hogy az áruház „nem dolgozta ki sem az ár-összehasonlításra vonatkozó stratégiáját, sem az ellenőrzési vagy igazolási mechanizmusokat az áruházakban kihelyezett ár-összehasonlító reklámok közzétételekor, valamint nem tartotta be a saját maga által a későbbiekben felállított rendszert sem a kihelyezett tábláival, így sérült a szakmai gondosság követelménye."

08
Fotó: Huszti István / Index

Az volt még a kifogás, hogy a tévéreklámokban megsértették a „tárgyilagos összehasonlítás követelményét is, mert a 2013 novemberétől 2014 júliusáig közzétett ár-, illetve árszínvonal-összehasonlítást tartalmazó televíziós és rádiós reklámokban a fogyasztók nem kaptak objektív képet az árszínvonalak különbségéről („a termékkosár a felmért Tescokban X%-kal, az Intersparokban Y%-kal került többe, mint az Auchanban” üzenetekkel) az összehasonlításokat megalapozó felmérések aggályos módszertana miatt."

A GVH a bírság kiszabásakor az összehasonlító bevásárlókosár megjelenítése, valamint a tévé- és rádióreklámok költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, az intenzív és kiterjedt kommunikáció széles fogyasztói kört ért el.

Enyhítő körülményként vette figyelembe a GVH, hogy az Auchan feltárta a hiányosságok egy részét nyilatkozataiban, egyes nyilatkozatai hátrányára szóltak, az Auchan igyekezett javítani a hibákon a vizsgált időszakban kialakított belső rendszerével, a reklámok alkalmasak lehettek árverseny generálására az érintett piacon, a reklámokkal szemben támasztott kifogások ellenére.

Blogmustra