Megvan, miért költ sokat sminkre

Egy felmérés szerint a nők többségének kétszer vagy háromszor több sminkcucca van, mint amennyire tényleg szüksége lenne. Mindez nem a véletlen műve: a szépségipar (is) pontosan tudja, hogyan érje el, hogy rábírják, ha "csak beugrana kicsit nézelődni" az üzletbe, lehetőleg vegyen is újabb és újabb sminkcuccokat, ráadásul legalább kettesével vagy hármasával.

A sima drogériás állványoknál viszonylag könnyen megúszhatja a vásárlást, de ha egy menőbb sminkcuccokat áruló helyre megy be, akkor jobb ha elkezdi kitalálni min fogja összespórolni a következő vacsorára valót, mert a kozmetikai cégek úgy manipulálják a vásárlókat, ahogy az nem szégyen. De nézzük mik azok az apró jelek, amik Kalr McKeever vizuális marketing konzultáns és cégvezető szerint úgy befolyásolják a tudatalattiját, hogy észre sem veszi.

shutterstock 96282737

Megvilágítás

Természetesen az egész a megvilágítással kezdődik. Már a sima drogériai márkáknál is megfigyelhető, hogy a kihelyezett állványokon mindennek gyönyörű, élénk színe van, a körömlakkok csak úgy csillámlanak, és a szemfestékek is erőteljes színűek. A komolyabb sminküzletekben már egyenesen olyan fények várják a sminktükör mellett, mintha fotózáson lenne. Minderre azért van szükség, hogy úgy érezze, most aztán olyan jól néz ki azzal a sminkkel, mint egy modell. Ezzel szemben annyi történik, hogy leginkább a Led-világítástól tűnik fiatalabbnak, nem a szuper alapozótól.

Rúzsok

Minden a rúzsoknál dől el. A színes rúzspaletta mindig az állványok elejére kerül. Nagyjából ugyanazon az elven vonzza a tekintetet és a vásárlókat, mint a cukorkák a gyerekeket a pénztárnál. Ugyanúgy, mint az új termékek a boltok bejáratánál, a rúzsok és szájfények is frissességet, ápoltságot sugároznak a vásárlók felé

shutterstock 63286474

Egy nem elég

Ez a jelenség ott figyelhető meg leginkább, ahol külön eladó vagy tanácsadó foglalkozik minden vásárlóval. Ha járt már ilyen helyen, akkor talán önnel is előfordult, hogy bár csak egy termékkel akart hazamenni, de több különböző lett belőle. Ez azért van, mert az eladók okosan arra veszik rá önt, hogy legalább két terméket vegyen, mert úgy lesz igazi a hatás. Háromnál azért megállnak, mert akkor úgy már túlságosan nyilvánvaló volna, mire megy ki a játék, de a cél az, hogy vegyen valamilyen másik terméket is. Így fordulhat elő például, hogy bemegy egy ilyen helyre, hogy szemtust szeretne, és kijön egy plusz szempillaspirállal, ami "még jobban kihangsúlyozza a szemtust", amit eredetileg keresett, vagy egy karikátlanítóval, hogy "még igézőbb legyen a tekintete". 

Árcédula gondok

Arányaiban a kozmetikumok azok, amikre a nők a legtöbbet költenek, gondoljon csak bele mennyibe kerül egy kis szempillaspirál vagy egy rúzs. A trend mégis az, hogy minél magasabb az ár, annál kisebb méretű az árcédula. Sok esetben helyezik el úgy az árat, hogy kézbe kelljen venni a terméket, hogy megtalálja, vagy az eladó segítségét kelljen kérni. A vásárló sok esetben érzi úgy ilyenkor, hogy innen már nincs visszaút, a terméket meg kell vennie, főleg ha az eladó még rákezd a meggyőzésére is. Sőt az árazás pszichológiája szerint minél drágább egy termék, annál hatékonyabb. 

475151839
Zero Creatives / Europress / Getty

A kozmetikumok Bermuda háromszöge

A marketingspecialisták azt is tudják, hogyan rendezzék el a kihelyezett kozmetikai termékeket úgy, hogy az nekik a legjobb legyen. Ahogy nézelődik, a tekintet természetesen lefelé irányul, de néha felpillant és akkor is hármasával lát termékeket. Hármas csoportokban, úgy rendezik el a nagyobb kiszerelésű árukat úgy, hogy középre mindig egy nagy kerüljön, mellé pedig két kisebb. Ennek esztétikai okai mellett pszichológiai jelentősége is van, ugyanis az agy automatikusan a kép közepére fókuszál, így ha lát egy ilyet, akkor a nagyobb kiszerelésű és drágább termék jut el először a tudatáig, ami már csak nagysága miatt is vonzóbb lesz. Sok esetben ennyi már éppen elég is arra, hogy vásárlás legyen belőle. 

Ingyenes minták

Ugye milyen jó bolt az, ahol adnak termékmintákat? Sokkal szimpatikusabb annál, ahol csak a blokkot teszik a táskába. Pont erre játszanak a marketingesek is, így egy kis termékmintával két legyet ütnek egy csapásra. Ennek az az oka, hogy egy ilyen kis mintával több érzékszervre is tudnak hatni egyszerre, így sokkal nagyobb az esély, hogy megveszi. Megszagolhatja, tapinthatja és azzal, hogy a látáson túl más érzékszerveit is bevonják, sokkal nagyobb az esélye, hogy megveszi a terméket. Az autókereskedelemben például azt figyelték meg, hogy 60%-kal nagyobb az esély, hogy megvesz valaki egy új autót, ha ki is próbálhatja azt - a kozmetikumoknál még ennél is magasabb az arány. Ráadásul le lesz nyűgözve az üzlettől vagy a márkától, hogy mennyire kedves, szimpatikus dolog kis ajándékkal kedveskedni, így nem is kérdés, hova megy legközelebb is. 

A pozícionálás is fontos

A kereskedelmi tanácsadó Alan O'Neill elmondta, hogy a kozmetikumok mindig a nagy áruházak főbejáratához közel találhatóak, ám ennek történelmi okai is vannak. Angliában az első áruházak nagyon korán jelentek meg, a Harrods áruházat például 1834-ben alapították. A nagyobb boltok megjelenésének  idején még autók sem voltak, sokan a lovakkal hajtott kocsikat hagyták az üzletek idején, ezért ésszerű volt az ajtóhoz közel kipakolni a parfümöket, hogy elnyomják a kintről beáradó szagokat. Most persze nem ez a helyzet, inkább az, hogy a különböző márkák kihelyezett kis szigetei körül mindig nagy a zsongás és a nyüzsgés, ráadásul rendkívül jó profitforrás. A kozmetikai cikkek ugyanis akár 10-15%-át is adhatják egy nagy üzlet éves profitjának, ezért fontos, ha azonnal beleütköznek a vásárlók. 

172963532
Europress / Getty

Mindenki fehérben

Az eladók sokszor fehérben várják a vásárlókat ha kozmetikai termékekről van szó. Belegondolt már, hogy miért? Mert ettől a pszichológusok szerint olyan érzése lesz, mintha nem is sminkboltban lenne, hanem mintha egy bőrgyógyász mesélné el, hogy miért jó önnek az az alapozó, amit éppen mutat. Megfigyelhető az is, hogy sok esetben nem hagyják csak úgy szimplán nézelődni és találgatni a színek között, hanem ön mellé szegődik egy "konzultáns", "szakértő", 'tanácsadó" (vagy ki tudja, éppen hogy nevezik az adott boltban), aki "személyre szabott" praktikákkal és tippekkel látja el, miközben szépen irányítja afelé, hogy mit is kellene vásárolnia. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Mustra