Biztos jó ötlet megszűnő boltban vásárolni?

Zanza!

Mikor a Baumax bejelentette, hogy kivonul a magyar piacról és ezért mindent leakciózott, pár óra alatt kifosztották a boltokat a vásárlók. Na de mi lesz a garanciával ha megszűnik a bolt? Oké, hogy most nagyon olcsón hozzájutott bármihez, de hova viszi majd vissza? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerint teljes jogkörben még nem tisztázott, hogy hova fordulhat a Baumax esetében. De mi van akkor ha például cipőt vesz egy megszűnő boltban, vagy bármilyen elektronikai cikket? 

A szabály

Az üzlet megszűnését követően is érvényesek a jogszabályokban biztosított szavatossági és jótállási jogok. Hibás termék esetén a fogyasztó kérheti a hibás termék javítását vagy cseréjét, vagy ha a vállalkozás ezeket nem vállalja, akkor a vásárló megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Ezek a jogok a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthetőek, a kötelező vagy önként vállalt jótállással rendelkező termékek esetében pedig a jótállási szabályok alkalmazandók a vásárlástól számított egy éven keresztül.

Hova kell menni ha megszűnik az üzlet?

A törvény szerint ha egy cég végelszámolás keretében szűnik meg, az ezt követően - esetlegesen - felmerülő szavatossági, jótállási és kártérítési kötelezettségek rendezése érdekében kötelező harmadik személy kijelölése, illetve céltartalék képzése ezen kötelezettségek teljesítéséhez. Tehát a vásárlók a későbbiek során felmerülő, egyébként az áruházzal szemben támasztandó szavatossági, jótállási, illetve kártérítési igényeiket a végelszámoló által kijelölt harmadik személy felé jelezhetik, amit az NFH-val egyeztetve az utolsó áruház bezárását követően a cég honlapján közzétesz. Tehát a jövőbeni ügyintézés helyszínét, illetve a megbízott szervizpartnerek elérhetőségeit a Baumax honlapján találja majd. ha viszont más megszűnő boltban vásárol terméket, akkor önnek kell kinyomoznia, hogy ki lesz az a harmadik fél, ahova fordulhat. 

IMG 2731
Fotó: Dívány

A gyártóhoz is lehet menni, nem csak a kereskedőhöz

Az új Polgári Törvénykönyv hatályba lépésével bevezetésre került a termékszavatosság intézménye, ami alapján a gyártóval szemben közvetlenül érvényesíthetik a fogyasztók a megvásárolt termék hibás voltával kapcsolatos javítási, illetve csereigényüket. A gyártót a termékszavatosság az adott termék általa történő forgalomba hozatalától számított két évig terheli, amely határidő jogvesztőnek minősül. Fontos, hogy itt a gyártó általi forgalomba hozatal idejéről van szó, azaz mikor ő eladta a kereskedőnek.

 A biztonság kedvéért ellenőrizze még most

Az NFH mindezzel együtt óvatosságra és a kellő körültekintésre int minden fogyasztót, aki a nagy árleszállítás alatt a megszűnő vállalkozás boltjaiban vásárolt. A termékeket érdemes még most kibontani, és a működésüket ellenőrizni, hiszen április után a jótállási és szavatossági jogok érvényesítése bonyolultabb lehet, még akkor is, ha a jogi szabályozás a legtöbb kérdésre megfelelő választ ad. Fogyasztói megkeresések már most is beszámoltak olyan, a vásárlás helyszínén elhangzott szóbeli tájékoztatásról, mely szerint az üzletek bezárását követően nem lesz lehetőség „reklamálásra”.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra