LÁJFHEKK

Ne hagyja magát rászedni a hűségakciókkal!

2015. január 27., kedd 15:44

Lassan már minden áruházlánc értékeli a hűséget különféle matricás pontgyűjtésekkel. Ezeknek az a lényege, hogy bizonyos összegű költés felett a vásárló kap egy matricát, és ha összegyűjt tíz, esetleg húsz darabot ezekből (lustábbak esetleg beszerzik a pontgyűjtő füzeteket az interneten), akkor kedvezményesen vásárolhat termékeket. Pedig egyáltalán nem biztos, hogy ezzel jól jár.

Az még hagyján, hogy egy csomót kell költenie, csak azért, hogy még többet költhessen. De még talán ennél is fontosabb, hogy a matricákért cserébe megvásárolható termékeket vajon a matrica nélkül tényleg annyiért vehetné meg, amennyit a prospektusban eredeti árként feltüntettek? Találkozott már ezokkel az exkluzív márkákkal máshol is? És azt is elhiszi, hogy az az edény tényleg olyan szuper minőségű, csak azért, mert azt írták rá?

Az igazság ezzel szemben, hogy ezek a termékek sohasem kerültek előtte annyiba, mint a feltüntetett ajánlott fogyasztói ár, sőt meg sem lehet őket vásárolni akción kívül, szóval ne döntsön ész nélkül, csak azért, mert azt írták rá, hogy most 60-70%-kal olcsóbb. 

Szinte mindegy, hogy milyen boltba megy, valamilyen matricát biztos, hogy önre sóznak, amit aztán gyűjthet, és cserébe majd olcsóbban vásárolhat. Megfigyelte már, hogy ezekben az akciókban szinte mindig rettentően exkluzív, prémium, világhírű és hasonló jelzőkkel ellátott dolgokat vehet? Ráadásul mindezt csakis azért adják önnek 70-80% kedvezménnyel, mert a bolthálózat annyira boldog, hogy ön mindig ott vásárol, hogy képes akár költségekbe is verni magát, csak azért, hogy önnek köszönetet mondjon? Nagy, mindenki által ismert világmárkák csak nagyon ritkán kerülnek az ilyen hűségakciókba, helyettük jönnek a "csúcskategóriás", ám valahogy sosem hallott nevű, viszont irreálisan drága cuccok, amikért – a matricáknak hála – csak kicsivel kell többet fizetni, mint egy hasonló, ismert márkájú termékért. Ráadásul, ha az akciónak vége, már soha többé nem találja meg sehol a keresett csúcsmárkát. 

Létező és jó márka, de semmit sem spórol vele

Az Agip töltőállomásokon legalább egy valóban jó és ismert márka készülékeit lehet a pontokért megvenni. A bökkenő csak annyi, hogy a Nokia telefonokat sok esetben olcsóbban, de legalábbis ugyanannyiért is be lehet szerezni, mint az Agip kedvezményesnek feltüntetett árán. A Nokia Lumia 630 dual SIM telefon 10 matrica után kerül 35.990 forintba. Ekkor már legalább húszezer forint értékben tankolt (vagy kenőanyagot vásárolt, esetleg autót mosott tízezer forintért). Viszont ha  máshol veszi meg ugyanezt a készüléket, akkor már 34.900 forintért is megkaphatja, és egy litert sem kellett tankolnia sehol érte. A többi telefon esetében is 1-2 ezer forintos az eltérés, vagyis a feltüntetett ajánlott fogyasztói ár magasabb, mint amennyiért máshol be tudná szerezni az adott terméket, így bár szépen hangzik, hogy tízezer forintokat spórol, a valóság ezzel szemben sokkal kevesebb. 

2

Állítólag van ilyen márka, de senki sem tudja mennyibe kerül igazából

A megállapítás az OMV kutaknál akciósan vásárolható Liora ékszerekre vonatkozik. Hogy ön még ezelőtt soha nem hallott a Liora márkáról? Annyit lehet róla tudni, hogy "időtlen, kifinomult, tündöklő, kecses és egyedülálló", na meg Swarovski strasszok vannak benne. Legalábbis a leírás szerint ezek a fő ismérvei, és persze ezért kerül egy sima fülbevaló is 14.399 forintba, amit tíz matricáért cserébe megkaphat már 3.999 forintért. Sőt,egy sima nyaklánc vagy karkötő is 31.699 forintba kerülne, de ha eleget tankol, akkor már 8.999 forintért megveheti. De hogy egyébként hol vehetné meg ezen az akción kívül a majdnem 32 ezer forintos nyakláncot? Sehol. Legalábbis akárhogyan kerestük, nem találtunk olyan helyet, ahonnan ezeket a darabokat be lehetne szerezni.  A márkának van oldala, ott meg is lehet nézni ezeket az ékszereket, ám vásárolni ott sem lehet, és a márkáról szóló ismertetőből sem derül ki tulajdonképpen semmi. Annyit lehet csak megtudni róla, hogy mennyire jó és elegáns – a Swarovski. Csakhogy ez az ékszer nem Swarovski, hanem egy partner, mint oly sok bizsus, akiknél hasonló ékszereket töredékáron lehet beszerezni. 

1

Van ilyen márka, csak ilyen termékei nincsenek

És a Thomas edényekről hallott már? Mert a Sparban most akciósan juthat hozzájuk, már ha eleget vásárol. Ha esetleg nem hallott még soha életében a Thomas acélmentes serpenyőkről és lábasokról, akkor a Spar honlapja azonnal meg is adja a választ, miszerint ezek maguk a "prémium minőség és biztonság" a konyhában. Na, most már azonnal egyértelmű, hogy a prémium minőségnek ára van, de szerencsére a Spar akár 70%-kal is olcsóbban adja a termékeket önnek, csak azért, mert náluk vásárol. 

Némi utánajárással viszont kideríthető, hogy a Thomas cég ugyan valóban létezik és valóban konyhai cuccokkal foglalkozik, ám serpenyő, lábas vagy wok nincs az állandó kínálatukban, csak tányérok, evőeszközök és poharak, meg néhány konyharuha. Mindenfajta keresgélés után egyértelműnek tűnik, hogy a prémium lábasok csak a matricagyűjtés miatt születtek meg. Ezt a gondolatot támasztja alá az is, hogy Thomas edényekről az internet csak egy hasonló Tesco hűségakció kapcsán talál bármit is, amikor nagyon hasonló edényeket lehetett hasonló áron és kedvezményekkel megvásárolni úgy öt évvel ezelőtt. Megkérdeztük a Spartól, hogy a Thomas termékei egyébként máshol, bárhol máshol elérhetőek-e.

"Az áruházak és töltőállomások számára kifejlesztett programok úgy lettek kialakítva, hogy a vásárlók hűségük elismeréseként olyan exkluzív termékekhez juthassanak hozzá, amelyeket nem feltétlen tudnának máshol beszerezni. Ez az exkluzivitás vonzó a vásárlók számára, és arra ösztönzi őket, hogy részt vegyenek a promócióban. Ezért nem érhetőek el jelenleg ezek a termékek egyéb magyarországi áruházakban vagy töltőállomásokon található üzletekben. A javasolt fogyasztói árat a Spar határozza meg" – válaszolta érdeklődésünkre a Spar kommunikációs részlege.

3

A hűségakció csak egy nagyszabású összeesküvés?

Hogy a működési elven felül mi a közös ezekben az akciókban? Az OMV és a Spar akcióinál is feltűnt egy közös pont, mégpedig a T.C.C. Global neve. A cég fő profilja, hogy "megoldást nyújtson a vásárlói szokások változására", mindezt úgy hogy vásárlásösztönző programokkal növelje a megbízói bevételét. Vagyis előálljon egy olyan akcióval, ami miatt ön a közelebb eső bolt helyett inkább abba megy, ahol matricákat gyűjthet, csak azért, hogy aztán még több pénzt hagyjon a boltban.

A cég a honlapján tünteti fel a márkáit, amiket európaszerte hasonló vásárlásösztönző programokba lehet bevonni. Ezek között szerepelnek olyan márkák is, amik ismertebbek (Disney, Rovio, Warner Brothers), és a licenszkötelesek, de a nagy tétel miatt a T.C.C. valószínűleg jó árat tud kiharcolni. Vannak ezek mellett saját márkák, amik közül azért visszaköszön néhány előző hűségakciós név is. Itt szerepel a Thomas, az Alessi, a Master Chef vagy a Rosenthal is, de olyan ismertebb márkákkal is együttműködtek már, mint a Kappa, Dunlop vagy éppen a Grundig, esetleg a Philips. Ezeknek a márkáknak is érdemes ugyanis akár kimondottan erre az üzleti piacra is gyártani, hiszen gondoljon csak bele, mekkora üzlet egy cégnek egy ilyen egész országot érintő német, francia vagy spanyol kampány, ahol teleszórják az összes boltot az ő termékeikkel. A vásárló azt hiszi, hogy most aztán milyen olcsón jut hozzá, közben kiderül, hogy az akciós kávéfőzőt sosem lehetett máshol megvásárolni, csak egy nagyon hasonló, de más típusnevű készüléket, esetleg közel ugyanannyiért, mint amennyi most az akciós ár. Az üzletlánc meg ettől persze több vásárlót és nagyobb bevételt remél, és ha talán is megkockáztathatjuk, hogy még az akciós prémiumtermékeken is van nyereségük.

Ezek után a T.C.C. Globalt is megkerestük, hogy megtudjuk az álláspontjukat a kizárólag promóció kedvéért létező exkluzív és prémium márkákról. A válasz, ami egyben az OMV válasza is, hasonló volt a Spar válaszához, vagyis "Az áruházak és töltőállomások számára kifejlesztett programjaink során a vásárlók hűségük elismeréseként exkluzív termékekhez juthatnak hozzá, amiket máshol nem tudnak beszerezni. Ez az exkluzivitás fogja a vásárlókat arra ösztönözni, hogy részt vegyenek a promócióban. Ezért ezek a termékek nem kaphatóak máshol az országban. Az ajánlott fogyasztói árat pedig a márkák szabják meg" – nyilatkozta a T.C.C Global, akik azt is megerősítették, hogy a Liora például az ő márkájuk, vagyis ebben az esetben az ajánlott fogyasztói árat ők szabják meg.

Összegezve tehát ezek a termékek egyébként nem kerülnek annyiba, mint az ajánlott fogyasztói ár, csak abban a két hónapban, és nem is lehet őket máshol beszerezni, mert kimondottan csak az akcióra készültek. Ettől még persze lehet prémium kategóriás és jó, csak megéri megnézni, hogy máshol milyen áron talál hasonló termékeket. 

Fogyasztóvédelmi szempontból ez így rendben van? 

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól megkérdeztük, mi alapján tüntetheti fel egy üzlet(lánc) az ajánlott fogyasztói árat. "Ennek megállapítása a vállalkozás saját hatáskörébe esik, kivéve, ha hatósági áras termékekről beszélünk, de a hűségakcióban szereplő termékek nem ilyenek. Az ajánlott fogyasztói ár a gyártó/importőr/forgalmazó által kerül meghatározásra" - reagált a hatóság. Megkérdeztük azt is, mi van abban az esetben, ha egy adott lánc akción kívül nem tartja a szóban forgó terméket, csak az akciós időszak alatt.  "Megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt – figyelemmel megjelenésének valamennyi körülményére – olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót az áru ára, illetve díja, az ár, illetve díj megállapításának módja, különleges árkedvezmény vagy árelőny megléte tekintetében, és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas. Azt azonban, hogy valamely kereskedelmi gyakorlat alkalmas-e a fogyasztó ügyleti döntésének torzítására, csak az adott ügy feltárása után, a tényállás ismeretében ítélhető meg hatósági eljárás lefolytatását követően" – nyilatkozta megkeresésünkre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. Ugyanakkor hozzátették, hogy nem szabálytalan, ha a termék az eredeti, ajánlott fogyasztói áron is kapható, illetve a hűségprogram keretében, valamely eszköz (matrica, hűségpontok beváltása, pontgyűjtő kártya felhasználása) alkalmazásával olcsóbban is megvásárolható.

Lefordítva: az üzletláncok úgy kerülik el a jogsértést, hogy a vásárló ilyenkor meg tudja venni az adott terméket teljes áron, matrica nélkül is – így a dolog a fogyasztóvédelmi előírások szerint szabályos, akkor is, ha az a termék amúgy csak abban a két hónapban kapható, és se előtte, sem utána nem érhető el sehol sem az ajánlott fogyasztói áron. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta