Ez különbözteti meg az egészséges munkahelyet az egészségtelentől

Zanza!

Bár egyre több cég teszi dolgozói számára emberközpontúvá, energiatakarékossá és környezettudatossá az irodai környezetet, a pozitív példák ellenére azért az átlag irodista nem ilyen körülmények között tölti mindennapjait. Így gondolták ezt a Washington Postnál is, ezért szakmai segítséggel összeraktak egy listát arról, milyen az egészséges és az egészségtelen munkahelyi környezet napjainkban. Nézze meg,hogy hogyan látja a pozitív és negatív légkörű irodákat a zöld épületekben utazó vállalkozó, Kevin Kampschroer és a National Institute of Building Sciences környezetpszichológusa, Judith Heerwagen!

shutterstock 131011364
Fotó: Shutterstock

Levegőminőség

A „Beteg épület szindróma” nagyrészt a hetvenes-nyolcvanas évek öröksége, amikor is mindenféle szellőzési rendszer nélkül adtak át és nyitottak meg szinte teljesen zárt irodaházakat. De még most is vannak olyan munkahelyek, ahol a bútorok festékszagát, a szőnyegből felszálló port és egyéb növényvédő- és tisztítószereket lélegzik be az ott dolgozók. Egy 2012-ben készült felmérés kimutatta, hogy az asztmás megbetegedések 9 százaléka ilyen munkahelyekkel hozható összefüggésbe.

A modern rendszereknek köszönhetően viszont percenként legalább 20 köbméternyi friss levegő kell rendelkezésére álljon a dolgozóknak, ami négyszer annyi, mint amennyi a pár évtizeddel ezelőtti korszakban juthatott nekik. A védőszűrőkkel felszerelt légkondicionálók biztonságosabbak, mert megölik a hűtőberendezésben megtelepedett penészgombákat, de a dohányzástilalomnak és a zöld tisztítószereknek köszönhető, hogy az épületek illata is jobb, mint korábban volt.

shutterstock 174876011
Fotó: Shutterstock

Világítás

„Sok épület a nem nyitható ablakoknak köszönhetően nem kap természetes fényt, a fénycsövekből áradó fény viszont egyáltalán nem felel meg a természetes spektrumnak, ráadásul csökkenti az éberséget, rossz hangulatot áraszt, és még az éjszakai alvásproblémák egy részét is ennek tudhatjuk be” – állítja Kampschroer, aki szerint több napfényt kellene beengedni a munkahelyekre, hiszen ezzel eleve energiát takarítunk meg, arról nem is beszélve, hogy természetes fény a szervezet napi biológiai ritmustát is stimulálja, ezáltal a dolgozók aktivitását növeli.

Ergonómia és mozgás

A pszichológus szerint az egyhelyben ülés csak egy probléma a sok közül, ugyanis elsősorban az épület formája és adottságai ösztönzik az embereket a mozgásra. Ha a dolgozóknak egy nyirkos és rideg lépcsőházon kell átmenniük az irodáig, akkor nagy valószínűséggel semmi esélyt vagy motivációt nem kapnak más alternatívára, csak az irodában ücsörgésre.

Egy egészséges munkakörnyezet ugyanakkor lehetővé teszi, hogy tetszés szerint váltogathassuk helyünket, és – nem utolsósorban – kényelmes, gondos ergonómiai kialakítású ülőhely(ek)et is biztosít dolgozói számára. Egy napfényes, nyitott lépcsőházzal egybekötött irodaház sokkal könnyebben ösztönzi sétára az ott dolgozókat, akik tetszés szerint szabadon mozogva, az irodaház különböző részein kialakított ülőhelyek bármelyikén dolgozhatnak. Kampschroer szerint a modern vállalatirányításban gondolkodó cégek már ilyen, vagy – ha ez megoldható – kertes irodákat rendelnek a tervezőktől.

shutterstock 174469022
Fotó: Shutterstock

Higiénia

Egy 2011-es dán tanulmány kimutatta, hogy azok,, akik open office szerkezetű, azaz boxokkal felosztott közös terű irodában dolgoznak, 62 százalékkal több időt töltenek betegszabadságon, mint azok, akik magas falakkal körülvett helységben töltik a napi nyolc órájukat. További vizsgálatok azt is kimutatták, hogy az ilyen egybenyitott terű vállalatok dolgozói a körbefertőzések és az állandóan keringő baktériumok miatt kevésbé termelékenyek, mint a falakkal védett társaik.

Tehát az egyterű irodák egyik legnagyobb hátránya, hogy többen fertőződnek meg a levegőbe jutott kórokozóktól. Bár a távmunka csökkentheti ezt a problémát, de a legtöbb ember munkája egyelőre még megkívánja az ottlétet. A szakértők tanácsa az, hogy ha ön is open office rendszerű helységben dolgozik, mosson gyakrabban kezet, és figyeljen oda arra is, mit és ki után vesz el a konyhában kirakott nassolós tálról. Esetleg érdemes a kávésbögrét és kanalat nemcsak használat után, de előtte is elmosogatni.

Hőmérséklet

Heerwagen vizsgálataiból kiderült, hogy a munkavállalók egyik felének általában túl melege van, míg a másik felük általában mindig fázik. Jobb lenne, ha nem hűtenének le mindenkit egyszerre egy irodában, hanem mindenki személyre szabottan megoldaná magának ezt a problémát. Különösen olyan munkahelyeken kényelmetlen ez, ahol a dolgozók az öltözködési előírások miatt kénytelenek gyakran még a legnagyobb kánikulában is öltönyt viselni.

A magukra valamit is adó irodák megtalálják a módját annak, hogy minden alkalmazottjuk magának állíthassa be a saját, egyéni mikroklímáját az asztala körül. Addig is a kisméretű, asztali ventilátorok és fűtőberendezések beszerzése talán még egyszerűbb is, mint minden irodába egy komplett klímaberendezést felszereltetni.

shutterstock 159814502
Fotó: Shutterstock

Akusztika

Semmi furcsa nincs abban, ha valakit zavar, mikor a munkatársa közvetlen mellette telefonál, vagy hogy nagyon hangosan zúg a fénymásoló a sarokban. Egy irodisták körében végzett 2010-es felmérés kimutatta, hogy a háttérzajok miatt mérhetően emelkedett náluk a stressz, a szívfrekvencia és a kortizolhormon szintje, miközben a koncentráló képességük csökkent. A leginkább zavaró tényezőnek a magas falú fülkék mögül érkező zavaró hangokat nevezték meg a dolgozók.

Kampschroer azonban megkérdőjelezi a hivatali csend értelmét, mivel elképzelhető, hogy lehetővé tudnák tenni a csendet az irodákban, de azzal kizárnák a közös együttműködés esélyét is. A megoldás erre az lenne, hogy kisebb „oázisokat” hoznának létre az irodán belül, ahol az emberek visszavonulhatnak, vagy éppen ellenkezőleg, ott bonyolíthatnák magánbeszélgetéseiket vagy tárgyalásaikat. A tágas, fényt és levegőt beárasztó nyitott terek általában visszafogják a zajt.

Környezet

Heerwagen szerint a dolgozókra ugyanolyan rossz hatással vannak a harsány színek és az absztrakt minták, mint a monoton, rossz dekoráció vagy az irodában eluralkodott káosz. Néhány típusú szín, minta és anyag azonban éppen ideális az efféle rendetlenség elkerülésére. Ehhez érdemes kikérni egy lakberendező vagy stylist véleményét, de a természetben megtalálható árnyalatok és minták a tapasztalatok szerint csökkentik a stesszt.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra