Késik a repülő? Nem indul a vonat? Megmondjuk, mit tegyen!

Ugye ismeri azt az érzést, amikor sérülten érkezik a bőröndje, tizenórát vár a reptéren, mert törölték a járatát, vagy egyszerűen lekési a csatlakozást? A Homáron gyakran lehet ilyen rémtörténeteket találni. Persze nemcsak a repülőn élheti át ezeket, a vonat vagy a busz is hajlamos meglepetéseket okozni.

Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága (DG MOVE)  kidolgozott egy minden közlekedési eszközre érvényes utasjogi szabályozást. A kérdés csak az, hogy mindez, hogyan működik a valóságban? Hová fordulhat az, akit az utazása során valamilyen előre nem látható esemény ért?

shutterstock 155529899

Az Európai Fogyasztói Központ összegyűjtötte azokat a lehetséges kérdéseket, amik egy utazás során felmerülhetnek, kezdve attól, hogy milyen késés esetén mit kell tennie a légitársaságnak, mit jelent a beszállás visszautasítása, vagy hogy milyen jogai vannak mozgássérültként, és mit várhat el a szállító cégektől. Dr. Kriesch Attila, a fogyasztói központ igazgatója magyarázta el részletesen, mik azok a dolgok, amiket ajánlott meglépni mindenkinek, aki az Európai Unióban bejegyzett céggel köt szerződést, legyen szó utazási szolgáltatásról vagy termékekről.  Ez a szervezet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működik.

A légi- , vasúti,- buszközlekedés szabályozása uniószerte egységes, ráadásul Izlandra és Norvégiára is vonatkozik.

Na de kivel is szerződünk? Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy az adott cég hol működik. A Wizzair például magyar cég, de van ukrán leányvállalata, így nem feltétlenül derül ki első blikkre, hogy kivel szerződik az utas, viszont probléma esetén teljesen máshová kell fordulni.

Mit tehet az ember, ha valami probléma merül fel, legyen szó késésről, a csomag sérüléséről, netalántán elvesztéséről, vagy egy járat törléséről?

- Indulás előtt érdemes felírni az adott országban lévő magyar nagykövetség telefonszámát, és megoldhatatlannak tűnő baj esetén érdemes őket tárcsázni.

- minden bizonylatot, számlát, beszállókártyát őrizzen meg, mert ezzel igazolhatja a történeket, ha utólag kell reklamálnia.

- akármilyen probléma esetén, első körben a társaság helyi képviselőjénél kell reklamálni, jelezni a problémát. Ez lehet a telepített idegenvezető, az utazási iroda kinti munkatársa, vagy a légitársaság képviselője. Mindenképp kérjen papírokat a reklamációról, bejelentésről.

- Ha nem beszél nyelvet, kérjen segítséget az utastársaktól, és rögzítsék a problémát a helyszínen

- Amennyiben a panaszt nem sikerült megoldani forduljon az Európai Fogyasztói Központhoz (VIII.József körút 6. Budapest), akik kinti társközpontjuk segítségével veszik fel a szolgálatóval a kapcsolatot, és próbálják megoldani a problémát. Ez azonban nem jelent instant megoldást, a szervezet nem tudja Önt hazahozni, nem ad pénzbeli támogatást, csak megmondja, hogy mit tehet adott helyzetben. A bejelentést megteheti akár online is, vagy telefonon.

- Ha diszkont légitársasággal utazik, akkor jó tudni, hogy ezek a társaságok nem üzemeltetnek csatlakozó járatokat. Ez azt jelenti, hogy minden szakasz külön járatnak számít, így a légitársaság nem felel érte, ha az utas lekési az átszállást, ezért tehát nem raklamálhat.

Fotó: Robert Nickelsberg
Fotó: Robert NickelsbergRobert Nickelsberg

Plusz három tanács a Fogyasztási Központtól

- A diszkont- vagy fapados járatok sok mindenre számítanak fel különdíjat. Ezeket érdemes előre megnézni, mert ha túl nagy a csomag, vagy nem csekkol be online, tetemes összeget kérhetnek el, és még reklamálni sem nagyon lehet.

- Ha autót bérel, figyeljen oda rá, hogy a kölcsönző 14 napra el fog különíteni egy összeget a bankkártyáján, amit nem fog tudni használni. Ez adott esetben többszáz euró is lehet, így érdemes úgy kalkulálnia az utazását, hogy ez is beleférjen a büdzsébe.

- Amennyiben biztosra akar menni, kössön biztosítást, akár a járatkésésre és a csomagjára is!

A szervezet készített egy okostelefonokon futó applikációt is, mely a legfontosobb kérdésekre ad választ.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Mustra