Szalma, krétatábla, fagerenda passzol a PET palackhoz

Zanza!

PET palackos borokhoz belsőépítész? Az utóbbi két év egyik nagy sikertörténete az olcsónak ható, de minőségi borokat árusító Borháló Borkereskedés franchise hálózaté, amit mi most belsőépítészeti szempontból néztünk meg. Elek Márton alapítóval beszélgettünk arról, hogyan lett egy romos pincéből 32 üzlet, és mi az, ami minden Borhálóban egységes. 

Hogyan került kapcsolatba a borokkal?

Gyakran boroztunk Krisztiánnal [Kathona Krisztián, a cégtárs – a szerz.] Szentendrén, a kertben, volt, hogy a pincébe is lemásztunk, és azt találtuk ki, hogy legyen ott egy üzlet. A helyi adottságok miatt szükség volt néhány belsőépítészeti megoldásra. Könnyebbség volt, hogy abban az időszakban én intenzíven dolgoztam a Geppettó belsőépítész irodában. De sokat tett bele az ötletelésbe Krisztián, majd felesége, Gabi is.

A hely egy kővel kirakott boltozatos pince, a padló döngölt földpadló volt, amit betonnal kiöntöttünk, és lefestettünk zöldre. Aztán táblákat szereztük, és krétával írtuk fel a választékot. A családban volt nyers kőrisfa, azt gyalultuk meg, és abból lettek a polcok. Nagyjából ez volt az alap, amiből az üzlet hangulatelemei épülhettek.

Mi volt a koncepció a tervezésnél?

A termék és az üzlet filozófiája is az, hogy nem a csomagolás az, ami csilivili és eladja a terméket, így az üzlet kialakításának is olcsó hangulatúnak kellett lennie. Pont ezért nemcsak kényszerűség, hanem tudatos döntés volt minden egyes tervnél, hogy minél egyszerűbb legyen az üzlet belső tere. Ezért használtunk fel például bontott fagerendákat, hogy visszaadja a pincehangulatot. Vagy ilyen a falon kívüli villanyszerelés, vagy a csupasz téglafal, lemeszelve. Ezek az elemek nagyban hozzájárulnak a pincehangulathoz, de közben egységes és egyszerű is marad a hely atmoszférája.

A franchise alapítójaként önök mennyire szólnak bele, hogy hogyan nézzenek ki az egyes üzletek?

A kiválasztott üzlethelységet a legtöbbször a Geppetto belsőépítészeti iroda tervezi meg, ezeknek az elemeknek a felhaszánlásával. A festékszín, a padló kilalakítása, a polcok – ezek mind-mind meghatározottak. Ezen túl van egy csomó variációs lehetőség, példának okáért nem fogunk téglafalat létrehozni egy panelépület aljában lévő üzletben, mert az ellentmondásos lenne. Ilyenkor alternatív megoldásokhoz nyúlunk, ezek mind benne vannak az arculati kézikönyvünkben.

Aki nem üzletileg gondolkodik, az könnyen kerül abba a csapdába, hogy a saját ízlésének megfelelően akarja az üzlethelyiséget kialakítani. Arra gondol, hogy milyen lenne otthon. Fontos az egységes kinézet és a bevált megoldások használata. Egy mécses vagy egy textil, mint dekorációs eszközök, fontos szerepet játszanak egy üzlet kialakításában. Például szalmát teszünk az üveges borok alá, ami jó alaphangulatot ad az üzletnek. Számos ilyen apróságból áll össze az összkép, amit ha összekevernek, akkor elmúlik a hatás. A dekorációs tárgyak területén szabad kezet adunk, például borászati vagy szőlészeti régi eszközök alkalmazásával lehet dekorálni az üzletet.

A hangulatelemek, mezőgazdasági eszközök feldobják a teret, én javaslok minden üzletbe gereblyét, csizmát, bármilyen olyan eszközt, ami az iparággal kapcsolatos. Ahol van kóstolótóterem, oda parasztbútorokat teszünk be, ládát, vánkost vagy bontott gerendaszeletekből készült asztalt, ami úgy néz ki, mintha valaki összetákolta volna magának. Az olyan apróságok pedig, mint a friss vágott virág vagy méhviasz gyertya a pulton mind-mind hangulatosabbá teszik a teret.

Egy olyan franchise-ban vagyunk benne, ahol szemléletformálásban gondolkodunk, az üzleti szemléletet, a borokhoz való hozzáállást pedig igykeszünk megfelelően átadni. Akkor lesz igazán hiteles az üzlet kialakítása, ha ezt magáévá teszi a tulajdonos. Összességében pedig abban hiszünk, hogy akkor áll össze minden, ha az illat, a berendezés, a termék és az üzletvezető személyisége összhangban van.

Mitől lesz igazán jó egy üzlet kialakítása?

Attól, hogy az üzletvezető a saját lelkével és ötleteivel tölti fel a teret az adott kereteken belül. Nagyon fontos, hogy a kettő egységben legyen. Mindegyik üzlet más, de mindegyikben megvannak azok az elemek, amik révén tudni lehet, hogy ez egy Borháló üzlet. Ilyen a fekete krétatábla, a padló, a bontott gerenda, a falkiképzés, világítási megoldások, feliratok. Angyalföldön például egy panelépület aljában van kialakítva az üzlet, míg Budaörsön egy régi parasztházban vannak a borok. Van ahol hatalmas a kirakat, van ahol gyakorlatilag nincs is.

Hogyan oldották meg ezeket a tereket?

Angyalföldön fröcskölt vakolatot alakítottak ki. Nem tökéletes felület, hiszen a pincében tessék-lássék csinálja meg az ember a dolgokat.  A fények is központi szerepet töltenek be. Pontszerű és általános világítás van vegyesen, ezekkel jól lehet világítani az üzletet. Nagyon sok textil került be, ami otthonosságot ad a tereknek, illetve vegyesen rendezzük be a palackos és nagyobb kiszerelésű borokat, és ettől tarkabarka lesz az egész.

Van olyan hely, ahol nem nyithatnék üzletet? Mondjuk, ha azt mondom, hogy a WestEndben szeretnék?

Azt mondanánk, hogy nem. Elég jól tudjuk már, hogy milyen helyeken érdemes, és hol nem.

Ha nem üzletileg szemlélem, hanem építészetileg, akkor belefér?

Sokszor mondtuk azt, hogy nem lesz jó, de csak ritkán azért, mert belsőépítészetileg nem jó. Ezek olyan elemek, amik mindenhol megoldhatóak. A legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy van egy nagyon új, nagyon megcsinált üzlet, amit szét kell verni.

A Borháló üzleteiben kapható borok nem kifejezetten szépek, sőt, PET palackban jut hozzá a vásárló. Hogyan lehet úgy tálalni őket, hogy ne érezze gagyinak a vevő?

Nem akarjuk, hogy a vevő szépnek gondolja. Nem szép, és nem is akarunk úgy csinálni. Ha engem kérdez, ez olyan, mint a radiátortakaró, ami csak kiemeli, hogy takargatni akarjuk a radiátort. Ami van, azt vállaljuk fel. A PET palack ronda. Ezért szemmagasságba rakjuk ki, nem eldugva az alsó polcon. Ez a termék.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra