A magyar dizájnereknek is jól megy az újrahasznosítás

Nemcsak a budai Bartók Béla utat lepték el a hétvégén a feltörekvő hazai dizájnerek, hanem a londoni Earls Court Exhibition Centre épületét is, ahol május 11. és 13. között a Pulse London kiállítás keretein belül öt magyar tervező mutathatta be ötletes kollekcióját.

A Hu+ névre keresztelt társaság mögött egy olyan Londonban befutni vágyó közösség dolgozik, akik célja, hogy ösztönözzék egymást és a Magyarországon élő kollégáikat az egyes munkafolyamatok során. A kapcsolatépítést fontosnak tartó csapat első hivatalos megjelenése volt a hétvégi program, melyhez a termékek a tervezők szerint a minimalizmus, letisztultság és modern megjelenés jegyében készültek.

Az együttműködést bemutató, speciális három dimenziós standot pedig a Londonban már befutott papírművész, Beregszászi Előd készítette,akinek papírból készített alkotásait nemrég mutattuk be.

A kiállítás szlogenje ezúttal az „Öntés és hajtogatás” volt, így ebben gondolkodott az az öt tervező is, akik a hazai dizájnereket képviselték az angol piacon. Szinte borítékolható volt, hogy valaki fantáziát lát az egyre menőbb betonban is, így nem lepődtünk meg a MOHA tervezőinek gyűjteményén, akik a lakberendezési tárgyakat készítették beton és más környezetbarát anyagok ötvözetéből. A végeredménytől azért nem estünk hasra, sajnos jó ideje pörög már a nemzetközi piacon a betonból kiöntött óra és telefontartó ötlete.

A beton mellett a Bartha Kerámiának köszönhetően megjelent a kiállításon a rakutechnika is, ami egy kiotói fazekas család által a köztudatba hozott XVI.századi japán égetési eljárás. Az égetési módba az ötvenes években leheltek újra életet és azóta szinte töretlen a népszerűsége. A módszer lényege, hogy a kemencében felhevített tárgyakat izzók állapotban veszik ki és erősen reduktív közegben hűtik le.Ennek következtében a mázban lévő fémsók redukálódnak és fényes, fémszerű réteget képeznek a tárgyak felületén – olvasható a csapat sajtóanyagában.

Franta Áginak is újrahasznosítás lebegett a szeme előtt, mikor megtervezte a száz százalékosan újrahasznosított kartonból készült csillag formájú lámpa búráit, melyek 'StAArlight' fantázianéven futottak Londonban. Bár azt nem értettük, hogy a két különböző méretben, hatvan színárnyalatban és tíz különböző patenttel rendelhető búrák összehajtogatását miért bízza az amatőr vásárlóira a tervező. De lehet, hogy csak mi nem szeretjük az efféle csináld magad trükköket, amiben Franta Ágin kívül a PikkPack cipők dizájnere, Gulyás Sára is fantáziát látott.

„Sári a különböző cipőkkel való kísérletezés után egy olyan darabot akart létrehozni, ami minimális anyagfelhasználással és a vásárló maximális bevonásával készül” – olvasható a sajtóanyagban a prémium minőségű bőrből készült, 18.855 forintra beárazott cipőről, ami különböző színű pamut cipőfűzőkkel „szerelhető” össze. Bár mutatós darab, mégis nehezen tudjuk elképzelni, hogy az otthon összeeszkábált darab is ugyanúgy tud mutatni majd, mint a reklámanyagon.

A kiállított tárgyak közül talán Józsa István „Oritable” néven futó, japán origami technika inspirálta, hajtogatható lábú kávézóasztala nyerte el legjobban a tetszésünket a témában. Ezt és a többi kiállított terméket is megnézheti a galériában. Kattintson!

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek