Zanza!

Míg Milánóban javában zajlik a legújabb dizájner cuccokat felvonultató kiállítás, addig a német és svájci határ mentén található Weil am Rhein városában a Vitra Design Museum egy különálló kiállítást szervezett az egyik legismertebb kortárs ipari formatervezőnek, Konstantin Grcicnek.

Korunk egyik legmeghatározóbb dizájnerét leginkább a közeli jövő témája foglalkoztatja, így a retrospektív jellegű kiállításon a művész fantáziája és eddigi legjobb munkái által szembesülhetünk azzal, hogy nemsokára milyen lesz otthonunk, munkahelyünk, illetve milyen megjelenésű közterületeken át jutunk majd el A-ból B-be. Grcic a jelek szerint nem nagyon trafált mellé, az alábbi fotón látható, Chair One nevű székei például már meg is jelentek a jelenben, ráadásul Budapesten, a vadiúj 4-es metró Fővám téri megállójában.

A szeptember 14-ig megtekinthető Konstantin Grcic- Panorama elnevezésű kiállításon elsősorban a tervező ikonikusabb, néha zavarba ejtő, funkcionális, művészi elemekkel átszőtt kísérleti darabjai láthatóak, mint például az imént már említett, 2004-ben tervezett, One fantázianevű széke, vagy a már klasszikusnak számító Mayday lámpa 1999-ből. A tárlat egyébként 2015-től megtekinthető lesz a Vitra testvérmúzeumában, a belgiumi Hasseltben található Z33 kortárs művészeti házban is – írja a deezen.com.

„Szerintünk Konstantin Grcic korunk egyik legbefolyásosabb tervezője. Nézőpontja és megközelítése talán az egyik legfejlettebb és legradikálisabb kortársai közül. Pályája egyik legnagyobbja, mégse rendeztek még soha olyan kiállítást, mely így közvetítené az ő képi világát, illetve bemutatta volna inspirációiról szóló narratíváit. Többek között ezt volt az oka, hogy úgy döntöttünk, vele együttműködve létrehozunk egy nagyszabású egyéni kiállítást” – mondja a német származású ipari formatervezőről és futurisztikus munkáiról a Vitra Design Museum igazgatója, Mateo Kries.

A minimalista dizájntárgyakkal megpakolt kiállításnak köszönhetően több élettérbe is benézhetnek az érdeklődők; az egyik ilyen például egy tipikus otthont mutat be, mely tele van a Grcic saját tervezésű tárgyaival, de bepillantást nyerhetünk egy futurisztikus földalatti műhely hangulatába is, amivel a művész azt szemlélteti, hogyan képzeli el a munkaterületeket a közeljövőben.

A kiállítótérrel szemközti falra vetített filmen pedig Grcic egy átlagos munkanapjának jelenetei láthatóak müncheni stúdiójában modellezés, 3D-s nyomtatás vagy prototípus tesztelés közben. A kiállítás harmadik termében az úgynevezett közélet látható egy hatalmas panorámás kollázs formájában, ami a mai városi és vidéki társadalmat helyezte egy futurisztikus architektúrával megbolondított térbe.

Az utolsó, azaz objektumterületen Grcic termékei láthatóak a múzeumi vitrinekben, de helyet kaptak olyan elemek is, melyeket tervező gyűjtött be és inspirálódott belőlük az elmúlt években. Nézze meg a galériában, hogy hogyan képzeli el a MoMa-n állandó kiállítással is büszkélkedő művész a jövőnket!

Blogmustra