LÁJFHEKK

Így képes manipulálni egy doboz müzli

2014. április 9., szerda 16:54

Elgondolkozott már azon, hogy miért terveznek minden, gyerekeknek szánt müzlisdobozt ugyanúgy, azaz valami nagyméretű vicces rajzfilmfigurával, aki épp a terméket fogyasztja lelkesen? Persze, vághatná rá, hiszen a vicces rajzfilmfigurákra a gyerekek buknak, nyilván ettől működik a dolog annyira! Persze, ez a része logikus, de nem csak azért, illetve nem ennyire egyszerűen működik a dolog, mint gondolná. Mert azt észrevette már, hová néznek ezek a figurák? Merthogy ha jól megfigyeli, nem önre: jóval lejjebb, úgy derékmagasságban keresik a szemkontaktust.

Igen, egy friss tanulmány szépen bizonyította, hogy a figurák tekintete, még inkább a tekintetük iránya egy nagyon is gondosan megtervezett marketingstratégia része, melynek a célja természetesen a reménybeli vásárló beszippantása. De mi a helyzet itthon?

A Cornell Egyetem kutatása amerikában 65 müzlit vizsgált, ezzel együtt 86 reklámfigurát 10 boltban. A vizsgálat során kimutatták, hogy az állatfigurák többsége úgy lett megtervezve, hogy a polcokról nemcsak a vásárló tekintetét keresik, de ráadásul egy kicsit lefelé is néznek. Igen, épp azért hogy szemkontaktust találjanak a gyerekekkel, aki szinte hallja is, ahogy a bőrkabátos tigris vagy a vagány oroszlán kéri őt, hogy beszélje rá a szüleit a müzlire. De nem csak a gyerekek vannak ennek a veszélynek kitéve a tanulmány készítői szerint, hiszen a felnőtteknek szánt gabonapelyhekről visszamosolygó emberek képe is úgy kerül a dobozra, hogy pont a vásárló szemébe nézzenek. A hatásmechanizmus mindössze a polcmagasságon múlik.

Azt is kiszámolták, hogy a müzlisdoboz-tekintetek fókusza pont 1.2 méterre irányul, ami, nem találnák ki, de kábé az átlagos távolság, amilyen messziről egy vásárló nézi a polcokat. Tehát ha megáll a müzlik előtt, elkezd nézelődni, akkor megannyi arc keresi önnel a szemkontaktust, gyermekére pedig a sok rajzolt figura mosolyog kedvesen. A boltokban éppen ezért figyelnek arra, hogy a felnőtteknek szánt müzlik a felsőbb polcokon kapjanak helyet, míg a gyerekrajzokkal ellátott darabok az alsóbb sorokban.

A kutatás szerint az, hogy a müzlisorhoz érve megannyi tekintet szegeződik ránk, sokkal hatékonyabban égeti bele a márkát az agyunkba, mint ahogy azt képzelnénk. Százalékosítva az arányokat az jött ki, hogy a márkahűség és a márkához való kapcsolódás 16, illetve 28 százalékokkal lett magasabb ha a dobozon látható figura a vásárló szemébe néz, mint azoknál, ahol más irányba, például oldalra, vagy a doboz egy másik pontjára. A kutatók azzal magyarázzák mindezt, hogy az agyunk automatikusan jobban hisz annak, aki a szemünkbe néz - akkor is ha az egy ismeretlen fitneszmodell, esetleg egy sapkás béka.

De odafigyelnek-e vajon erre a gabonapehely- és a müzliforgalmazók itthon is? Elmentünk és körülnéztünk, mennyire tudatos a hazai boltokban a polcok elrendezése. A végeredmény alapján úgy tűnik, a hazai boltokban (még) nem ennyire egyértelmű ez a fajta pszichológiai marketinghadviselés, ugyanis alig van olyan figura, ami megfelel a kutatásoknak. Egyedül a Kellogg's termékeknél fedezhető fel hasonló irányvonal, és a Nestlé készült még jó és rossz példával is. Ahogy galériánkban meg is nézheti, egyelőre tehát biztonságban vagyunk a müzlik fixírozó tekintete elől: a legtöbb müzli nemcsak, hogy nem akar velünk szemkontaktust keresni, de gyakran még csak nem is olyan a dobozuk, hogy figyelni tudjon - ahogy arról a galériánkban meggyőződhet. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta