Az emberi agyból olvassák ki a tökéletes dizájnt

Zanza!

Szokatlan módszerrel próbálja meghatározni a tökéletes dizájn egyenletét Merel Bekking holland tervező. Az 1987-es születésű, magát kutatás-alapú dizájnernek valló Bekking egy olyan metódus fejlesztésén dolgozott egy kutatócsoporttal, aminek célja, hogy az agy szkennelésével, a reakciók olvasásával megtalálják a tökéletes dizájnt, írja a dezeen.com. És ha minden igaz, ez sikerült is neki. Az eredmények azt mutatták, hogy az agyunk leginkább a piros színű, műanyag tárgyakra és zárt organikus formákra reagál pozitívan.

A marketingesek legújabb nagyágyúja az MRI szkenner
A marketingesek legújabb nagyágyúja az MRI szkennerFotó: Merel Bekking/Facebook

A kutatásban részt vett a neuromarketing kutatással és tanácsadással foglalkozó Neurensics cég egyik munkatársa, valamint az idegrendszeri képalkotásban nagy tapasztalattal bíró Spinoza Centre for Neuroimaging csapata is. A mágneses rezonancia vizsgálaton (MRI-n) alapuló neuromarketing (reklámok, hirdetések hatása az agyra, illetve ezek vizsgálata) egyébként nem új dolog, hasonló elven alapuló stratégiát már Read Montague houstoni neurobiológus is próbált megalkotni 2004-ben.

A kísérletben résztvevő 20 és 30 év közötti nők és férfiak egy órát feküdtek az MRI szkennerben, és közben különböző képeket, anyagokat, színeket, formákat és festményeket mutattak nekik. A hitelesség érdekében a kísérleti alanyoknak nem mondták meg, hogy milyen tesztelésen vesznek részt. A bemutatott 252 darab képen öt különféle anyagot láttak a résztvevők: fát, papírt, műanyagot, acélt és követ. Formákból nyolcfélét (például a kereket, a téglalapot, a négyzetet vagy a természetes hatású organikust) színekből pedig tíz különbözőt mutattak az alanyoknak. A festmények könnyed, erőszakos, erotikus jelenetet, társadalmi tevékenységet vagy élelmiszereket ábrázoltak.

Ilyen az ízlésünk halmazokban ábrázolva
Ilyen az ízlésünk halmazokban ábrázolvaFotó: Merel Bekking/Facebook

„Különböző érzelmekre az agy más-más részei reagálnak. Ha például erőszakot ábrázoló festményeket mutatunk, mint Goya vagy Caravaggio munkái, akkor az olyan reakciót, ösztönt vált ki az agy egy másik részén, mintha erotikus jelenetet mutattunk volna” – magyarázza Bekking. Hozzátette: az eredmény azért meglepő, mert az alanyoknak a kísérlet után teljesen más tetszett, mint a tesztelés közben.

„Ami a dizájner tárgyakat illeti, ez különösen jól mutatja, hogy hiába tetszik sok minden az embereknek tudat alatt, a valóságban sosem választanák azt, mert jobban preferálják a társadalmilag elfogadott dolgokat a nekik tetsző helyett. A tesztelés előtt például a kék szín, a fa, a kerek és nyitott formák tetszettek az embereknek, míg az MRI szkenneres vizsgálat során ugyanazok az emberek a vörös színt, a műanyagot és az organikus, zárt formákat preferálták jobban” – mondta a fiatal tudós-tervezőnő, aki az eredmények ismeretében egy tökéletes hétköznapi tárgyakból álló kollekciót kíván elkészíteni, amit áprilisban a nagyközönség és a szakma előtt is bemutat majd a 2014-es Fourisalone kiállításon és vásáron Milánóban.

Blogmustra