LÁJFHEKK

Ezeket a gesztenyemasszákat kerüljék!

2013. december 5., csütörtök 17:39

A Gelato Italiano Logisztikai Kft. és a Massa Bajnai Gesztenye Feldolgozó Kft. gyártotta azokat a fagyasztott gesztenyemasszákat, amiket visszarendelt az áruházak polcairól a Nemzeti Élelmiszelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH), miután laboratóriumi vizsgálatok során a Massa termékeiben rizslisztet, a Gelatóéban pedig burgonyát találtak az összetevők között. A Vidékfejlesztési Minisztérium honlapján a cégek mellett a kifogásolt termékeket is közölte: a listában a 250 grammos gyorsfagyasztott Coop Gesztenyepüré is megtalálható. Habár a NÉBIH úgy tájékoztatott, hogy összesen 13 terméket találtak jogsértőnek (de 14-et rendeltek vissza), a hivatalos listában mindössze 11 termék szerepelt a cikk publikálásakor.

Nem látott ilyen jegyzőkönyvet

A Coopnál nem kivánták kommentálni a termékvisszahívást, pedig az ő saját márkás gesztenyemasszájuk is érintett (Coop Gesztenyepüré Gyorsfagyasztott (250g-os) – minőség-megőrzési idő: 2014.11.21.) A Gelato Italino egyik munkatársával is beszéltünk, ő kérdésünkre azt állította, nem is hallott arról, hogy a termékeikkel baj lett volna, pedig a NÉBIH közlése szerint három termékben is burgonyát észleltek. A hölgy csak annyit tudott mondani, hogy sokkolta a hír.

A Massa Bajnai Gesztenye Feldolgozó Kft. ügyvezetője, Végh Gábor elmondása szerint nem kapott olyan jegyzőkönyvet a kezébe, mely azt tartalmazná, hogy a "A Magyar Élelmiszerkönyvi előírásoktól eltérően rizst is tartalmazó gesztenyepüré tételek"-et találtak volna a cégüknél, a táblázatban viszont ez szerepel. Végh Gábor csak ennyit mondott a Dívány megkeresésére: "Forgalomban lévő termékeinkben nincs rizsliszt, a NÉBIH kötelezett minket, hogy vonjuk vissza a kifogásolt tételeket. A rizs technológiai lépésfolyamat során kerülhet bele". Arra a kérdésre, hogy akkor van-e rizsliszt a termékekben vagy nincs, Végh Gábor annyit válaszolt: neki nincs ilyen jegyzőkönyv a kezében. Arra pedig, hogy hogyan kerülhetett bele rizsliszt, csak akkor tud majd válaszolni, ha lezárult a vizsgálat. Holnapjukon egyébként nem tüntetnek fel olyan készítményt, melyhez rizst kellene használni.

Így készül a gesztenyemassza

A gesztenyét válogatják, mossák, megfőzik, majd héjtalanítják, áttörik, és terméktől
függően cukor, édesítőszer, fűszer és aromaanyagok hozzáadása mellett, illetve
(gesztenyemassza esetén) azok nélkül egyneműsítik, csomagolják, gyorsfagyasztják,18°C alatti hőmérsékleten tárolják.

"Több mint húsz terméket vizsgáltunk meg eddig, és összesen tizenhárom esetben tapasztaltunk jogsértést, két gyártónál. Tíz termékben rizslisztet, háromban pedig burgonyát találtunk. A termékekben olyan nagy mértékű volt a plusz összetevő, hogy azt mondtuk, minden tételt vissza kell hívni, amit a visszahívás időpontjáig legyártott. Aztán majd, ha akarja, akkor vizsgálattal igazolja, hogy csak gesztenye van abban a termékben is” – mondta a Dívány megkeresésére a NÉBIH Kiemelt Ügyek Igazgatóságának vezetője.

Dr. Helik Ferenc a bírság pontos összegéről még nem tudott tájékoztatást adni, de elmondása szerint az ár, illetve a visszahívott és a vásárlók által visszavitt termékmennyiségből számítják majd ki azt egy képlet alapján. „A probléma, ugye, egyrészt az, hogy megtévesztik a fogyasztókat, ha olcsóbb alapanyagot raknak egy termékbe, hiszen a vásárló nem rizsliszttel vagy burgonyával dúsított gesztenyét szeretne venni. Illetve – bár ez nem gyakori, de – megeshet, hogy valaki allergiás a rizsre vagy a krumplira, sőt, akad olyan is, aki a táplálkozási szokásai miatt nem akar mondjuk ilyen összetevőket enni” – fűzte hozzá Helik Ferenc. Ez utóbbira példaként a mostanában divatos paleolit étrendet említette, amiben sem a rizs, sem a burgonya nem megengedett, a gesztenye viszont igen.

A két gyártó egyébként már azzal elkövette a jogszabálysértést, hogy nem tüntették fel helyesen a csomagoláson az összetevőket. A visszahívásra vonatkozó határozatot a cégek december másodikán kapták kézhez, innentől nyolc napjuk van arra, hogy értesítsék a forgalmazókat, és a termékek visszakerüljenek a gyárakba és a telephelyekre. A NÉBIH a határidő letelte után ellenőrzi majd a gyártókat és a boltokat is. Helik Ferenc hozzátette: a gesztenymassza mellett más szezonális termékeket, halat, szaloncukrot, húsokat is vizsgálnak.

Ez lehet benne

9.2.1. Elsődleges összetevők:
Szelídgesztenye [Castanea sativa, Mill. (C. vesca, C. vulgarisvalamint fajtaváltozatainak magtermése)]
Gesztenyekészítmények előállításához kizárólag ép, egészséges, emberi fogyasztásra
alkalmas, növényi és állati kártevőktől mentes termés használható fel.
19.2.2. Egyéb szokásosan felhasználható összetevők
(kizárólag a gesztenyepüré, illetve gesztenyepüré édesítőszerrel termék esetén)
Aromák Cukor (csak a gesztenyepüréhez) Édesítőszer (a 152/2009 (XI.12.) FVM rendelet 2. melléklete szerint, csak a édesítőszerrel termékhez)Ízesítő anyagok (pl. vanília, szeszesital) forrás: Magyar Élelmiszerkönyv

A gesztenyét régóta hamisítják

A kifogásolt termékek közül összesen háromfélét lehetett kapni az Auchanban, ám mint azt Gál Judittól, az áruházlánc kommunikációs menedzserétől megtudtuk, ezeket a szállító értesítése után azonnal visszahívták. Ha valaki ilyen terméket vásárolt, annak megtérítik az árát, amikor visszaviszi az áruházba. Érdemes odafigyelni arra, hogy a Massa Bajnai Gesztenye Feldolgozó Kft. termékei közül csak azokkal akadt gond, amiknek a minőségmegőrzési idejük 2014. 11. 21. előtti. Úgy tudjuk, az ez utániakat is vizsgálták, ám azokkal minden rendben volt.

"A gesztenyét ősidők óta hamisítják. Korábban babot használtak erre, de az ára miatt ezt felváltotta valami olcsóbb, amit ráadásul nem is olyan könnyű kimutatni" – reagált az esetre a Díványnak Dömölki Lívia, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület élelmiszer szakértője. Dömölki azt tanácsolja, hogy mivel az ízén nem érezni, ha hamisítják, érdemes a gesztenyemassza színére odafigyelni, Ha gyanúsan világos, és a világosbarnát sem közelíti meg (világosbarnától sötétbarnáig terjedhet a színe), akkor érdemes visszavinni a boltba.

Lidlben és az Aldiban kapható termékek egyikét sem érintette az ügy, ők nem kaptak termékvisszahívásról értesítést. A CBA későbbre ígért tájékoztatás az ügyben, akárcsak a Tesco is. 

Update: Időközben megérkezett a Tesco válasza. Azt írták, hogy visszarendelték üzleteikből a kifogásolt termékeket. A nem megfelelő minőségű termékekért a szállító viseli a felelősséget, a Tesco a szükséges lépéseket már megtette. Megjegyezték: lehetőséget biztosítanak arra, hogy ha valaki már korábban megvásárolta a kifogásolt termékek valamelyikét, akkor az visszaviheti az áruházba, és visszakapja a termék árát.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta