Mi éri meg jobban, az aukció vagy az apróhirdetés?

Zanza!

Manapság, hogy nem igazán javulnak az anyagi körülményeink, egyre többen gondolják úgy, hogy nem elajándékozzák, kidobják drágán vásárolt holmijaikat, amelyektől már megválnának, hanem inkább pénzzé teszik. Ha csak a vételi ár 50-70 százalékát tudják visszakapni, már akkor is jó üzletet csináltak. Persze, sűrűn előfordul az is, hogy valaki ajándékba kap valamit, amire egyáltalán nincs szüksége, és inkább értékesíti a virtuális piactereken, mintsem hogy kidobná vagy továbbajándékozná. Most nem csak az aukciós oldalakat néztük meg, hanem a sima hirdetési felületeket is. Arra voltunk kíváncsiak, melyiken miért érdemes hirdetni.

107195592

Az ismertebb portálokat szemléztük. Megnéztük, hogy hol mennyibe kerül egy hirdetés feladása, illetve, hogy mennyi pénzt számít fel a cég egy-egy eladott darab után. A legnehezebben a Vatera díjszabásain tudtunk kiigazodni – annyira furmányos az egész, hogy könnyű elveszni benne. A Zsibvásár szimpatikusabb (naná, mert ingyenes), illetve az apróhirdetési oldalakat is kedveltük. A Jófogás és az Apród is hasonlóan jó: egyszerű a felületük, és még csak fizetni sem kell a feltett áru után.

Aukciós oldalak: Vatera, Tesz-vesz

A Vateránál van feltöltési díj, ami meghirdetett termékenként értendő. Ha a tranzakció sikerrel jár (tehát elkelt a portéka), nem kell kifizetni a feltöltési díjat: „a Vatera a feltöltési díj mértékével megegyező összegű kedvezményt érvényesít a tranzakció sikerességére vonatkozó visszajelzést követően” olvasható a honlapon. Gondolhatnánk, hogy ez jó hír, de annyira mégsem az. Ez ugyanis csak annyit tesz, hogy ezt a tételt a cég nem számlázza ki, a jutalékát viszont a meghirdetett áru után – na, azt igen. Egyébként a feltöltési díj összege függ a kikiáltási, minimális vagy fix ár mértékétől: ha az aukciónál minimálár szerepel, akkor annak összege lesz a feltöltési díj alapja.

Feltöltési díjak

1 Ft, minimálár nélkül (Kivéve az egyes autó-motor és ingatlan kategóriákban indított aukciókat) 0 Ft
2 - 5000 Ft 5 Ft
5001 - 10 000 Ft 10 Ft
10 001 - 20 000 Ft 20 Ft
20 001 - 60 000 Ft 30 Ft
60 000Ft felett 40 Ft
Ingatlan és alkategóriái (kivéve az Albérlet) 500 Ft
Albérlet 300 Ft
Egyéb jármű; Haszongépjármű, munkagép, busz; Légi jármű; Motor, robogó, quad;
Versenyautó; Veterán jármű > Autó; Veterán jármű > Motor; Vízijármű (kivéve a Motorok)*
500 Ft
Motor, robogó, quad (és alkategóriái)* 300 Ft
Személyautók* 0 Ft
* A felsorolt Autó - Motor kategóriákban a jelzett egyedi feltöltési díjat kell megfizetni. A további Autó - Motor kategóriákba feltöltött termékeknél a táblázatban található értéksávok szerint kiszámított feltöltési díjak kerülnek felszámításra. A személyautó kategóriában feltöltési díj nem kerül felszámításra!

Az alábbi táblázatból pedig ki tudja számolni, hogy körülbelül mennyit kell fizetnie majd a Vaterának, ha sikeresen eladott valamit. Az árak bruttó árak (tartalmazzák az áfát).

30.000 Ft alatt A leütési érték 6%-a
30.001 Ft és 100.000 Ft között 1.800 Ft plusz a 30.000 Ft fölötti rész 4%-a
100.001 Ft és 200.000 Ft között 4.600 Ft plusz a 100.000 Ft fölötti rész 1,5%-a
200.000 Ft-nál nagyobb leütési érték esetén 6.100 Ft plusz a 200.000 Ft fölötti rész 1%-a
A jutalékokat csak sikeres aukciók esetén kell kifizetni. JutalékszámolóDíjkalkulátor
*Kivételek: Személygépkocsi; Egyéb jármű; Haszongépjármű, munkagép, busz; Légi jármű; Motor, robogó, quad; Versenyautó; Veterán jármű > Autó; Veterán jármű > Motor; Vízi jármű és az Ingatlan kategóriákban indított aukciók után nem kerül kiszámlázásra jutalék, az aukciók indításakor számítunk fel egyedi feltöltési díjat.

Úgyhogy csak óvatosan töltögessen fel termékeket. Előtte mindig számolja ki, hogy mennyi az az összeg, amit kézhez szeretne kapni érte úgy, hogy az árba belekalkulálja az aukciós oldal jutalékát is. Ha sikerrel végződött a meghirdetett aukció, a Vatera sikerdíjat számol fel. Ha valamiért mégsem történt eladás, három héten belül jelezze a Vatera felé. Ha ezt elmulasztja, mindenképpen ki kell fizetnie a sikerdíjat. (A Vatera kiszámlázza azoknak az (interneten sikeresen véget ért) aukcióknak a sikerdíjait, amelyekre az eladó sikeres visszajelzést adott. Nem kerülnek kiszámlázásra az eladó által a tranzakciót követő 21 napon belül sikertelenként visszajelzett vagy nem kifogásolt tranzakciók jutalékai. Az eladónak a tranzakciót követő 21 napon belüli visszajelzése hiányában a Vatera a tranzakciót sikeresként jelöli meg, a vevő visszajelzésétől függetlenül. Ezt a Vatera kiszámlázza.)

Károly vásárolt az oldalon, ő az alábbi észrevételt fogalmazta meg: „Esetenként számolnunk kell a sikeres adásvétel egy-egy káros mellékhatásával – például az oldal agresszív ragaszkodásával. Jómagam 2006 novemberének elején regisztráltam a Tesz-veszen vásárlás céljából. A tranzakció napokon belül sikeresen megtörtént, amiről néhány nap után visszaigazolást is kaptam. Ezt követően – minthogy volt rá lehetőség – a profilomban bejelöltem, hogy nem kérek több hírlevelet. Hiába tettem: a hírlevelek folyamatosan jöttek. Reklamáltam a rendszergazdánál, aki elnézést kért, és azt javasolta, töröljem a regisztrációm. Megtettem, de ez is hiábavalónak bizonyult. Azóta – többszöri levélváltásunk ellenére – képtelenek voltak törölni az adatbázisukból: a mai napig 2-4 naponta pottyannak a kukámba a kéretlen leveleik.”

Zsibvásár

Ez az aukciós oldal egyáltalán nem tűnik annyira fejlettnek, mint az előző, mégis, ha választani kellene, hogy melyiken hirdessek, biztosan ezt választanám. Hogy miért? Mert itt nincsen sem feltöltési díj, sem jutalék. Teljesen ingyen lehet használni az oldalt. Ez olvasható is a honlapon: „A zsibvásár weblapján mind a regisztráció, mind pedig az eladás teljesen ingyenes. A vétel és eladás az oldalon teljesen ingyenes. Az eladási jutalék bevezetését nem tervezzük. Listázási díj nem lesz. A vásárlás is teljesen díjtalan marad.” Valljuk be őszintén, ez nagyon pozitív. Az oldal kezelhetősége egyszerű. Ha egy kicsit csinosítanának a dizájnon, ez lenne a legtökéletesebb aukciós oldal Magyarországon.

90099069
Fotó: George Rose

Amit ki kell még emelnünk: a Zsibvásár lehetőséget teremt árucserére is. Ez remek ötlet, ugyanis, aki nem akar azzal bajlódni, hogy pénzre váltsa egy-egy darabját, viszont határozott elképzelése van arról, mit szeretne kapni érte, itt minden nehézség nélkül elcserélheti. Akkor sincs nagy gond, ha többet ér az a termék, amire cserélné a portékáját, csak hozzá kell csapni még valami „kacatot” és meg is születhet az alku.

Íme, a Zsibvásár árakban – persze, csak akkor, ha ki akar tűnni a többi hirdetés közül, hisz amúgy, mint már írtuk, mind eladók, mind vevők számára ingyenesen működik.

Kiemelés a főoldalra 300,-Ft.
a cikk kikerülhet Zsibvásár főoldalán látható négy véletlenszerű termék közé
illetve a "további kiemelt termékek" listában - amit a külső keresők (pl. Google) is nagyobb prioritással kezelik
A cikk előre sorolódik a kategória és keresési listákban 150,-Ft.
Háttérszín változtatása 100,-Ft.
Megnevezés félkövérrel szedve 80,-Ft.
Bekeretezés a listákban 50,-Ft.
Ajándék ikon 50,-Ft.

Ezek az összegek egyébként egyáltalán nem megfizethetetlenek, és ha sürgősen megválna valamitől, érdemes áldozni rá pár száz forintot.

Így működnek az aukciós oldalak

Az aukciós oldalak olyan internetoldalak, ahol árverés keretében bárki áruba bocsáthatja saját javait, legyen szó akár ingatlanról, használati tárgyakról vagy szolgáltatásokról.

Az aukciós oldalakra bárki ingyenesen regisztrálhat, vásárlásnál azonban nem árt figyelembe venni, hogy ha licitál egy termékre, az a magyar Ptk. szerint szerződéskötésnek minősül. A licit lezárását követően tehát az eladó köteles a felkínált áron a vevőnek szolgáltatni az árut, a vevőnek pedig kötelessége megtéríteni a vételárat. A szerződéskötésből fakadó kötelezettség elmulasztását akár polgári peres útra is lehet terelni.

Az eladással elért jövedelem után adózni kell. Az üzletszerű tevékenységet folytatók számlaadási kötelezettséggel bírnak. Az aukciós oldal az eladóktól használati díjat szed, ezért mindig ajánlatos a weboldal működési szabályzatát elolvasni.

Az árverések két megszokott formája létezik az aukciós oldalakon: az első a hagyományos licit, ahol az eladó meghatároz egy induló árat (amely akár 1 forint is lehet), s végül az a vevő nyeri meg a terméket, amely az árverés végén a legmagasabb ajánlatot teszi. A másik típusa az úgynevezett fix áras licit, melynél a kikiáltási ár rögzített, tehát nem kell megvárni a licit végét, a vevő azonnal megvásárolhatja a terméket, amennyiben az adott ár megfelelő számára.

Forrás: Wikipédia.org

És az apróhirdetési oldalak: Apród

Az   apród.hu   egyes szolgáltatások igénybevételét külön díj megfizetéséhez köti, ami teljesen elfogadható. Így mindenki maga döntheti el, hogy perkál-e azért, hogy esetleg gyorsabban eladja a cuccait, avagy megvárja míg „beesik” a vásárló. Nagyon szimpatikus, hogy előre ki lehet számítani az esetlegesen felmerülő költségeket, ugyanis a honlapon van egy díjszámoló opció: ha ide kattint , már kalkulálhat is. Rendkívül egyszerű a használata, mi is kipróbáltuk, és úgy tűnik, az árak is megfizethetőek:

  Kategória  7 napos kiemelés  7 napos kiemelés SMS  30 napos kiemelés  30 napos kiemelés SMS
 
Divat, ruha
 
300 Ft
 
508 Ft
 
900 Ft
 
-

Javasoljuk, először próbálja meg felrakni úgy a hirdetését, hogy nem emeli ki, hátha valakinek éppen az ön által kínált termékre fáj a foga már régóta. Ha nem kel el rövid időn belül, akkor is érdemes 1-2 hetet kivárni, és csak utána fizetni, hogy kiemelt hirdetés legyen.

Jófogás

Hasonló elven alapul, mint az Apród (bár mi az előbbi dizájnját jobban kedveltük). Az oldalra, országosan lehet apróhirdetéseket feladni roppant egyszerűen: regisztrálás nélkül pakolhatja fel portékáit. Egy hirdetési űrlapot kell csak kitöltenie (ahogy egyébként az Apród esetében is).

A hirdetéseknél az eladó megjelölheti, hogy egészen pontosan hol található a hirdetett áruja, illetve az elérhetőségeit is megadhatja (telefonszámát már az oldalon, e-mail címe az oldalon található kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése után elérhető, amennyiben válaszol az eladó). Ezzel a termékek eladása, átvétele egyszerűsödik, valamint lehetőség van a közvetlen környezetben keresni, ha nem szeretne messzire utazni a kiszemelt termékért.

Bónusz: a Jófogás egy Facebook-alkalmazást is elindít, aminek lényege, hogy a felhasználók a hirdetéseiket megjeleníthetik a közösségi oldalon – így azt az ismerőseik is láthatják, sőt meg is oszthatják (további ismerőseik számára elérhetővé tehetik). „Az elmúlt másfél hónapban több mint 50.000 hirdetés került fel az applikációba, amely igazolja az alkalmazás létjogosultságát” – mondta el a Díványnak Budai László, a portál  ügyvezető igazgatója.

Jófogás árszabása Kirakat Sürgős logó
  2000 forint 900 forint

Mielőtt hirdetni kezd

Mindig nézzen körbe, hol, mennyibe kerül az önéhez hasonló áru, és csak utána hirdesse meg. Győződjön meg arról, hogy milyen állapotban van az áruja, és készítsen róla jó minőségű fotókat. Nem árt, ha jól tud fogalmazni: írja le, pontosan mire való az áru, ki használta, meddig, és mik vele a tapasztalatai.

Döntse el, hogy mennyi idő alatt szeretné eladni a cuccait, és ennek figyelembevételével hirdessen. Ha nem sürgős, csak töltse fel valamelyik oldalra és várjon. Ellenkező esetben használja a kiemelési lehetőségeket, hasznosak lehetnek.

Pro és kontra

Az aukciós portálokon sok az olyan aukció, ahol adott esetben 2-3 hetet is várni kell (pl az adott aukció lezárultáig), mire az üzlet létrejön. Az apróhirdetési oldalak ennél sokkal gyorsabb üzletkötést tesznek lehetővé: nem kell hetekig várni, ha valamit meg szeretne venni, akár aznap elmehet érte.

Az aukciós oldalakon viszont nagy lehetőség van arra, hogy jóval a bolti, illetve az apróhirdetési árak alatt be tudjon szerezni valamit, amiért már régóta ácsingózik.

Ön melyiket próbálta már és mik a tapasztalatai? Írja meg nekünk a Shopaholic Facebook oldalán!

Blogmustra