Milliókba kerülhet, ha bunkó a sípályán

Zanza!

Bár már mindjárt itt a tavasz, a magyarok közel 35 százaléka állítólag még csak a következő hetekben fogja felcsatolni a léceit és látogatja meg Európa kedvelt sípályáit. Bár az egyik legnépszerűbb téli sportról van szó, mégis évről évre számtalan baleset származik belőle, pontosabban abból, hogy sokan nem veszik figyelembe a sípályákon betartandó biztonsági előírásokat, és nem tartják be a közlekedési szabályokat sem.

Az egoMedia legújabb felmérése szerint  a hazai síelők jelentős része nem elég elővigyázatos, és csupán az egyharmaduk tartja be a Nemzetközi Sí Szövetség (FIS) a biztonságos síelésre vonatkozó tízparancsolatát, az úgynevezett Sí KRESZ-t. Ráadásul a védőfelszerelések használata különösen fontos lenne, mivel minden negyedik síelő beismeri, hogy gyakran síel a képességeinek vagy a pályaviszonyoknak nem megfelelő tempóban, illetve szokott siklani kezeletlen területeken, és a kijelölt pályaszakaszon kívül is (freeride sízés). Azonban a 1475 fős mintán végzett felmérésből az is kiderült, hogy a síelők 46 százaléka nem használ ilyesmit (pl. sisakot, gerincprotektort), amivel elkerülhetőek lennének a súlyosabb balesetek, vagy legalább csökkenne azok mértéke.

Bár sokan lemondanak téli szenvedélyükről a válság miatt, mégis a megkérdezettek 20 százaléka azt mondja, spórolási szándékkal a korábbi évekkel ellentétben inkább nem köt biztosítást, vagy olcsóbb konstrukciót választ.

„A felmérés rámutatott továbbá arra is, hogy a magyarok 18 százalékával történt már síbaleset, ráadásul az összes síelő 7,8 százaléka szenvedett már balesetet más hibájából” – mondja Marosvölgyi Péter, a kutatást végző egoMedia-t üzemeltető AEGONdirekt.hu vezérigazgatója. „Kevesen tudják, de ha valaki síbalesetet okoz a környező országokban – az autós felelősségbiztosításhoz hasonlóan –, anyagilag is vállalnia kell a baleset következményeit.”

Ez egész pontosan azt jelenti, hogy ha a vétkes félnek nincs jogvédelem- és felelősségbiztosítási részt is tartalmazó biztosítási kötvénye, akkor állnia kell a másik fél orvosi ellátását, illetve az esetleges kártérítés és az évekig elhúzódó pereskedés milliós nagyságrendű költségeit is. Persze, a biztosítás megléte még nem jelenti, hogy ne kelllene elővigyázatosnak lennie a sípályán!

A hazai síterepeken sajnos még rosszabb a helyzet, ugyanis itt a síelők 62 százaléka semmilyen biztosítást nem köt, még a felszerelés rongálódására, lopására sem.

Sí KRESZ 10 pontja

Legyünk tekintettel a többi sízőre! 
Minden sízőnek úgy kell viselkedni a sípályán, hogy másokat ne veszélyeztessen és sérülést ne okozzon. Ez vonatkozik a megfelelő felszerelésre is.

Ésszerűen, ellenőrzött sebességgel és módon sízzünk!
Mindig a tudásunknak, a terepnek (beláthatóság!), a hó és időjárási viszonyoknak, valamint a pálya zsúfoltságának megfelelően sízzünk.

Nyomvonal választás
A hátulról (fölülről) jövő sízőnek úgy kell a nyomvonalát megválasztani, hogy az előtte haladót semmilyen módon ne veszélyeztesse, beleértve a túl közeli elhaladással okozott megijesztést is.

Előzés, kerülés
Előzni szabad fölülről és alulról, akár balról, akár jobbról, de mindig akkora távolságra, hogy az előzött síző bármilyen (akár váratlan) mozgásához elegendő teret hagyjunk.

A megindulással és a pályára besízéssel járó kötelezettségek
A sízőnek, ha állásából újraindul, vagy besízik egy pályára, meg kell győződnie arról, hogy ezzel sem magát, sem másokat nem veszélyeztet.

Megállás
Tilos megállni a pálya szűkületében és beláthatatlan területein! Bukásnál a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen területet!

Fölmenet és legyaloglás   
A följutáshoz és a legyalogláshoz egyaránt csak a pálya széle használható.

Figyeljük a jelzéseket! 
Minden sízőnek kötelessége a pálya jelzéseinek (a tábláknak, elkerítéseknek), valamint a pályát felügyelő személyzetnek az utasításait betartani.

Segítségadás
Balesetnél kötelező segítséget nyújtani! Elmulasztása nem sportszerűtlenség, hanem büntetendő cselekedet.

Személyazonosságunk igazolásának kötelezettsége balesetnél
Mindenkinek, aki a balesetnél jelen volt, függetlenül attól, hogy csak tanú, vagy a baleset részese, felelős vagy nem felelős a baleset bekövetkeztében, személyazonosságát meg kell adnia. Erre a baleset bírósági tisztázásánál lehet szükség.

(forrás: sielok.hu)

Blogmustra