Kuponos nyaralás: olcsó, mégse biztos, hogy megéri

Az elmúlt két évben terjedtek el a kuponos ajánlatokat kínáló oldalak. Jelenleg három nagy cég van a piacon, akiknél a legnagyobb forgalmat az utazási bónok adják, ezt követi a szépségápolás és az egészségre vonatkozó ajánlatok. Az utazás népszerűsége érthető, hisz ez a legdrágább tétel a három közül, és elsőre valóban vonzónak tűnnek az ajánlatok, hisz kinek ne volna kedve mondjuk 120.000 Ft helyett 30.000-ért nyaralni menni?

stockfresh 46832 young-man-resting-by-the-beach-on-a-deck-chair-

A szállodáknak, panzióknak akár meg is érheti „olcsó” vendégekkel feltölteni a kihasználatlan helyeket, bár a listaárnál minimum 65 százalékkal olcsóbban adott árakhoz még hozzájön a kuponos cég jutaléka is, amely 30-50 százalék közt mozog. A szállásadóknak ennek ellenére megéri az üzlet, harmaduk újra visszatér akciós ajánlattal.

Míg a vevők jól járnak a kuponos vásárlással, az eladók kevésbé. Hogy miért? Mert a kedvezményadás épp a vendégek odacsábításáról szól - csakhogy a tapasztalat azt mutatja, hogy a kedvezményes áron érkezőknek eszük ágában sincs később teljes áron visszatérni (tehát ugyanazért többet fizetni), inkább keresnek egy másik kuponosat. A másik oldal, hogy több turisztikai fórumon is arról írnak a kuponnal üdülők, hogy hátrányos megkülönböztetés érte őket a szálloda/panzió részéről. Máshová ültették őket, „olcsó” vendégnek tekintették, és nem úgy bántak velük, mint a „rendes”vendégekkel.

Kérdés, miért adnak minimum 50 százalék kedvezményt a hotelek, amire még rá jön a kuponoscég 30-50 százaléka is? Holtszezonban egyértelmű a helyzet, a szálláshely akkor is költségekkel jár, ha egy fia vendég sincs. Ekkor a kuponos vendégek is jobbak, mint a semmi. Gyorsan telítődni tud ennek révén egy szálloda, de a hirtelen érkező vendégek akár káoszt is okozhatnak.

Ezért egyes cégek ellenőrzik a teljesíthetőséget, mielőtt meghirdetik az akciót, és mindenkit megpróbálnak lebeszélni a drasztikus vendégszám emelésről. Egy ilyen szálláshely ugyanis nem fogja tudni a szobáit listaáron értékesíteni. A hoteleknek ugyanakkor szüksége van az állandó bevételre, ezért egy részük inkább kompromisszumot köt, és nyomott áron értékesíti a kihasználatlan helyeket, mint hogy bevétel nélkül maradjon.

Hogy működik a rendszer?

A vásárló az interneten vagy a kuponboltban megvásárol egy bizonyos szolgáltatást. Ez a közvetítő számlájára kerül. Ha beváltja a kupont, a szolgáltatást vagy terméket biztosító eladó a beváltott kupon ellenértékét elkéri a közvetítőtől, aki közben levonja a jutalékot, ami nem kis tétel. Ezért a cégek publicitást, kvázi ingyenreklámot ígérnek, ami viszont - a fentiek alapján - egyáltalán nincs ingyen.

A vásárlástól el is lehet állni, erre a vevőnek 8 napja van, természetesen csak akkor, ha addig nem váltotta be a bónt. Ha beváltotta, de nem azt kapta, mint amit ígértek neki, vagy helyhiány miatt esetleg be sem tudta  váltani a bónt, akkor a közvetítőnél lehet reklamálni.

Reklamáció

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatása szerint számos panaszt kapnak a kuponokkal kapcsolatban. Azt javasolják a vásárlóknak, hogy körültekintően olvassák el, pontosan milyen szolgáltatást vásárolnak, és mik a feltételek. Érdemes valamilyen módon rögzíteni, hogy a megrendeléskor mi szerepelt pontosan a honlapon az adott kuponnal kapcsolatban. Ezzel ugyanis bizonyítható, ha reklamációra kerülne a sor.

A reklamáció nehézsége abban jelentkezhet, hogy a kuponos oldal és a szolgáltató egyaránt követhet el hibát. Ha 50 százalékos áron kínálják az étterem összes frissensültjét, de az csak a helyszínen derül ki, hogy ez az ajánlat valójában csak a rántotthúsra vonatkozik, akkor a közvetítőnél kell reklamálni. Ha viszont a hús hideg, vagy más minőségi kifogás merül fel, akkor az étteremhez kell fordulni.

Az NFH annyit tehet, hogy a panasz alapján megvizsgálhatja, hogy a meghirdetett feltételeket teljesítik-e, megvalósult-e tisztességtelen kereskedelem, és hogy a panaszkezelés rendben ment-e.

Általánosságban viszont elmondható, hogy a kuponos vásárlásokat érintő panaszok nagy része a hibás teljesítéssel, vagy az egyáltalán nem teljesítéssel kapcsolatos. Ilyenkor a fogyasztói panaszok orvoslását a Békéltető Testületektől lehet kérni, vagy - ha a szolgáltató ezt visszautasítja - bírósághoz lehet fordulni.

Mielőtt rákkatintanák a kihagyhatatlan ajánlatokra, érdemes gondolkodni. Ha utazásról döntünk, mindenképp érdemes odafigyelni a következőkre:

Hány éjszakát kapunk a pénzünkért?

    Ha egy szolgáltató 4 napra szóló kupont hirdet, érdemes megnézni, hogy az éjszakák vagy napok számát adta-e meg, mert csalódás lehet a vége a nyaralásnak, illetve így már nem is biztos, hogy annyira megéri a dolog.

    Tartalmazza-e az utazási költséget az ajánlat?

    Hiába találtunk egy bájos szállodát a svájci Argauban, ha több mint 1000 kilométert kell utazni, ami benzinnel-autópályamatricákkal együtt már nem kis összegbe kerül. Ugyanez a helyzet a repülős utaknál, ha nincs meg az útravaló, akár a szemétben is landolhat a kupon.

    Mik az extra költségek?

    A szálláshelyeken idegenforgalmi adót kell fizetni, esetleg nincs benne a félpanzió ára a díjban, vagy más kisbetűs költségek bukkanhatnak fel. Ezért érdemes a kedvezményt kínáló oldal mellett a szálloda oldalára is ránézni, hogy pontosan milyen extra költségekkel lehet számolni, illetve azt is érdemes megnézni, hogy milyen szolgáltatásokat lehet még igénye venni és mennyiért.

    Mi a voucher és mi a bón?

    A szállodákban, panziókban nem a kinyomtatott bónt kell leadni, hanem azt előtte át kell váltani egy un. voucherre. Ennek átváltási ideje gyakran elég rövid, alig pár hét, ezért érdemes gyorsan cselekedni, és nem az utolsó pillanatra hagyni a beváltást. A Bónusz Brigád még e-mailt is küld a kedvezményre jogosító bón lejárta előtt, de ezt nem érdemes megvárni.

    Érvényes- e üdülési csekk vagy SZÉP kártya?

    Hába van kártyánk vagy csekkünk, egy jogszabály miatt ezt legálisan még nem lehet felhasználni kuponos vásárlás során. A kedvezményt kínáló oldalak hiába  állapodtak meg a bankokkal, és áll élesítés előtt a rendszer, jelenleg az állam nem engedélyezi ezt. Emellett mindenképp rá kell kérdezni a szállodánál is, hogy mit szólnak a csekkhez, mert sok helyen nem rajonganak érte.

    Milyen időszakra szól az ajánlat?

    A kuponok sokszor csak bizonyos időszakban beválthatóak, például előszezonban, vagy csak hétköznap. Ennek oka, hogy hétvégén, főszezonban, fesztiválok, rendezvények környékén mindig nagyobb a forgalom, és a vendéglátók szeretnék ezeket az időpontokat a "jól fizető" vendégeknek fenntartani. Mielőtt lecsapunk a visszautasíthatatlan ajánlatra, nézzük meg, pontosan milyen időszakra szól a felkínált kupon, és tudunk-e akkor szabadságra menni.

    Offline élet

    Sokan, főleg az idősebb korosztályból szívesen vásárolnának kedvezményre jogosító kupont, de nem mozognak annyira otthon az internet világában. Érdemes körbenézni, hogy van-e olyan cég, amelybe – mint egy utazási irodában – be lehet menni, és megvásárolni a kinézett nyaralást. És akkor még kártyát sem kell használni, jöhet a készpénzes fizetés.

    Szerződési feltételek

    A "megveszem" gombra kattintás előtt érdemes megnézni, milyen lehetőségeket kínál az oldal, ha nem olyan volt a szállás vagy a szolgáltatás, amit ígértek: vissza lehet-e váltani a kupont, hogyan lehet reklamálni, és mi szerepel az Általános Szerződési Feltételekben. Ha ezen átrágjuk magunkat, sok bosszúságot megspórolhatunk magunknak.

Oszd meg másokkal is!
Mustra