Ne higgye el, hogy az akciós árut nem lehet visszavinni

Zanza!

A karácsonyi ajándékok vásárlásánál is előfordulhat, hogy beleszaladunk olyan leértékelt áruba, ami hibás, és az eladó ilyenkor is boldogan mosolyogva állítják: mivel akciós volt, nincs helye reklamációnak. Pedig van: a fogyasztói törvény értelmében a bolt az akciós árut is köteles visszavenni, ha megvan a blokk. Kis fogyasztóvédelmi útmutató a Díványtól.

A shoppingmániásoknak kánaán lehet a karácsonyi időszak, vagy a plázák két ünnep közti leárazásdömpingje. mai napon hatályos állapotban Főleg az utóbbi eset, amikor az árak már valóban kedvezőnek, nem ritkán kifejezetten olcsónak tűnnek, sokszor az eredeti ár feléért, vagy még ennél is olcsóbban olyan termékekhez is hozzájuthatunk, amelyeket egyébként nem tudnánk megfizetni. Ha azonban utólag kiderül, hogy hibás a termék, nagyot bukhat a vásárló, mikor az üzlet az akciós árra hivatkozva nem veszi vissza. Pedig kötelező volna nekik.

stockfresh 1270188 christmas-stress---busy-santa-woman sizeS

Ez teljességgel a vevő megtévesztése

A fogyasztói jogokat tartalmazó törvény úgy rendelkezik, hogy akciós termék esetén is csak abban az esetben nem köteles a kereskedő kicserélni vagy visszafizetni a termék árát, ha azt valamilyen hiba miatt árazták le, és erről tájékoztatták is a vevőt a termék megvásárlása előtt. Ellenkező esetben - például, ha az üzlet csak a karácsonyi, "beragadt" árut szeretné kiszórni még a 2012-es év vége előtt -, akkor minden esetben kötelesek kicserélni vagy visszatéríteni a visszavitt áru értékét.

Természetesen előfordulhat, hogy a termék nem javítható 15 napon belül, vagy épp nincsen a megvett ruhából méret. Dr. Huber Zsuzsanna ügyvéd szerint ebben az esetben is van lehetőség reklamálni. Ha tehát javításra, vagy kicserélésre nincs már lehetőség, saját választásunk szerint árleszállítást kérhetünk, illetve visszakérhetjük az árát, amit nem, egyáltalán nem kötelező levásárolni.

stockfresh 1090072 christmas-offer sizeS

„Amennyiben a szerződéstől elállunk, az eredeti állapotot kötelesek a felek helyreállítani, így minden teljesítés visszajár, a kereskedő köteles a termék vételárát visszafizetni. Itt meg kívánom jegyezni, hogy a jog az úgynevezett „levásárlás” intézményét nem ismeri, a szerződés ugyanis ilyenkor visszaható hatállyal megszűnik, a kereskedő további vásárlásra egyoldalúan nem kötelezhet bennünket" - vezette le dr. Huber.

Sokba kerülhet, ha megspóroljuk a sorbanállást a jótállási pecsétért

Sokakkal előfordul, hogy megvesznek egy olcsóbb hajszárítót vagy DVD-lejátszót, és egyáltalán nincs kedvük kiállni a kígyózó sort ahhoz, hogy lepecsételtessék annak jótállását, azaz garanciajegyét. Ez addig teljesen rendben is van, amíg csak pár ezer forintot bukhatunk, de mi van akkor, ha ez egy több százezres televízió? Nos, ez már azért fájdalmas, úgyhogy a fogyasztóvédelmi jótanács ez esetben nem túl eredeti, de fontos: a jótállást bizony nem árt minden esetben lepecsételtetni. A kereskedő ugyanis elektronikai termékt csak abban az esetben köteles kicserélni, vagy visszafizetni az árát, ha annak nem csak a blokkja, hanem a jótállása is megvan.

Mi a különbség a jótállás és szavatosság között?

„A jótállás (köznyelven garancia) azt jelenti, hogy a kereskedő, gyártó garantálja, hogy egy bizonyos időtartamon belül a termék kifogástalanul fog működni. A jótállás legrövidebb időtartama 12 hónap, de egyes termékeknél ennél is hosszabb lehet.

A szavatosság azt jelenti, hogy az eladó azért vállal felelősséget, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, tehát nincs olyan rejtett hibája, amely csak később fog kiderülni. Ilyenkor szavatossági igénnyel léphetünk fel a kereskedővel szemben, amely szavatossági igény vonatkozásában a jótállásnál említett határidő nem releváns." - mondta el a Díványnak az ügyvédnő.

stockfresh 233405 pine-branches-and-red-bows-isolated-on-white s

Mi a helyzet az interneten vásárolt áru cseréjével vagy árának visszafizetésével?

Sokan nem tudják, hogy az internetes vásárlás esetén - valamint az úgynevezett távollevők között kötött szerződések során, azaz a telefonon, vagy postai úton történő vásárlás esetén is - az áru átvételét követő 8 munkanapon belül külön indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől, azaz jogosultak vagyunk az áru visszaküldése mellett annak vételárát a kereskedőtől követelni. Ő pedig köteles ennek a kérésnek 30 napon belül eleget tenni.

Mit tehetünk, ha nem sikerül az eladóval megállapodni a hibás termékről?

Ebben az esetben lehetőségünk van a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz fordulni panasszal. Látogassuk meg a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) honlapját, ahol nemcsak a vonatkozó jogszabályokat találjuk meg, de tájékozódhatunk korábbi esetekkel kapcsolatban, segítséget kérhetünk a Hatóság kollégáitól, illetve panaszbejelentést is tehetünk. Az NFH az áruk és szolgáltatások minőségével, biztonságosságával, a termékfelelősséggel, valamint a szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos jogviták gyors, hatékony és olcsó rendezésére szolgál, a békéltető testületi eljárás a fogyasztó kérelmére indul és teljesen ingyenes.

Tetszik önnek a Dívány Shopaholic blogja? Keressen bennünket a Facebookon!

Blogmustra