Posztmodern törékenység

Pár éve még sokan nem ismerték Péterfy Bori nevét, de ma már a kultúra szinte minden oldaláról támad. Elsőre kihívónak és provokatívnak tűnik, igazi megosztó személyiség. Pillantsunk be közelebbről a „Péterfy Bori jelenségbe", és az őt körülvevő alternatív színházi, zenei közegbe.

Ipbori_mdén márciusban már a Péterfy Bori Love Band harmadik nagylemeze jelent meg a zenei piacon, a Paktum című kisjátékfilmben rúdtáncos tanárnőt (a Polygamyban rúdtáncos pszichiátert) játszik, láthattuk a Jég című darabban vergődő prostituáltként, vagy a zenekar Vámpír című videoklipjében egy csepp vér és sok tej közt egyensúlyozni. Bori egyszerre vad és finom, kemény, és kecses nő. Mintha egy Tarantino filmből csöppent volna közénk.

A „Péterfy Bori jelenség" nem csak az ő személyére korlátozódik, hanem egy alternatív kulturális hullámra a magyar zene és színház világában. Az ő neve jól példázza ezt a hullámot, azaz a formabontó, kísérletező kedvű, deviancia tudatú törekvéseket. Nemcsak ezen művészeti csoportosulások terjedése, hanem nagy népszerűségük is jelenség értékű.

Zene

Péterfy Bori a Krétakör Színésztánczenekara mellett az Amorf Ördögök együttes énekesnője volt. 2007-ben megjelent a Péterfy Bori Love Band cím nélküli első lemeze, amelyen a számokat a volt Amorf Ördögök szerzői mellett Lovasi András is jegyezte. Valójában ez hozta meg a hatalmas sikert.
A Péterfy Bori Love Band vérpezsdítő zenéje sanzon, punk, pop, és rock elemeket vegyít. Az akusztikus és néhol elektronikus hangzású számok világában Bori egyszerre kékharisnyás vamp, femme fatale, törékeny nő, és a második albumon mint dalszövegíró is feltűnik.
Zenei karrierjében az időzítés is segítette. Az Mr 2 Petőfi Rádió megjelenésével az underground hazai zenekarok végre fórumhoz jutottak, és örömmel konstatálhatjuk, hogy ez szárnyakat adott a hazai igényes zenének.

(A Péterfy Bori Love Band legújabb albuma ezen a hétvégén ingyen hallgatható ITT.)

 

Az alternatív zene népszerűsége a már említett Mr 2-nek, a sok hazai fesztiválnak, a nyitott arculatú, új szórakozóhelyek sorának köszönhető. Régebben az Anima Sound System, Tereskova, a Kispál és a Borz uralták ezt a terepet, de ma szinte átláthatatlan a magyar alternatív zene kellemesen sűrű hálója. A Zagar instrumentális electro-rock ötvözetétől, a Heaven Street Sevenen át (kik most épp a Magyar Szinfónikusokkal zenélnek), az Anima után szóló karrierbe kezdett Nemjucin keresztül, itt van még Skun Anaise-s hangzású Esclyn Sindo, vagy a Szombathelyi Voler Mouche, csak, hogy pár nevet említsek.

Az alternatív tehát most nem csak menő, hanem populáris is, ami jó hír az igényes művészet kedvelőinek. Sok tipikusan magyar, személyes hangvételű mű születik így a mainstream kultúra mellett.

Színház

A magyar színház alapvetően a realizmus és a naturalizmus határán mozog, de ezt már 1978-tól amatőr társulatok megjelenése formálja. Az utóbbi években az alterantív tárulatok egyre nagyobb fórumot kapnak többekközött a Trafóban, a Stúdio K-ban, Szkénében, és a MU Színházban.
Mundruczó Kornél Jég, vagy Frankenstein terv című előadásai nagy merészséggel, új aspektusait ragadják meg a színjátszásnak. Az utóbbinak például egy konkrét közért ad otthont, az események az utcán és a tv képernyőn is zajlanak, miközben a rendőrség is betoppan, hogy kihallgassa a nézőket egy bűnügyben. Teljesen improvizatív pszichodráma tölti ki az elhagyott pesti bérház falait, ahol a néző követheti az egész házat, mint játékteret bejáró színészeket, és interaktívan részese is lehet a történéseknek. Bodó Viktor színházi fenegyerek (színész, rendező) mellett fontos megemlíteni az alternatívok közt szinte már klasszikusnak számító Pintér Béla társulatát is, kik épp tizenötödik, Szutyok című darabjukat játsszák, amire csak két hónapra előre lehet jegyet kapni.

Bori már 23 éve a színházi pályán van. Játszott a Szkénével, Pintér Béla társulatával és a Schilling Árpád vezette Krétakör előadásaiban is. Az egyik legprogresszívabb magyar színházból a klasszikus Nemzeti Színházhoz vánodorolt át, ahol kétségtelenül egy avantgard színfoltnak számít. Bori mellett a Jég című darab is átkerült a Krétakörből a Nemzetibe. Ez talán annak a jele, hogy klasszikus magyar kőszínházak elmozdulnak a hagyománytól, és nyílt kooperációba kezdenek a modern színjátszással. Saját elmondása szerint elsősorban színésznőnek tartja magát. A zenei pályán elért sikerei révén nagy népszerűségre tett szert. Alföldi Róbert egyik nem titkolt indoka volt Bori rajongótáborának, a fiatal korosztálynak a színházba csábítása, mikor meghívta őt a Nemzeti Színház gárdájába. Érdekes, hogy így Bori zenébe fektetett energiája visszaáramlik a színházba, amit valós hivatásának érez. Ez a példa sajnos nem igazán nevezhető jelenségnek, a populáris sztárok azért még nehezen jutnak be a magasművészet kapuin.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek