KULTÚR

6:3 a csajok javára

2010. február 23., kedd 09:23

fiction_science-1leadA forgatókönyvírók jelesebbjei többnyire férfiak. Voltak - tehetjük hozzá, hiszen az újonnan alakult és figyelmet érdemlő, filmes alkotói műhelyben kissé megváltozott a nemek aránya. A húszas-harmincas évek amerikai filmgyártásában még nő volt a legmagasabban fizetett és a legtöbbet alkalmazott forgatókönyvíró. S mint tudjuk, egy nő számára csak a lehetetlen nem létezik.


A 41. Magyar Filmszemlén, a II. Magyar Forgatókönyv Börze keretében mutatkozott be egy fiatal magyar forgatókönyvírókból álló csoport, a Fiction Science műhely. A magyar forgatókönyvíró-szakma helyzetéről és kilátásairól, valamint a női írói szemléletről beszélgettünk az alkotóműhely egyik tagjával, Selmeczi Nóra forgatókönyvíróval.

Egy teljesen újonnan alakult csoport vagytok, így először arra kérlek, pár mondatban mutasd be magatokat.

A Fiction Science egy informális alkotói műhely, a 2009-ben végzett forgatókönyvíró-dramaturg osztály tagjaiként hoztuk létre. A célunk, hogy az anyagainkat, legyen az kis-, vagy nagyjátékfilm, televíziós produkció vagy rádiójáték, vagy reklám - közösen fejlesszük, hiszen az öt év alatt, amíg a Színház- és Filmművészeti Egyetemre jártunk, együtt dolgoztunk.
Már az első nagyobb vizsgamunkánkat, a Kávé és Castingot is együtt készítettük el, együtt fejlesztettük és forgattuk le, de a legkomolyabb referenciánk mégis a Dekameron 2007. Boccaccio Dekameronjából készítettünk adaptációkat, mindenki választhatott magának történetet, de senki sem rendezhette a saját forgatókönyvét, egymás munkáit rendeztük. Így jött létre a kerettörténet, azaz az Iniciálék és öt kisfilm. Annak ellenére, hogy a filmek külön-külön is funkcionálnak - kettő be is került többek közt a 2008-as Filmszemlére -, az Iniciálékkal összefűzve egy szkeccs-filmként mutatják be a mi generációnk a gondolkodásmódját és azt, hogy hogyan lehet ezeket a reneszánsz történeteket adaptálni a kortárs Budapestre, a mi társadalmunkra.

A kortárs Budapest apropóján: mennyire érzitek kortársnak és a kortárs közönség által befogadhatónak azokat a filmeket, amelyek az elmúlt években megjelennek, és ehhez képest ti hogyan pozicionáljátok magatokat?

fiction_science_selmeczi_nora03Az utóbbi években egyszerre indult el egy szakmai beszélgetés és egy szélesebb társadalmi vita arról, hogy mennyire közönségbarát a magyar film, mennyire érdekli az alkotókat a saját történetük, vagy a nézők története, és mennyire érdekli az alkotókat, hogy a néző bemegy-e a moziba és tud-e azonosulni azzal, amit lát. A mi számunkra elsősorban az a fontos, hogy elmesélhető, befogadható, releváns történeteket mondjunk el. Ez a Dekameron vállalásában is benne volt - ahogyan az eredeti is azokat a mindennapi történeteket meséli el, amelyek akkoriban az emberekkel megestek abban a közegben. Számunkra is nagyon fontos, hogy azokra a történetekre legyünk elsősorban nyitottak, amelyek megszólítják a nézőt, túl azon, hogy a mi kezünkből kikerülő forgatókönyvek magas művészi értéket képviseljenek. De az is nagyon fontos, hogy legyenek filmek, amelyek járják a fesztiválokat, mert elsősorban úgy lehetünk jelen a nemzetközi filmművészeti palettán, ha megmutatjuk ezeket a nagyon érzékeny vagy nehezebben megközelíthető történeteket is. Ugyanakkor be kell tudnunk vinni a nézőt a moziba, vagy le tudnunk ültetni a tévé elé. Ennek az elsődleges feltétele, hogy mi nyitottak legyünk a társadalomra.

Milyen jelentősége van annak, hogy a műhelyben 6-3 a nemek aránya a lányok javára?

Munka közben nyilván sosem szoktunk nemi kategóriákon gondolkodni. Ugyanakkor a forgatókönyvírás női megközelítése elég prominensen jelen van a filmművészetben. A húszas-harmincas évek amerikai filmgyártásában nő volt a legmagasabban fizetett és a legtöbbet alkalmazott forgatókönyvíró. Frances Marionról van szó, aki az első nőként vehette át a legjobb forgatókönyvért járó díjat. Rengeteg női forgatókönyvírót találunk az Oscar-díjasok listáján. Évente-kétévente valamelyik forgatókönyv-kategóriában biztos, hogy van női díjazott. Ez nagyon sokatmondó, és az is előremutató, hogy olyan női alkotók tudnak érvényesülni a nemzetközi filmszakmai porondon, mint Nora Ephron, vagy Diablo Coby, aki a Juno című filmért kapott számos díjat, emellett a Tara alteregói című sorozat kreatív producere és vezető írója.

Magyarországon ez a trend napjainkban jelentkezik újra, gondoljunk csak Divinyi Rékára, aki a szélesebb közönség köreiben az egyik legismertebb forgatókönyvíró. A színházi dramaturgok is elsősorban nők, ez szinte hagyományosan így van. Mindez azt jelzi talán, hogy ahhoz, hogy egy rendezővel együtt lehessen működni, általában befogadóbb, alárendelődőbb hozzáállás kell. Mert a forgatókönyvírásnál, dramaturgi munkánál - amellett, hogy az embernek van inspirációja, ihlete, és szenvedéllyel dolgozik -, szükség van arra, hogy „kézimunkaszerűen" tudjon pepecselni az anyaggal, amíg az ki nem adja a legjobb formáját. Az, hogy mi lányok hatan vagyunk ebben a műhelyben, azt hiszem, hogy ezt a fajta női érzékenységet hivatott megjeleníteni valamilyen módon. Talán a férfialkotók jobban szeretnek szuverénebb, függetlenebb módon dolgozni - persze ez is nyilván alkotói hozzáállás vagy attitűd kérdése.

Milyenek voltak a visszajelzések a bemutatkozásotokra?

Eddig nagyon pozitívak. A forgatókönyvírókat övező némi bizalmatlanság ellenére sokan szeretnék igénybe venni a script doctori, dramaturgiai tanácsadó tevékenységünket is, ami egy nagyon jóleső dolog. A szakma pillanatnyilag nagyon támogatóan lép fel a Fiction Science laborával szemben. Folynak a tárgyalások, közben fejlesztjük tovább a diplomázásra elkészített nagyjátékfilm-terveinket is - ezek közül van olyan, ami már pályázati szakaszba lépett, illetve, amit a műhelyen belül közösen fejlesztünk. Ezek mind nagyon markánsan más történetek, más-más műfajokban, ez egy nagyon izgalmas munka.

fiction_science_bemutatkozas_beremnyi
A Fiction Science csoport Bereményi Géza filmrendező, író felvezetésében


Milyennek látod a forgatókönyvíró szakma helyzetét ma Magyarországon?

Pillanatnyilag ez egy elég komplex kép . Az egészen biztos, hogy a rendelkezésre álló állami dotáció egymagában kevés ahhoz, hogy sok és magas minőségű magyar játékfilm készüljön el és ebben a helyzetben gyakori az, hogy a producer és a rendező hajlamos mellőzni a forgatókönyvíró vagy a dramaturg szerepét a munkában.
Nálunk egyértelműen egy olyan szerzői beállítódás él, ahol a rendező az első számú alkotó, tehát ő írja a forgatókönyvét és kevesekkel konzultál róla - annak ellenére, hogy a konzultáció során az alkotói szándék biztosan nem sérül, csak finomodik. Valamiért a magyar rendezők többsége még mindig ódzkodik attól, hogy dramaturgi vagy forgatókönyvírói segítséget vegyen igénybe. Ennek egyrészt a már említett anyagi okai vannak, másrészt eddig nem volt folyamatos a képzés, harmadrészt pedig nehéz kialakítani azokat az együttműködéseket, amelyekről biztosan tudható, hogy működik, és nem sérül benne egyik fél sem. Azt hiszem, ha mi írók teszünk egy gesztust a szakma felé, ha azt kommunikáljuk és bizonyítjuk, hogy a mi szándékunk alapvetően jó, és mi magasan képzett szakemberek vagyunk,  szerintem ez a helyzet tud változni.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta