Zanza!

A Föld legelszigeteltebb kontinense, ahol nincs állandó lakosság, nincs horizont, nincs árnyék, nincs más csak fehérség - a természet itt nem segít életben maradni, de most nem ő az egyetlen gyilkos.

cikk-tipus-ajanlo

 A sebek gyógyításának egy valószerűtlen, szürreális módját választó rendőrnő ítéletet mond maga felett s egészen az Antarktisz elszigetelt világába menekül feledni kívánt múltja elől.  A senki kontinensének elzártságába, látszólag a régi traumára leplet húz. Hazaindulása előtt azonban rejtélyes gyilkosság történik, melynek megoldása a Kate Beckinsale alakította főhősnőre, Carrie-re vár. A vakító fagyok mezején mindössze néhány kutatócsoport tartózkodik így a gyanúsítottak köre igen szűk. Pár napon belül azonban fél éves sötétség borul a kontinensre…

Ki, és miért akarna egy civilizálatlan világban gyilkolni, ahol a kietlen mindennapok is gyilkosak? A hullák és a krízis megfejtéséhez vezető szálak gyarapodnak, Carrie már nem csak egy csákányos gyilkossal, de önmagával és az idővel is dacol.
A film alapötlete az 1998-ban megjelent Greg Rucka és Steve Lieber képregénynek köszönhető. A négy Eisner díjra jelölt Whiteout kölcsönözte különös karakterek, és helyszínek – a képregény adaptációktól megszokottan – adják azt a szokatlan és egyedi mozgóképet, amely az átlagos történetet földöntúlivá teszi. Steve Lieber rajzai már önmagukban hidegrázóak. A Déli-sark nyers valósága láttán a néző vacogni kezd. A cudar, civilizálatlan létet fekete-fehér kockákkal árnyalja s bár e kegyetlen fehérség  papíron nagyszerű megvalósítást nyert, a  képregény adaptációja – előnye avagy hátránya – nem igazán érezhető a filmben.

 A történet egyszerű, az Antarktisz viszontagságokkal teli környezete némileg újszerű megvilágítást kölcsönöz a krimi-thrillernek.  A tájképek, a láthatatlan horizont, a világtól való elzártság kimozdít a sablonokból.  A képtelen sztori, az Armageddon abszurd világmegváltáshoz hasonlít, az abszurd helyszín abszurd cselekményének megvalósítása, mégis - e filmek esetében – népszerű visszhangot keltenek. Dominic Sena rendezése az akciófilmek biztos megoldó kulcsait használja – kétes múlt, váratlanul kirobbanó rejtély, megoldás: a főszereplő is magára talál a korábban skizoid önvívódásából. A főszereplő megtört, feledni kívánt élete, s a váratlan megoldásra váró kritikus helyzet megkétszerezi a lappangó feszültséget. Nem a krimi-thrillerek kiemelkedő alkotása, de a klisék halmazát kompenzálja Kate Beckinsale alakítása, az egyedi látvány élvezete, és a képtelenség fennköltsége…

vakito1

Vakító fehérség (Whiteout) ’90
amerikai-kanadai krimi
Forgalmazza: InterCom

Blogmustra