KULTÚR

Egy szépfiúra rázavarnak 20 escort lányt: ennyi

2011. május 28., szombat 08:33

Botrányosnak szánt divatbemutatóval indult a Werk nyílt napja és botrányhősökkel folytatódott. A művészetnek a provokáció maradt az egyetlen kitörési pont, mert a média nem foglalkozik vele, elzárkózik, nincs hírértéke. A botránykeltés és a provokáció már nem célzottan zajlik, hanem csak úgy, bele a világba. Árpa Attila, Nagy Kriszta Tereskova és Marjai Judit szakért.

Mivel lehet manapság még provokálni? – tette fel a zengzetes kérdést Réz András esztéta a Werk Akadémia nyílt napján. A tabudöntögetésből már kifogyott volna a világ?

Azért, hogy a provokációt tapintható élménnyel illusztrálják, felvonultak a Werk stylist hallgatóinak botrányosnak szánt kreációi is: az anyagskála széles spektrumon mozgott, a dekoratív cigis doboztól a szigetelőszalaggal felerősített szemeteszsák szoknyákig. Előkerült elmebeteg gyilkos véres késsel és androgün fiatalember magassarkú cipőben. A felvonult ruhák közül a legszelídebb modell talán a Vagina-ruha nevű kreáció volt, ami a maga szűziességében is profánul hat egy szende bestián. Réz András bejelentette, hogy ő nem fogja zabolázni a vendégeit, ha erősebb szavakat kívánnak használni ma: „én előre szóltam, akit ez zavar, most menjen ki.”

Botrányvideók gyűjteménye

Alföldi Róbert is meghívást kapott a Provokál-e még a művészet? című nyilvános kerekasztal beszélgetésre, de nem ért rá. Ellenben ott volt Nagy Kriszta Tereskova énekes, képzőművész, Marjai Judit fotós, Árpa Attila extévés producer, valamint Márkus András kolozsvári költő. A főleg stylistokat és filmeseket képző akadémia nem véletlenül választotta ezt a témát, ugyanis a XXI. századi művészet egyik kulcskérdése, hogy provokálja-e még a közönségét vagy sem, esetleg új értékekkel kell magára felhívnia a figyelmet. Nálad mi veri ki a biztosítékot? címmel a Werk kisebb mozgalmat indított a facebook-on, amelyre botrányos, provokatív anyagokkal lehetett jelentkezni. Hatalmas az érdeklődés, az oldalon máris ott szerepelnek a témában érintett legjelentősebb művészeti alkotások.

A meghekkelt beszélgetés

Ha Márkus András provokatív verseit vesszük alapul és a közösülést helyenként szexuális interkurzusnak nevezzük át, akkor az egész költemény elvesztette a küldetését. Ha lágyítunk egy-egy kifejezésen, értelmetlenné válik a küldetés. Tereskova egész életműve is a provokációról szólt: a művésznő vacakul érzi magát, ha nem tud provokálni, akár zenében, akár képzőművészetben, akár demonstrációban (a Kossuth téri tüntetések idején, az Országház falánál, rendőrsorfal mögött guggol, és úgy csinál, mintha ürítene).

Réz feltette vendégeinek a kérdést: „szerintetek ki lehet még verni a biztosítékot manapság?” Tereskova azt felelte, hogy igen, csak meg kell nézni, mik az aktualitások. Egy fontos beszélgetés közbeni SMS-ezés is lehet legalább annyira bosszantó, mint a szex utcára rángatása. Hiszen ezzel meghekkeltük a beszélgetést.

Megbotránkoztatás helyett csak figyelemfelkeltés zajlik

Réz szerint az számít provokációnak, amikor nem fogadjuk el egy helyzet szabályát. Provokációnak számít-e egy olyan műsor, ahol az amatőrök énekelnek, a profik pedig zsűriznek? Árpa Attila megjegyezte, hogy az előbbi divatbemutató neki kevés volt, hogy megbotránkozzon: „nem lehet ma már nagyon mit csinálni. Régebben úgy volt, hogy vártál egy reakciót, és nagyjából tudtad is, hogy mi lesz az – ma már ez nincs így, mert médiazaj van. Megbotránkoztatás helyett inkább csak figyelemfelkeltés zajlik. Mert ha beszélnek róla, még tovább nézik a műsort.”

Marjai Judit szerint a magyar bulvár úgy rossz ,ahogy van: „a művészet olyan, mint a szerelem: ha nem provokál, semmit sem ér. Egy szépfiúra rázavarnak 20 escort lányt és nézzétek – ennyi a műsor. Két dologtól retteg a hazai bulvár: az értelemtől és a művészettől.” Megtudtuk, hogy a valóban nagy művészek éppen ezért már nem is alkotnak, csak olcsó petárdák pukkannak tőlük, de pokolgépek nem. A bulvár pedig azért nem tud provokálni, mert olcsó és sok.

Büntethető művészet

A költő szerint nem is az ingerküszöb emelkedett, csak az emberek felvettek egy védőmaszkot és már vissza tudják verni az őket elárasztó ingereket, így nehéz provokálni. Réz ekkor felhozta azt a példát, amikor Sugár János festőművész 2008 nyarán festékszóróval ráfújta a Kogart épülete előtti járdára, valamint a VAM Design műemléképületének falára egymondatnyi kritikáját: Wash your dirty money with my art, azaz Mosd a piszkos pénzedet a művészetemmel.

Ezért a művészt öt hónap, két évre felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte első fokon a bíróság. Ez most bűncselekmény vagy provokáció? Tereskova megjegyezte, hogy a művész komolyan gondolta, amit írt és ő is csak ezt tudja ajánlani az üzletembereknek, akik nem tudnak mit csinálni a pénzükkel: „mossa ki a művészetemben a pénzét, remek lehetőség. Én azért óvatosabb vagyok, mert bíróságra nem szeretek járni. Az a fotó, amin odaürítettem a Kossuth térre, egy vitatható darab, mert nem sok látszik rajta, csak egy póz. Igazából csak virtuálisan mímeltem a dolgot. Ha tényleg odaürítek, akkor mehetek a bíróságra, ha meg nem, akkor kispályásnak neveznek. Nekem az üzenet sokkal fontosabb, mint a bíróságra járkálás.” Árpa Attila szerint, ha egy épületre valaki felfest valamit, akkor nem azért büntetik, amit írt, hanem magát az aktust.

Letiltott művészet

Árpa Attila kellemesen döntögette magába a rozékat, majd megjegyezte, hogyha nem hozza fel hírként Tereskova akcióját, vagy bármi mást egy médium, akkor a provokáció hamvába holt. Viszont, ha közvetít róla, akkor ez azt jelenti, hogy mögé is állt.

Réz megjegyezte, hogy tudjuk, hogy " trágyadomb a média", mégis ráállunk, ha kiabálni akarunk. Mert amit szeretnénk, csak rajta keresztül érhető el, ez pedig a hír terjedése: ám van még egy érdekes ellentmondás: az 1800-as években Gustave Courbe francia festőt, az egészséges naturalizmus képviselőjét sokat bírálták azért, mert némely festményén illetlen helyzetben ábrázolt papokat. Az Ősforrás című festményén csak egy női nemi szerv látható, ami egy múzeum féltett kincse, ám amikor egy felhasználó ezt a képet kirakta az adatlapjára, a facebook letiltotta. Tereskova megjegyezte, hogy néhány pornográfnak mondott műtárgyat, amik most múzeumokban állnak, egykor budoárba készítették önkielégítés céljából. Csak dobtak rá valami szelíd címet, hogy átmenjen a rostán. Így lesz a provokációból elfogadott művészet.

Hol ér káromkodni?

Marjai Judit szerint a művészetnek a provokáció maradt az egyetlen kitörési pont, mert a média nem foglalkozik vele, elzárkózik, nincs hírértéke. Réz András megjegyezte, hogy a botránykeltés és a provokáció már nem célzottan zajlik, hanem csak úgy, bele a világba. A botránynak pedig nem a bulvár a lelőhelye, hiszen mindenki ezt várja tőle. Ha a ValóVilágban káromkodnak, az természetes, de ha a Parlamentben, az már hírérték.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.05.28 09:20:53bambuló

    Ilyet mondani, hogy a művészetnek a provokáció az egyetlen kitörési pont, hihetetlen. A művészet miért akarna kitörni? Honnan? Az a művészet célja, hogy róla írjon a bulvár és ne a TV műsorokról? Ami a Műcsarnokban, a LUMÚ-ban és a galériákban van, az csak provokáció? Vagy nem művészet? Bourriaud relációesztétikája a provokációról szól? Francis Alÿs csak úgy provokálgat? De eddig Nagy Krisztára sem ez volt a jellemző.

    Akinek a művészet csak provokáció és ki akar törni, az ő maga van elnyomva és nem tudja máshogy felhívni magára a figyelmet?

  • 2011.05.28 09:26:21bolletje

    @bambuló:
    pontosan: a tehetségtelen, de exhibicionista dilettánsoknak tényleg csak a provokáció ad kitörési lehetőséget. Hogy azután a saját haveri körüknek is segítsenek a "kitörésben"...

  • 2011.05.28 09:29:14waszabi

    Nagyon le vagyok maradva. Abban hitben leledzem, hogy a művészet célja olyasmit alkotni, ami katarzist okoz a fogyasztónak, megérinti, formálja őt. Általában véve szép és kellemes élményekre vágynak az emberek, amitől boldogabbak lesznek. Vagy ebben is le vagyok maradva?
    Nem keverném össze a felháborítás, a kitűnni vágyás motivációjából tett bármit a tehetségből fakadó alkotással. Utóbbi ad valamit, képes építeni, gazdagítani másoknak, ami egy pozitív történés, míg az előbbit csak exhibicionizmusnak hívják. Nem mindegy, sztem.

  • 2011.05.28 09:42:19megadeth1

    Az igazi művészet nem öncélú és épp, hogy kerüli ezt az olcsó cirkuszt, mint pl. a fafaragó az utcánkban, vagy Ágnes és még sokan, akiket nem ismerek...
    Ezek itt tehetségtelen, ostoba majmok, akik a való életben nem tudnának fél percig se helytállni és ezért kikiáltják magukat meg értett művésznek. Az ilyen Werk-féle iskolák nagyrészt csak az ingyenélőket ontják magukból és csak erősítik bennük a tévképzetet, h ők valakik.

  • 2011.05.28 10:18:30parnalarva

    "Marjai Judit szerint a művészetnek a provokáció maradt az egyetlen kitörési pont, mert a média nem foglalkozik vele, elzárkózik, nincs hírértéke."

    Tehat Marjai osszekeveri a muveszetet a mediakurvalkodassal.
    Magyarul a media kurva annyira sotet hogy muvesznek tekinti onmagat.

  • 2011.05.28 10:28:45repecs

    az escortozás mennyiben más mint a kurválkodás?

  • 2011.05.28 11:13:56Theodoro

    a szepfiu jelen esetben Alekosz?

  • 2011.05.28 11:19:43Agagag

    Árpa, Réz, Marjai mind a művészet escortosai, azaz egyszerű kurvák a bulvárból, csak azt próbálják mutatni, hogy valakik, és ezt sokan elhiszik...na ez már művészet!
    A Werk csak azért akadémia, mert így hívják, inkább kurvázd el a pénzed, jobban jársz.

  • 2011.05.28 11:52:28valakitalánvagyok

    Ezek bulvár celebek.
    Velük beszélgetünk művészetről?

    Nagy Kriszta már nem tud hova szarni, hogy a placcon maradjon, sűlyed, mit szar a vízen.

    Marjait nem is értem mit keresett ott...

    Werk bmeg nonWerk

  • 2011.05.28 11:55:09Alvarez

    A vég ott kezdődik, amikor már a provokálókat sem lehet provokálni. Egyszer Réz elment a Showderbe, nyomta az ezerwattos mosolyát, mire Sanyi megkérdezte tőle:

    - András, te hogy lehetsz ennyire csúnya?

    Erre válaszul András csak vigyorgott tovább...

  • 2011.05.28 12:00:33dindl

    most komolyan a tereskovát kérdezzük a művészetről?......

  • 2011.05.28 12:12:51Theodoro

    amugy miert kell polgarpukkasztani?

  • 2011.05.28 12:15:21nathalie

    Nem sokszor szoktam hozzászólni cikkekhez, de ez mellett nem tudtam elmenni.
    Mérhetetlen módon undorodom ettől az egésztől. Tehetségtelen hülyék gyülekezete az egész.Azt hittem itt a provokációt félre értik ezek a szerencsétlenek. A provokációjukkal nem azt érték el, hogy odafigyelek, hogy mi ez a furcsaság, hogy valaki itt valamit csinált, hanem úgy érzem, hogy különbet szarok. Sztem ezek az emberek egy ízléses ruhát nem tudnának megtervezni, egy ruhát nem tudnának megvarrni mint ahogy én sem, de én nem állítom hogy MŰVÉSZ vagyok. Ha szóltak volna, hogy annyit kellene tennem, hogy itt az én művészetemet is bemutassák, hogy készítsek valamit ami provokatív, polgárpukkasztó, akkor úgy érzem kb tíz perc alatt kitalálom, pl: felbérelek egy csöves férfit ráadok egy női kisestélyit miközben egy darab kutyaszart fog vinni a kezében és a himnuszunkat fogja énekelni, de közben minden harmadik sor után beüvölt egy bazdmeget. Majd előjövök és meghajolok. Úgy érzem hogy sikert arattam volna ezek között a hülyék között, mert azt hiszik ez a művészet. Fessen egy képet, csináljon egy értelmes filmet, írjon egy jó könyvet, csináljon egy kézműves darabot. az művészet, mert én nem tudom megcsinálni. Ez nem az.
    Azt meg most már jó lenne felfogniuk, hogy tudom, hogy könnyű azt mondani, hogy a művészek megértik ezeket a remekműveket, mert azt nem meri bevállalni, hogy a közönségnek, vásárlókörnek kell megfelelni, mert annak nem tudnak. Ezért bohóckodnak egymást között. idióták.

  • 2011.05.28 12:25:48Che_007

    Hülyeség!

    Ez csak a köznek szól és pontosan az avantgarddal jött be. az nem ma volt :-) Vannak ugye akik azóta is csak ezzel élnek, mivel a tartalom kevés ahoz hogy megéljenek belőle. Vhogy fel kell hívnie a figyelmet a művészetére. Holott igazából az lenne a valódi folyamat és trend ha a művészetet bevisszük a 7köznapokba, azaz bármelykk kory, társadalmi helyzetű embernek hozzáférhetővé tesszü hétköznapi használati tárgyak formályában akár. Tehát ha művészet nem vmi elérhetetlenűl drága kevesek hobbija , beruházási lehetőségéve tesszük, hanme a nagy közösségévé. nem kell minden produkciót ilyennke megcsinálni de a láthatólag legnépszerűbbeket lehetne sorozatgyártani. Ezzel népszerüsítve is. Na és pl. kiállításokon ezt lehetne is reklámozni: ha akarod hazaviheted a kedvenc művészeti tárgyadat. dehát e helyett a művészek csak folyton elszeparálódnak az emberektől mert hogy ők mások nem értik meg őket blah blah vlah...és kénytelenek egy két mecénástól nagybefektetőtől függni vki majd jól lehúzza a művészetüket mivel jóval kisebb így a piacuk nincsen verseny a műveikért mert elzárkóznak a művészetük érthetetlenségében.

  • 2011.05.28 12:26:13josef josefa

    Marjai Juditnak igaza van,provokal,mi odafigyelunk,hogy mennyire muveszet,hat nem tudom,szerintem nem olyan rossz...

  • 2011.05.28 12:28:14bojlergyulabá

    tereskova maga a megtestesült hányinger, semmi köze a művészethez. odaszarik az országház tövébe? nem mintha annyira imádnám a parlament töltelékét, de a rendőrök helyébe addig rugdostam volna amíg mozog.

    milyen érdekes, hogy Varró Daninak, Havasi Balázsnak nem kell provokálnia.
    és még sorolhatnám.

  • 2011.05.28 12:31:31bojlergyulabá

    bambuló
    "De eddig Nagy Krisztára sem ez volt a jellemző."

    biztos vagy te ebben?

  • 2011.05.28 12:34:04Che_007

    nathalie:

    Ott a pont!

  • 2011.05.28 12:36:36nathalie

    bojlergyulabá
    én konkrétan megetettem volna vele. Gondolom nem haragudott volna meg, hiszen csak a véleményemet fejeztem volna ki.

  • 2011.05.28 12:44:24nathalie

    voltam egyszer iparművészetis fősulisok kiállításán.
    Nem találtam szavakat. A kis gyártmányaik, vagy produktumaik úgy néztek ki mintha egy ötödikes csinálta volna. Nem mondom, voltak ötletek - na azért nem egetrengetők (valami kockákat kellett gyártani különböző anyagokból), de egyszerűen a kivitelezésre nem tudtam mit mondani. igénytelen, ocsmány volt szinte az összes, amikor rákérdeztem, és mondtam, hogy egy hónap volt rá, hogy létrehozzatok egy kockát bármilyen anyagból, miért nem lett kicsit szebb, igényesebb, főleg ha már ki is állítják. Közölték velem felháborodva, hogy ehhez én nem értek. Ekkor rémlett fel az általános iskolás rajztanárom képe, ahogy összetépi a rajzomat, mert kicsit foltos. Konkrétan igényesebb anyák napi ajándékot csináltam nyolc évesen, már akkor nem lett volna pofám anyámnak olyan darabot odaadni, amin a ragasztó szétfolyt.
    Mondanom sem kell, hogy egyiknek sem sikerült azóta valamit alkotni, vagy legalább a művészetből megélni.

  • 2011.05.28 12:44:43ColT

    Művészetre mindig van igény. A művészet, és az idióta gagyi, avagy öncélú polgárpukkasztás között viszont nincs éles határvonal. Műveltség, és érzék kell hozzá, hoyg ezt el lehessen dönteni.

    Ha a nagymédia nem ad hírt a művészeti eseményekről? Kit zavar? Csócsálják csak Alekoszt, a művészet köszöni szépen, és szépen elvan. Akadnak koncertek, kiállítások, rövidfilm-fesztiválok, művészmozik; aki akarja, megtalálja ezeket.

    Az persze sajnálatos, hogy a bulvártöbb teret kap, mint az igazi tehetségek, de így legalább az utóbbiak nem hígulnak (annyira) fel.

  • 2011.05.28 12:46:13ColT

    A Parlament tövébe szarás mondjuk nálam sem kelt olyan gondolatokat, miszerint bármi művészeti értéke lenne, de az ott székelő poitikusok kb. ezt érdemlik. Csak az, amit mi kapunk tőlük.

  • 2011.05.28 12:49:15nathalie

    ColT
    akkor legyen vagány és szarjon le egy politikust. Ocsmány dolog az országház elé szarni, bármilyen célja is legyen. És nem, nem azért gondolom ezt, mert én vagyok itt a legnagyobb hazafi. Inkább azért szerintem mert egy értelmes nevelést kaptam, és valahogy nálunk nem elfogadott sem a családban, sem a baráti körben a szarással kifejezni a véleményünket.
    Persze ha annyi eszem lenne mint ennek a nőnek, akkor lehet hogy nekem is csak ez a véleménynyilvánítási forma maradna.

  • 2011.05.28 12:57:05gascan

    Két dadaista orosz mûvész beszélget egy párizsi kávézóban:
    - Te, mit gondolsz, beleszarjak a zongorába?
    - Á, hagyd, úgyse értenék.

  • 2011.05.28 12:59:22nathalie

    gascan
    szeretem ezt a viccet :-)

  • 2011.05.28 13:07:28Lotyó Bridzsida

    a művészet az önkifejezés eszköze. alkotni valamit lélekből, ami én vagyok, ami számomra fontos, ami ki akar jönni belőlem, hogy megtestesüljön egy kében, egy táncban egy zenében.
    hogy ez a pistikejózsikára hogy hat az egy más kérdés.
    a kossuth térre ürítés számomra sem művészet, inkább neveletlenség. bár onnan meg tudom közelíteni pozítívan, ha azt akarta ezzel kifejezni, hogy leszarja a politikát. annak még örülni is tudok.

  • 2011.05.28 13:10:32gascan

    Nathalie, a vicc az, hogy ez sajnos már nem vicc :)
    Egyébként abszolút egyetértek, amit ezek a tehetségtelen öntelt balfaszok mûvelnek, annak a mûvészethez semmi köze, haláluk után 5 évvel a kutya sem fog emlékezni rájuk.

    "Az Ősforrás című festményén csak egy női nemi szerv látható, ami egy múzeum féltett kincse"

    Anno a mi tornaoltözônkben a gimiben egy fasz volt rajzolva Eddinggel a klotyóajtóra. Ezek szerint azt is kiállítják a múzeumban hamarosan? Sajnos nem voltam tisztában vele, hogy ez micsoda mûkincs, különben leszereltem és hazavittem volna.

  • 2011.05.28 13:14:49nathalie

    Lotyó Bridzsida
    "a művészet az önkifejezés eszköze. alkotni valamit lélekből, ami én vagyok, ami számomra fontos, ami ki akar jönni belőlem, hogy megtestesüljön egy kében, egy táncban egy zenében. "
    Remek, művész vagyok.

  • 2011.05.28 13:18:52gascan

    "mondtam, hogy egy hónap volt rá, hogy létrehozzatok egy kockát bármilyen anyagból, miért nem lett kicsit szebb, igényesebb, főleg ha már ki is állítják. Közölték velem felháborodva, hogy ehhez én nem értek.
    ...
    Mondanom sem kell, hogy egyiknek sem sikerült azóta valamit alkotni, vagy legalább a művészetből megélni."

    A legszebb az, hogy hogy utána pont ezek az arcok vannak feszt meggyôzôdve róla, hogy azért nem vitték szarra sem az életben, mert a sok tahó nem tudja értékelni az ô magas színvonalú mûvészetüket (ld. még: dadaista vicc).

  • 2011.05.28 13:23:55nathalie

    Egyszer azt mertem mondani egy buliban egy 22 éves, magát művésznek valló gyereknek, aki állítása szerint több százezer ft-ért adja el képeit és ezzel vagánykodott ( megmutatta a kis förmedvényeket fotókon. Azok a típusú képek, amiknél nem tudod eldönteni, hogy egy gorilla rajzolta, vagy egy ötéves), hogy számomra a festészet ott kezdődik, amikor látok egy képet és el sem tudom képzelni, hogy valaki ezt hogyan tudta megalkotni. Látom a formákat, a színeket, az árnyékolás és látom, hogy ott az asztalon egy élethű kenyér, citrom akármi látható, vagy egy ember vagy akármi. Teljesen kiakadt, hogy én egy primitív, konzervatív paraszt vagyok és az ő képei abszolut nem ilyenek, de a mai világban nem is lehetne olyanokat festeni mint munkácsy stb. Majd jött a szöveg, hogy nem az ilyen embereknek fest ő stb. Próbáltam elmagyarázni, hogy de hát én vennék képet a lakásomba, tehát esetleg az én igényeimet is ki lehetne szolgálni, de nem sikerült megértetnem magam, mert úgy beszélt volna ki, mintha a seggéből rántott volna ki.
    Aztán jött az elégtétel: jött a pincér csaj, mi már fizettünk, gyerek és a két csaj, aki vele volt, és akik felnéztek rá, mert ő nagy művész, még nem fizetett. A gyerek szó szerint elkezdett könyörögni a csajoknak hogy fizessék ki a két sörét. Felálltam és még távozóban szó szerint odadobtam az asztalra nekik egy százast, "én is beleadok a művészúr italába" felkiáltással távoztam :-) Életem legjobb kilépője volt.

  • 2011.05.28 13:28:05nathalie

    gascan
    persze, hát az összes azért sikertelen, mert én paraszt vagyok és nem tudom értékelni a művészetüket.
    Egyébként lehet, hogy kötelezővé tenném a kis művészpalántáknak, hogy keményen kezdjenek el közgazdászatot és egyéb hasonlókat tanulni, hogy legyen fogalmuk róla mit takar a fogyasztó kifejezés. Ha pár hülye megértené, hogy szép a magunknak alkotás, csak abból nem élünk meg, akkor már megérné.

  • 2011.05.28 13:39:54valakitalánvagyok

    nathalie:
    a probléma a gondolkodásoddal, hogy leragadzs a technikai kérdéseknél. Hogyan van megcsinálva (nem minőségileg), megtudnám és is csinálni, stb... de te nem csináltad meg, mert nem jutott eszedbe, nincsenek rá ambícióid, leszarod, stb...

    Azért a művészet picit ennél többről szól...

    A ruhás példád meg abszurd, ennyi erővel vegyél olyan házat, aminek az épitésze nem tud varrni...

    (nem ezeket a művészeket védem, hanem azzal vitatkozom amit írsz)

    Egyébként Nagy Krisztának nem így indult a karrierje, csinált ő fontos alkotásokat, csak ott ragadt, nem fejlődött, nem lépett túl az anno aktuális önmagán. Egyszerűen unalmas lett.

    A provokációról meg annyit, hogy kicsit többnek kéne lennie, mint hogy felháborodjanak csak rajta. A felháborítónál annyival több a provokatív viselkedés, hogy van utóélete, hat.

  • 2011.05.28 13:45:42nathalie

    valakitalánvagyok
    Úgy gondolom és tudom is, hogy álmomból felverve, mindenfajta képzés nélkül ilyen förmedvényeket és ilyen jellegű provokációt én is létre tudnék hozni, és valószínű más is. És a művészet valóban többről szólna, jelen esetben, vagyis ebben a cikkben nem szól többről.

    A ruhás példámnál úgy értettem, tud ruhát tervezni és / vagy ruhát varrni és vagy ruhát szőni stb. Nem vártam el, hogy mindegyiket meg tudja csinálni, példaként szerettem volna felsorolni néhány számomra értékelhető dolgot.

  • 2011.05.28 13:47:18gascan

    "de a mai világban nem is lehetne olyanokat festeni mint munkácsy stb"

    Höhö. Nem hát.
    [link]

    Igaz, ehhez kicsit több tehetség kell, mint a Réz András féle "rajzolok egy pinát"-iskolához.

  • 2011.05.28 13:59:53gascan

    "leragadsz a technikai kérdéseknél"

    Nem értek egyet, aki szívvel lélekkel csinálja a mûvészetet, és minimális önérzet és jóízlés szorult belé, nem ad ki a kezébôl kidolgozatlan, elnagyolt silány szart.

    Valahogy így néz ki egy patent munka:
    [link]

    Pedig ezzel kicsit több meló volt, mint egy festménnyel.

  • 2011.05.28 14:04:38fehéregér

    Hogy a művészet adott esetben provokál, azzal nincs semmi baj, ilyenfajta provokációknak is köszönhető, hogy szabadabban élünk, hogy kevesebb tabu nehezíti az életünket.Az öncélú feltűnősködés viszont szánandó dolog, a szexet pedig meg már el kellene felejteni, mint provokáló valamit, a témát tökéletesen kizsigerelték, unalmas, kisszerű és cseppet sem provokatív ezzel operálni.

  • 2011.05.28 14:08:12valakitalánvagyok

    Ezért nem lehet veled erről beszélgetni:
    "Úgy gondolom és tudom is, hogy álmomból felverve, mindenfajta képzés nélkül ilyen förmedvényeket és ilyen jellegű provokációt én is létre tudnék hozni, és valószínű más is. "

  • 2011.05.28 14:21:15nathalie

    valakitalánvagyok
    már miért ne lehetne. Remélem nem akarod megkérdőjelezni, hogy nem ismerem a képességeimet :-)
    Azért abban egyetértünk, hogy a képen látható férfi kisminkelésénél és női ruhába való öltöztetésénél vagy egy pénzes jelmeznél az én művem sokkal provokatívabb:
    "elbérelek egy csöves férfit ráadok egy női kisestélyit miközben egy darab kutyaszart fog vinni a kezében és a himnuszunkat fogja énekelni, de közben minden harmadik sor után beüvölt egy bazdmeget. Majd előjövök és meghajolok."
    Tehát akkor a fentiek szerint, hogy legyünk provokatívak én leiskoláznám réz andrás tanítványait iskolai képzettség nélkül. Vagyis akkor álmomból felverve is... Legalábbis ezt amit itt bemutattak.
    Gascan példáinál (a két belinkelt nagybetűs, valóban MŰ-nek számító dolog) már nem tudnám ezt megcsinálni. Soha. EZért ez művészet.

  • 2011.05.28 14:24:29huong

    ez a marjai még mindig kiváló női darab. de ha azt nézem, hogy a vérgenya börtöntöltelék ex neje.. hát.. és nyilván sokmindenről tudott is.

  • 2011.05.28 14:38:24huong

    a helyzet az, hogy az ún. európai eredetű művészet elkezdte magát "széttalálni", de már talán a múlt század elején az izmusok környékén. Ezt aztán különféle (nyelv)filozófiai oskolák alá is támasztották, bejöttek az egyetemekre is és odáig fajultak a dolgok, hogy mára a művészet minden nmegmozdulása saját kétségbeesett legitimációjára irányul. Amit ők maguk, a képviselők kezdtek el öngyilkosan csinálni. Valójában ez részben öntudatlan és természetes folyamat: amikor az a világ kérdése, hogy nincs energia és nincs mit enni, valamint hogy ki tud előbb elhúzni az össze-visszaszart, szétbuherált Föld nevű bolygóról, akkor az ún. művészek és ojrópai-ami filozófusaik ingyenélése sokkal kézzelfoghatóbbá válik.

  • 2011.05.28 14:41:31huong

    ha egy őszinte pillanatában a Réz Andrást megkérdezed, mihez ért, meg fogja mondani, hogy semmihez: az iskolája összes növendéke át van verve, nem sokkal többek értelmi szintben, mint azok, akik modelliskolákba járnak és súlyos összegekért még modellalbumot is készíttetnek maguknak, hogy legyen mit mutogatni az ügynökségeken. Szánalmas egy csőcselék, a zavarosban halásznak, mert igazából nem értenek semmihez - vagy csak a megtévesztő kommunikációhoz.

  • 2011.05.28 15:02:22nathalie

    Réz András akkor ahhoz ért, hogy pénzt keressen úgy, hogy semmihez sem ért.
    Egyébként sokat gondolkoztunk ezen haverokkal, kik kb ugyanúgy állnak a fentiekhez mint én. Ha lenne x forintunk, amit be tudnánk fektetni. Tulajdonképpen a következőket kellene tennünk:
    1, - értéktelen művészeti szarokat csinálni, amit senki nem tud értelmezni, de hangzatos címeket adnánk a festményeknek, szobroknak: kiútkeresés, sötét én, távolság stb. Így senki a szobok nem mernék azt mondani, hogy szar, mert arra gondolnának hogy nem értik.Kibérelnék egy műtermet londonban (nem kell a sohoban) majd itt pesten valami nívós helyen, természetesen mindenhol meghirdetni, hogy a londoni kiállítás magyarországon, hazai művész stb . Tartani egy kiállítást, ahol a művészek természetesen teljesen extravagánsan öltöznének, fizetni egy-két celebnek hogy jelenjen meg adja a nevét, a festményeket, szobrokat olyan árakon árulni, hogy összeszarja magát az ember, mert ami drága az jó, ingyen adni pár példányt politikusoknak, vagy komolyabb közéleti személyiségeknek, akik azért eladná magukat, pár újságírót, lakberendezőt lefizetni, ha eladnánk csillagászati áron pár képet, beindulna a dolog.
    - egy márkát bevezetni. Lemásolni küldföldről az ötletet, megvarratni varrónőkkel, váci utcán egy bolt, magazinokban hírdetés, egy show, ahol pár dubajozó celeb megjelenik. Az ára pedig drága.

  • 2011.05.28 15:03:43nathalie

    senki a szobok = a sznobok

  • 2011.05.28 15:40:59Johnny Tinenbalm3.14

    lehet h ez nekem túl posztmodern, de mintha a poszt lenne a provokáció, és a kommentek (egy része) a társadalom egészséges immunreakciója a tehetségtelen senkik önfelmentési kísérletére.

    a szomorú az, h a pszeudoművész-médiakurvák az egyik legnagyobb elnyomói a művészetnek.

    megjegyzem, a művészet elfajzását és az ezt kísérő változásokat egyszer már végignéztük - érdemes lenne vigyázni a provokációval, a társadalom immunválasza ki tudja lökni a kórokozókat.

  • 2011.05.28 16:12:27odamondó

    a bulvár az provokatív meg polgárpukkasztó az köll a népnek.

    De az egész szánalomkampányról mindent elmond hogy árpa attila művész :D:D:D:DD:D:D

  • 2011.05.28 19:04:55penelope garcia

    jó a srác szerelése, de könyörgöm, mi az a fura has-formáció ottan? Vagy ezzel akarnak botránkoztatni? :)

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta