KULTÚR

Az ízlésbeli vasfüggöny hamarosan lehullik

2011. február 16., szerda 15:32

Hiánypótló gyűjtemény jelent meg ArtFolio címmel, amelyik a magyar kortárs képzőművészek nemzetközi jelenlétének angol és magyar nyelvű, éves beszámolója. A könyvet a Párizsi Üzletház dísztermében mutatták be Baán László, a Szépművészeti Múzeum igazgatójának ajánlásával. Fény derült arra is, hogy a magyar kortárs milyen elmaradott nemzetközi viszonylatban és hogy az internet szóba sem jöhet, mint alternatív megjelenési módszer a feltörekvő amatőr művészek számára.

Giró-Szász Krisztina amellett, hogy a FineArt Invest cég ügyvezetője, mely az ArtFolio kiadásáért felelős, ő maga is a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet végzi művészetelmélet szakon.

Néhány éve kezdett vásárokra járni és időközben felvetődött benne az ötlet, hogy érdemes lenne valamilyen formában dokumentálni a magyar képzőművészek jelenlétét a nemzetközi kortárs piacon. Az ötletből több hónapos munka, valamint a galériák és a képzőművészek nagyszerű hozzáállása révén jött létre az eredmény.

A kötet, amelyik évkönyvként is megállja a helyét, egyedülálló Magyarországon. Tíz galériát és rajtuk keresztül több mint 250 kortárs alkotást foglal egybe. A lapokon magyarázatot is olvashatunk a művekhez, így próbálják meg a szerzők ezt a stílust érthetőbbé és barátságosabbá tenni a hazai műkedvelők számára. "A tervek szerint minden évben szeretnénk megjelentetni a könyvet." - mondta Giró-Szász Krisztina és hangsúlyozta, hogy további támogatókat keresnek.

A vasfüggöny leomlik idővel

A megnyitó második felében Baán László a Szépművészeti Múzeum igazgatója szólalt fel. Megtudhattuk tőle, hogy hazánkban elég csekély számban képviseltetik magukat a modern kultúra rajongói.

"Az, hogy a hazai kortárs művészekből kik szerepelnek a nemzetközi vásárokon, nagyon fontos mérce, hiszen ez egy komoly zsűri folyamat eredménye, tehát ez a kapuja, az először megugrandó szintje annak, hogy a magyar kortárs művészet egyáltalán jelen lehessen a nemzetközi színtéren." Az igazgató elmondta, hogy van egy határsáv, egy "vasfüggöny", ami inkább az emberek ízlésében és nem a lehetőségekben van jelen, de idővel "ez is le fog hullani". Bizonyos kiállításokat relevánsan össze lehet hasonlítani egymással. Ami a budapesti múzeumokban szerepelt az elmúlt években, azt az európai galériákban nagyságrendekkel többen látogatták, mint nálunk.

"Ami a Műcsarnokban ötvenezer embert vonzott, az Münchenben százötvenezret" - nyomatékosította számokkal az elhangzottakat. Ez egy nyolc évtizedes lemaradás eredménye. Magyarországon még mindig a századforduló képzőművészete a legkeresettebb, mivel a műkedvelő emberek vizuálisan erre vannak ráhangolódva.

Szemléletváltás kell

Ha felvállaljuk, hogy a modern kultúrát belecsempésszük a mindennapokba, akkor át kell formálnunk a közönség ízlését. Azért is fontos, hogy ezt megtegyük, mert a jövendő nemzedék nagy művészei főként ebben a stílusban fognak alkotni és, ha itthon nem gyarapszik a közönségük, akkor külföldre száműzzük őket ezzel a magatartással.

A probléma a kortárs bonyolultságában rejlik. Olyan szimbólumokat és jelentéshordozókat használ, melyek nem kifejezetten a szépérzékre hatnak, hanem igénybe veszik a figyelő szemek mögötti gondolatvilágot is.

Ragaszkodnak a klasszikus formákhoz

A bemutató végén Giró-Szász Krisztinát a kötet népszerűsítésről kérdeztem. „Megpróbálunk eljutni az összes olyan fórumra, amely nyitott a kortárs művészet iránt, de alapvetően nem egy pénzügyi vállalkozás a könyv, hanem kultúrmissziós célja van.”

Bíznak abban, hogy ha évről évre megjelenik a kiadvány, akkor az olvasók már keresni fogják. Azt ArtFolionak van honlapja és Facebook oldala is, mivel tisztában vannak az internetes megjelenés jelentőségével, ám Krisztina szerint a művészeti körökben nem figyelhető meg az a tendencia, melyet a médiában tapasztalhatunk. Nem veszi át a webes jelenlét a régi vágású publikációk helyét, mivel a galériák ragaszkodnak a klasszikus, formális megjelenéshez. Gyakorlatilag kizártnak tartja, hogy az amatőr művészek, akik csak az interneten publikálnak, versenyre léphessenek a professzionális alkotókkal. A szakma elismerése díjak formájában mutatkozik meg, melyeket főleg az egyetemeken osztanak ki a diákok körében.

„A sikeresség fokmérője az, hogy a szcéna mit mond az alkotóról, ezért lehet valaki nagyon tehetséges, de ha nem tudnak róla, akkor ismeretlenségben fog maradni.” A művészeket a galériák karolják fel és teszik népszerűvé, a galériák elsődleges szűrője pedig az elismerés, vagyis a díjak.

Az internetes népszerűsítés ebben a műfajban még gyerekcipőben jár tehát, de ki tudja, mit hoz a jövő. Ami ma elképzelhetetlennek tűnik az egy-két éven belül akár mindennapossá is válhat.

Szerző: Hepp Ildikó

Fotó: Kováts Dániel

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta