KULTÚR

Egy héten belül halott leszel - James Dean és a Porsche legendája

2011. február 9., szerda 11:31

Sokunk kedvenc James Deanje a napokban ünnepelné 80. születésnapját. A filmsztár-ikon mindössze 24 évesen halt meg egy tragikus autóbalesetben. A kocsiról azt állították, el van átkozva, és Dean halála után is rengeteg bajt okozott.

James Dean 1931. február 8-án született az Egyesült Államokbeli Indiana államban, habár viszonylag hamar Kaliforniába ment, ahol egyre közelebb és közelebb került a színészi pályához – kezdetben a reklámfilmek szereplőgárdáját, majd a tévésorozatok statisztériáját erősítette.

Háromfilmes ikon

New Yorkban, később ismét Los Angeles környékén próbált szerencsét – egészen 1955-ig, amikor is már nem kellett tovább próbálkoznia: megkapta Cal Trask szerepét a méltán híres, Édentől Keletre című Kazan-filmben. Ez az év igencsak sűrűre sikeredett számára, ugyanis az Édentől Keletre mellett leforgatott még több televíziós epizódot és két nagyjátékfilmet, a Haraggal a világbant és Az óriást – utóbbi bemutatóját már nem érte meg.

A háromfilmes sztár köré rövid karrierje ellenére elképesztő kultusz fonódott, nevével vagy arcképével a mai napig bármit el lehet adni. De lassan hasonló kultusz fogja övezni a Porsche 550 Spydert is, amivel első nagyobb gázsijából lepte meg magát és, ami végül a halálát okozta.

A Little Bastard, vagyis a Kis korcs

1955. szeptember 23-án esett, hogy James Dean és kollégája, (a későbbi Sir) Alec Guiness együtt ebédeltek a Los Angeles-i Villa Capri nevű étteremben. A véletlen hozta úgy, hogy Guiness már nem kapott asztalt, így csatlakozott a szintén egyedül étkező Deanhez. Ebéd közben szó esett a vadonatúj Spyderről, a legendás Porschéról is, melyet George Barristől, többek között a Batmobile és a legendás K.I.T.T. megalkotójától vásárolt. Miután végeztek, Dean lelkesen mutatta meg szerzeményét, amire Alec Guiness csak ennyit mondott: „Ha beleülsz ebbe a kocsiba, egy héten belül halott leszel!“

1955. szeptember 30-án, a beszélgetés után pontosan egy héttel James Dean versenyre készülődött a Spyderrel. Eredetileg szerelőjével, Rolf Wütherich-hel, egy kaszkadőrrel, Bill Hickmannal, valamint egy fotóssal, bizonyos Sanford Roth-tal utazott volna a vontató járművön, de indulás előtt Dean meggondolta magát: úgy érezte, szükséges lenne szoknia a járművet a verseny előtt, így szerelőjével együtt a Porschét választotta.

Fiatalon meghalni, szép halottnak lenni

Több intő jel is figyelmeztetett a veszélyre: az út során mind a versenyautót, mind pedig a vontatót többször is megbírságolták gyorshajtásért. Ugyanakkor sebesség ide vagy oda, a végzetes baleset elkerülhetetlen volt: egy fekete-fehér 1950-es Ford Custom Tudor közeledett a 41-es út felől, áttért a szembesávba, és frontálisan ütközött James Dean autójával. A színész belső sérüléseket, álkapocs-, láb-, kar- és nyaktörést szenvedett, és körülbelül az ütközés után 10 perccel meghalt.

„Gyorsan élni, fiatalon meghalni, szép halottnak lenni.“ James Dean mottója beteljesült – halála után posztumusz Oscar- és Golden Globe jelöléseket kapott, ráadásul a szakma minden idők tizennyolcadik legjobb színészeként tartja. A mai napig mindannyiunk képzeletében egy fiatal és sármos színészként él.

Mágikus erővel bír

Autója összeroncsolódott ugyan, mégis sokáig mágikus erővel bírt – több hátborzongató esemény is köthető hozzá. Az autó sokak szerint már elkészültekor el volt átkozva, ezt viszont csupán megérzések támasztják alá. Ami viszont a baleset utáni időszakot illeti, ezt az átkot kézzelfogható tényekkel hozzák összefüggésbe.

A baleset helyszínén a Spydert egy autómentőn szállították el, a teherautó azonban néhány mérföld után váratlanul letért az útról, és egy fának csapódott. A vezetőfülkéből kirepülő sofőrt a rázuhanó Porsche-roncs nyomta halálra.

Miután végül sikerült elszállítani, egy szerelőműhelybe került, ami viszont néhány héttel később kigyulladt: a lángok néhány méteres körzetben mindent megsemmisítettek... Kivéve a Spyder megmaradt darabjait. Ezt követően egy szerelőnek okozott komoly sérüléseket, és a sor még folytatódott néhány hasonló „aprósággal“. George Barris, a Little Bastard megalkotója megelégelve ezt, a kocsit kiengedve a kezéből egy vezetésbiztonsági kiállítás szervezőinek a rendelkezésére bocsátotta – mondván, hogy a kiállításon jó példaként biztonságban lesz. Ez a biztonság sem tartott sokáig – éppen csúcsidőben a felfüggesztve rögzített autó egy látogatóra zuhant.

Jobb otthagyni, ahol van

A Spydert szétszerelték, néhány használható alkatrészét újrahasznosították más sportautókhoz. Barris a motort és a felfüggesztést két orvosnak adta el, akik saját versenyautóikhoz használták az alkatrészeket. Egy közös verseny alkalmával az így megspékelt autókkal egyszerre szenvedtek balesetet, egyikük a helyszínen életét vesztette, másikukat súlyos sérülés érte.

Ami a Porsche 550 Spyder-ből maradt... nos... annak 1960-ban nyoma veszett. Akkor látták utoljára, amikor a kiállításról a műhelybe küldték, oda viszont nem érkezett meg. 2005-ben, a baleset ötvenedik évfordulóján a Volvo Auto Museum egymillió dolláros vérdíjat tűzött ki érte, bár ki tudja, talán jobb nem bolygatni, talán jobb otthagyni, ahol van.

szerző: Szita Kata

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta