Programozni tanultam egy 12 évestől

38 évesen kipróbálni amit a 8 évesek csinálnak? Ráadásul a lányok? Naná! Jelen esetben pedig nem Barbiek haját fontam be - csinálnak még ilyet a mai 8 évesek? - hanem programozni tanultam. Vagy valami hasonlót. Minderre a Skool rendhagyó eseményén került sor, ahol fiatal lányok helyett újságírók ültek a padokba, a mentorok viszont már végzett diákok voltak, azaz 12-14 és lányok, akik megalázóan sokat tudtak hozzám képest a programozásról. De ez így van jól. 

Az egészre azért került sor, mert a lányok oktatásával foglalkozó Skool 2 éves lett, és meg akarták mutatni, mit is csinálnak valójában. Az önkéntes munkán alapuló programozás-suli célja, hogy több lány kerüljön az IT szektorba, illetve, hogy a lányokban egyáltalán felmerüljön a lehetőség, hogy ők ugyanúgy képesek és alkalmasak az IT szektorban való munkára, mint a srácok. Akiket meg nem érint meg a műfaj, azok legalább alkotnak valamit.

A Skool két év alatt 1000 lányt oktatott 200 önkéntes segítségével. A programot most kiterjesztik, egy új tanár-oktatói projektet hoztak létre, melyet a Magyar Telekommal közösen indítanak. 

 A szervezet nemrégiben elindított alumni kutatásában azt vizsgálta, hogy a Skool programokban eddig részt vett fiatal lányok életére milyen hatással voltak a foglalkozások, hogyan értékelik azokat, és az első sikerélmény után mennyiben változott a technológia iránti érdeklődésük.

A felmérésből kiderült: a Skool programok hatására a lányok közelebb kerültek az informatika világához, jobban elhiszik magukról, hogy ezen a területen ők is lehetnek sikeresek, és az informatikával kapcsolatos szakmák bekerültek a továbbtanulási terveik közé.

A foglalkozásokon részt vevő lányok 98 százaléka ítélte meg egyértelműen pozitívan a programokat, és 71 százalékuk érezte úgy, hogy sikerélménye volt. Míg a Skool előtt a résztvevők alig több, mint felét érdekelte a programozás, ez a szám a foglalkozások után 96 százalékra emelkedett.

A lányok négyötöde pedig a foglalkozás óta is végez valamilyen programozással kapcsolatos tevékenységet.

De a legnagyobb érdem az, hogy a  felmérésben résztvevők jó fele a programozói, vagy valamilyen informatikához köthető pályán tervezi a karrierjét.

Hogy mindenki jobban élvezze az órákat, igen, a tanárok is

A skoolosok  általános iskolákban dolgozó matek, fizika és informatika tanároknak indítanának tanárképző projektet. A Skool, KódGarázs és Telekom együttműködés célja ugyanis az, hogy olyan kipróbált és kidolgozott tananyagokat adjon a pedagógusok kezébe, melyek újfajta, élményalapú oktatáson alapulnak, magyarul, hogy mindenki jobban élvezze az órákat. Igen, a tanárok is.

A projekt pilot verziója 2017 januárjában indul el, de addig is nagyon örülnének neki, ha a tanerők kitöltetnének egy néhány perces kérdőívet, hogy igazán tuti programot tudjanak nekik összerakni.

Mi vár a programozni vágyó lányokra? 

A Skool harmadik évadját két kéthetes nyári táborral indítja, melyeknek a Google Ground és a Samsung Smart School nyújtanak helyszínt. Szeptember 5-én pedig folytatódik a Scratch Meccs, Magyarország legelső programozó versenye lányoknak, melyben háromfős csapatok mérkőzhetnek meg Scratch alkalmazásban egy különlegesen izgalmas fődíjért: a nyertes csapat a Facebook egyik külföldi irodáját látogathatja meg, és beszélgethet hús-vér Facebook fejlesztőkkel.

Na de milyen programozni?

Alapvetően jó. Gyors sikerélményt ad a Scratch - ami online és offline is elérhető. Alapvető logika nem árt hozzá, de egészen fiatalok számára is könnyedén érthető, sőt meggyőződésem, hogy ők gyorsabban felfogják mint én. Olvasni kell hozzá tudni, de nagyjából itt ki is merült az előzetes tudás, amire szükség van.

A Scratch-csel nagyjából egy óra alatt sikerült alkotnom egy cicát kergető repülő vízilovat, ami akár egy kvarcjáték alapja is lehetett volna - úgy 30 évvel ezelőtt. A program autodidakta módon tanulható, elrontani nem lehet, tehát igazán ideális azok számára, akik félnek attól, hogy valamit elszúrnak. Nem utolsó sorban, pedig tök jó játék. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra