KÖLYÖK

Ezért teljesen értelmetlen a házi feladat

2016. január 3., vasárnap 15:50

Most, hogy levezettük, miért fölösleges egy csomó tantárgy, és sokan legszívesebben a nulladik órát is eltörölnék a föld színéről, elmagyarázzuk, hogy miért nincs a világon semmi értelme a házi feladatnak.

Több tanárt is megkérdeztünk, a beszélgetéseink, röviden összefoglalva a következőképpen zajlottak:
Bevezetés: Ja, a házi? Hát az muszáj.
Tárgyalás: Tulajdonképpen szólnak ellene is érvek.
Befejezés: Ott gebedjen meg, aki kitalálta.

Persze volt, akivel az utolsó bekezdésig már nem jutottunk el, mert ütötte a vasat: márpedig házi feladat nélkül nincs értelme az iskolának, de ők voltak kisebbségben. Érveik azonban szintén nagyon értékesek számunkra. 

Nézzük tehát az indokokat. Márta gimnáziumi nyelvtanár, és kimondottan ellene van a házi feladatnak. Nem elvi szinten, nyilván el tudná képzelni azt a szituációt, amiben lenne értelme leckét íratni a tanítványaival, a jelenlegi helyzet azonban nem olyan. „Azt láttam, hogy a gyerekek 60, de megkockáztatom, 70 százaléka az iskolában másolja le a házi feladatot. Az a kevés gyerek pedig, aki otthon tisztességesen megcsinálja, erőn felül teljesít. Úgyhogy eljutottam odáig, hogy inkább nem adok, mert nincs értelme.”

Mártának természetesen van a saját családja életéből vett sztorija is. A középiskolás gyereke az őszi szünetben sorra mondta le a családi programokat, mert ha elment volna velük, egyszerűen nem végzett volna a házi feladatokkal. „A szünetekre adott házi szerintem gyerekkínzás. A tanár is pihen, és rá is fér, mert elfáradt, a gyereket is hagyni kéne feltöltődni, hogy frissen folytathassa a tanévet. Az agy, a lélek is elfárad, és ha szünetben sem hagyjuk pihenni, azzal többet ártunk, mint amennyit a gyakorlás használ.” – vélekedik Márta.

Ági alsósokat tanít, és látja, pontosan tudja, hogy mennyire elfáradnak a gyerekek a nap végére. Sőt, ahogy haladnak a szünetek felé, egyre hamarabb válnak teljesen használhatatlanokká. Mégis ad házi feladatot, de nem azért, mert a gyerekszívatás a hobbija, hanem mert sok az anyag, kevés az óra. „Nagyon szorosan be kell osztani az időt, hogy mindenre jusson, és alsóban nem lehet suttyomban kihagyni, átugrani anyagrészeket, mert most alapozunk. Mégis, mit ne tanítsak meg nekik, hogy lazíthassanak kicsit? A nyolccal szorzást, vagy a k betűt?”.

Ági szerint az iskolai órák alatt nem lehet biztonságosan begyakorolni ezeket, ezért kénytelen házi feladatot adni, de mindig mérlegel. Amikor például délutáni duplatesi van az osztálynak, nincs házi, és a szünetekre sem terheli a gyerekeket feladatokkal, mivel a szünetben szerinte pihenni kell.

A házi feladat, lássuk be, a szülők verhetetlen favoritja is, különösen, amikor este nyolckor derül ki, hogy nincs még kész a matekházi.

Noémi viszont szülőként kimondottan házi feladat párti. Saját bevallása szerint annak idején mindig ellinkelte a leckeírást – egy kamasznak ugye sokkal jobb dolga is van délután, mint a sulival foglalkozni – de egyszer, amikor már nagyon rezgett a léc, nagy duzzogva elkezdett otthon is foglalkozni a matekkal. Csodák csodájára rövidesen két jegyet is javított, amit egyértelműen az otthoni gyakorlásnak, a saját logikával való rádöbbenésnek tudott be. Ez nagy lecke volt neki, olyannyira, hogy a saját gyerekeinél azóta nincs kegyelem, rendszeresen leellenőrzi, hogy elkészítették-e a házi feladatukat. „Lehet persze sajnálni őket, meg fogalmatlanul bukdácsolni, megúszásra játszani, de minek? Ez a dolguk, meg kell csinálni. Aki sajnálkozik, az megnézheti majd a gyerekét, hogy mi lesz belőle” – magyarázza Noémi.

Jelen dolgozatunk egyébként csak az írásbeli házi feladatra vonatkozik, a szóbeli tanulnivalóra nem. De arról úgysem derül ki ránézésre, hogy foglalkozott-e vele a gyerek előző este (a szünetben), vagy sem, csak ha véletlenül számonkérésre kerül a sor.

Ne kímélje a megszólalóinkat (úgyis megváltoztattuk a nevüket), szálljon vitába velük, kommentelje ide, hogy ön mit gondol. 

KOMMENTEK

  • 2016.01.04 00:44:34xclusiv

    @cardiobascuralis: "Gondolom, azt nem bírod felfogni, hogy a tanár nem csak annyit dolgozik, amennyit órákon tanít. Szóval ha 20 órát tanít egy héten, az legalább annyi otthoni munkát is jelent, ezért nem tanít 40 órát."

    Na ez azért bullshit. Számoljunk.
    Dolgozatjavítás: tfh van 8 osztálya, írat évente 8 dolgozatot, 30 fővel számolva ez 1920 dolgozat, átlag 10 perccel számolva ez nettó 272 óra. (Bár ebből nyilván el lehet kummantani, hiszen amíg A osztály dolgozatot ír addig B osztályét lehet javítani, de ezt hagyjuk.)
    Aztán ott van még a következő órára való felkészülés, (ami a legtöbb esetben bullshit, de most tekintsünk el ettől), számoljunk erre is napi 1 órát.
    Akkor ott tartunk, hogy évente van kb. 190 tanítási nap, napi 4 óra tanítás + 1 óra felkészülés, valamint 272 óra dolgozatjavítás, az 1222 munkaóra. (Már ha a heti 20 órát 60 perccel, és nem 45 perces tanóraként számoljuk, mert akkor csak 1032 óra.)

    És nyilván van még egy csomó adminisztrációs feladata is a tanárnak, de ne azt ne akarja nekem senki bemesélni, hogy évente 600-800 órát adminisztrálnak (mert ugye a "normál" dolgozó ledolgozik 1800 órát évente)...

  • 2016.01.04 00:45:00xclusiv

    @cardiobascuralis: "Technika meg testnevelés órából több kellene, mert így is túl sok a balfasz, aki egy csavart sem tud becsavarni, a tizenévesen (vagy már 10 év alatt is) túlsúlyos gyerekek tömkelegéről meg ne is beszéljünk."

    Ezzel maximálisan egyetértek. Csak itt is az a probléma, hogy se a személyi, se a tárgyi feltételek nincsenek meg.


    "A házi feladat meg azért kell, mert segít ülepíteni a tanultakat, részben gyakorlással (pl. nyelvek), részben a már tanulthoz hasonló, de új feladatok megoldásával (pl. matek, fizika, kémia).
    Hogy ne csak másnap emlékezz rá, hanem esetleg hónapok vagy évek múlva is."

    Ez elméletbem igaz, gyakorlatban viszont kontraproduktív, pláne ilyen mennyiségben.
    Ha egy gyereket leterhelsz napi 6-8 órában, és mellé még rátolsz 1-2-3 órányi házit, akkor csak kikészíted.
    Épp ez a gond, túl sok a tanagyag, minden tanár csak egy kis fizikusnak, kis nyelvésznek, kis akárminek tartja a gyereket, aki nyilván nem az. És ugye ami nem fér bele a tanórába (gyakorlás), azt letolják otthonra.

    És ne hidd azt, hogy így tovább megmarad. Ezzel csak a felsőoktatásban hasznos "megtanulom, levizsgázok, másnap már semmire se emlékszem belőle" módszert fejleszted ki korábban.
    De értelme semmi. Megnyit egy wikipedia-t, ott a képlet 30 másodperc alatt ha elfelejtette...

  • 2016.01.04 04:15:41cardiobascuralis

    zsoci:
    Igen, esetedben a magyaróra láthatóan fölösleges volt, legalábbis írni nem sikerült megtanulnod. Lehet, hogy oda kellett volna figyelni, meg tanulni kellett volna, nemcsak bejárni melegedni?

    recommented:
    Igaz, mi a fasznak a magyar, rajz, ének-zene, fizika, kémia, a mindennapi életben semmi haszna. A parasztok évezredekig megvoltak ezek nélkül.
    Az általános műveltséget meg ki nem szarja le, nem igaz?

    xclusiv:
    Számolgathatsz, ahogy akarsz, csak akkor használj valós adatokat, ne ilyen hasraütéses ökörségeket.

    Majd esetleg nézz utána, hogy a bullshit szónak mi a magyar megfelelője, mert ez így igénytelen fos.

    "Ezzel csak a felsőoktatásban hasznos "megtanulom, levizsgázok, másnap már semmire se emlékszem belőle" módszert fejleszted ki korábban."
    Hát pont nem, sőt, épp annak az ellenkezőjét.
    Javasolnám az értő olvasás elsajátítását.
    És mi van, ha olyan helyen kell kiszámolni mondjuk egy átlagsebességet, netán összeadni két számot, ahol nincs Wikipédia kéznél?
    Ahogy látom, az iskola nálad is totál fölösleges volt, nem véletlenül tartod annak.
    Földműveléshez tényleg nem kell, utcasepréshez sem. Sőt, még Wikipédia sem.

  • 2016.01.04 04:18:50cardiobascuralis

    fordulo_bogyo:
    Ahogy látod, a hozzászólók többsége szerint is így van.
    A tanárok fölöslegesek, az iskola fölösleges.
    Mintha mind az istállóban tanulták volna, amit tanultak.

  • 2016.01.04 05:22:09egysmás

    cardiobascuralis, "És mi van, ha olyan helyen kell kiszámolni mondjuk egy átlagsebességet, netán összeadni két számot, ahol nincs Wikipédia kéznél?"

    Nemá, hogy ez érv legyen!

  • 2016.01.04 06:47:13deneskata

    Te melyik országban élsz? Napi négy óra tanítás?
    A törvény szerint heti 32 órát dolgozunk az iskolában, heti 8 óra jut(na) tehát minden másra. Hogy mi ez a minden más, abba ne menjünk bele. A laikus szerint csak az órára készülés (ami nem bullshit!) meg dolgozatjavítás. Sokan sok helyen leírták már, mi minden másra is elég kellene hogy legyen ez az idő, de nem elég. Ezért van az, hogy a tanár nem 40 órát dolgozik hetente, hanem jóval többet.
    Ezért gondolom, hogy minden tanár kiegyezne azzal, hogy napi 8 órát legyen az iskolában.
    Úgy tűnik fogalmad sincs semmiről. Akkor miért számolgatsz ostobaságokat?

  • 2016.01.04 09:14:02indapass

    @deneskata,

    Jól beetették a népet azzal, hogy milyen jó dolga is van a pedagógusnak, csak a lábát lógázza egész évben, míg mindenki más robotol. :-(
    Az ilyenek menekülnek aztán a buszról, ha fölszáll egy csapat hangosabb gyerek, hogy "ezek a mai fiatalok". Ja, hogy a tanárnak 30-cal is el kell bírnia, motiválnia kell, meg a föntről rátukmált mennyiségű tananyagot is meg kell nekik tanítania?
    Látom, mennyit gályáznak a gyerekeim lelkiismeretes tanárai. Azzal együtt, hogy nem mindig értek egyet velük (ld. leckeírás a suliban), látom, hogy mennyire el vannak havazva és hogy nem érik utol magukat.

  • 2016.01.04 09:25:01kairouan

    cardiobascuralis
    "Technika meg a testnevelés órából több kellene, mert így is túl sok a balfasz, aki egy csavart sem tud becsavarni, a tizenévesen (vagy már 10 év alatt is) túlsúlyos gyerekek tömkelegéről meg ne is beszéljünk."

    Ugyan már! Az a gyerek, aki már általánosban kövér (és nem hormonális oka van) az zabál és nem mozog. Ha hazamegy és döglik a számítógép előtt és közben falja a chipset azon nem fog segíteni heti 5 tesi óra, ami lássuk be, nem kardió edzésnek felel meg!

    Valóban sok fölösleges dolgot próbálnak tanítani az iskolában és közben olyan alapdolgokat nem tudnak az emberek, mint helyesen írni, fejben számolni, vagy két mondatot mondani arról pl: hogy ki volt József Attila.

    Aki meg állandóan azon nyavalyog, hogy szegény mai gyerekek mennyire leterheltek, az árulja már el, hogy mit tanulnak többet, mint én és kortársaim tettük ezt a 80-90-es években?
    Nekem szinte mindennap volt különórám (úszás, balett, angol) még sem haltam bele a tanulásba, pedig még zseni sem vagyok, akinek elég volt, amit órán hallott!

    Egyébként készség tantárgyakat osztályozni baromság, bőven elég lenne őket általános iskolában tanítani.
    Fölösleges túl magas szinten tanítani a tantárgyakat, anyám mondta, hogy amit biológiából tanultam, azt neki tanították a laborasszisztensi iskolában, de említhetjük a deriválást és hasonló nyalánkságokat.

    A gyerekeket GONDOLKODNI kellene megtanítani!
    Ja és az életre, hogy tudja mi az, hogy adó, meg munkaszerződés stb.

  • 2016.01.04 09:35:16randomgenerator

    A házi feladat biztosan lehet probléma néha de a "mindenki más hülye" típusú szülő a legkárosabb.

  • 2016.01.04 09:43:02Kovácsné

    kairouan: Annyival leterheltebbek, hogy egy csomó mindent sokkal hamarabb tanulnak, én is 80-88 közt voltam általános iskolás, fele annyit nem kellett gályáznom, mint most a gyerekeimnek. Ugyanakkor röhejesnek tartom, hogy pl. az első évben gyakorlatilag nem csináltak semmit, csak színeztek. Ennyire azért a túlnyomó többségnek nem megrázó az átmenet az óvodából az iskolába... Problémát jelentenek szerintem a baromi rossz, feleslegesen tudományoskodó, viszont teljesen logikátlanul felépített tankönyvek (érdemes belelapozni egy ötödikes nyelvtankönyvbe, vagy tetszőleges környezetismeret könyvbe 1-6-ig, az embernek a füle is kétfelé áll...), a dögunalmas órák is (János vitézre FÉL ÉV????), nem a mennyiséggel van baj, még csak nem is feltétlenül azzal, amit meg kell tanulni, hanem azzal, ahogyan.

  • 2016.01.04 09:46:31Cartman (ex Cartman)

    Én is tanár vagyok, és sok itt megszólaló kollégámmal szemben nem szeretnék az iskolában napi nyolc órát tölteni. Mert pl. órára készülni nem tudok számítógép nélkül, az iskolában pedig nem mindig tudok géphez jutni.

    Olyan pedig tényleg inkább hallgasson, aki nem érti az alapvető összefüggéseket az óraszámok tekintetében. Ma tipikusan 25-26 megtartott órarendi órája van egy közoktatásban/szakképzésben dolgozó főállású tanárnak, amin felül 32-ig lehet elrendelni mindenféle egyebet (helyettesítés, felügyelet, versenyeztetés, stb.) kötött munkaidőben és az azon felüli rész csak a relatíve kötetlen(ebb). De ez utóbbi is csak annyiban, hogy nem kell külön adminisztrálni. Ilyenek pl. az órára készülés, dolgozatjavítás, ilyesmi. Na most, ha mondjuk az iskolában nincs (elég) számítógép, akkor nagy kitolás előírni a 32 órán belül olyat, amihez kéne. Mert a munkaidődet lekötik rá, de nyilván csak otthon tudod majd megcsinálni. Ezért (is) abnormális, ahogy ez az egész működik jelenleg.

    Másrészt a házi feladatot én is eltörölném (magam részéről nem is szoktam adni). Ha rajtam múlna, a délutáni órák inkább művészeti-, sport- és hobbi-jellegűek lennének, részben választható rendszerben. A készségtárgyak egy részét, illetve – lehetőség szerint – a testnevelést is át lehetne tenni délutánra. Házi feladat helyett – szintén délután – lehetnének a tehetséggondozó és felzárkóztató órák, de csak azoknak, akik igénylik (illetve szükségük van rá).

  • 2016.01.04 10:44:24eßemfaßom meg áll

    Az egész oktatást le lehetne tudni az írás-olvasás megtanításával + megtanítani, hogy a különálló gomb indítja a gépet, az internet egy szines ikon amit meg kell érinteni nyomni kattintani és márt minden tudás meg is van ami kell. Mondjuk erre összvissz elég lehet 1 év így 7évesen már lehet is küldeni a modern tudással és készségekkel felvértezett fiatalokat a díványra.hu-ra szerzőnek

  • 2016.01.04 12:15:31retinax

    cardiobascuralis: téged vernek otthon, vagy a főnököd aláz meg mindennap, és itt kompenzálsz, hogy ilyen bátran, arc és név nélkül sértegeted az embereket? Ha bajban vagy, kérj segítséget.

  • 2016.01.04 12:31:20cardiobascuralis

    kairouan:
    Lehet, hogy nem kardioedzés, de legalább valami mozgás, mindenképpen több a semminél. Amit írsz, az kb. olyan, hogy minek az autóra irányjelző, mikor egy csomóan úgysem használják. Ilyan alapon lehetne azt is mondani, minek az autóra fék, előbb-utóbb úgyis megáll (légellenállás, súrlódás).
    Heti 5x45 perc még sima gyaloglásból sem kevés.

    Nem tudom, melyik tárgy fölösleges szerinted, és miért hasznosabb azoknál azt tudni, hogy ki volt József Attila. Vagy miért lenne lényeges, hogy mikor meg hogyan jöttek ide a magyarok, vagy ki az a kék színű faszi az 1000 Ft-oson. Alapvetően mindezek ismerete nélkül legalább olyan remekül el lehet élni (sőt, jobban), mint annak ismerete nélkül, hogy hogyan kell becsavarni egy facsavart.
    Nem hinném, hogy bárminek az ismerete fölösleges lenne az életben.

    (A többségnek fölösleges pl. nyelvet tanítani is, úgysem megy sehova az életben, szóval tök jól megvan nyelvtudás nélkül. Indokot bármire lehet találni.)

    A deriválás sem akkora hülyeség, ha nemcsak matematikában tudod alkalmazni, hanem át tudod rakni a gyakorlati életbe, ahol kiderül mondjuk, hogy a sebesség (idő szerinti) első deriváltja a gyorsulás, vagy hogy váltakozó áramú villamos hálózatok esetén miért hasznosak a képzetes számok.

    eßemfaßom meg áll:
    A cikkek minőségét tekintve szerintem a divany.hu eddig is így szerezte a firkászait. Az érettségi megléte szerintem már kizáró ok a felvételinél.

  • 2016.01.04 12:32:39cardiobascuralis

    retinax:
    Miért, seggfejkém, te arccal teszed?
    Az évtized második felében legalább egyszer próbálj majd meg gondolkodni is, legalább pár másodpercig. Mert az első felében láthatóan nem jött össze.

  • 2016.01.04 12:49:43Pirx

    @xclusiv
    "De értelme semmi. Megnyit egy wikipedia-t, ott a képlet 30 másodperc alatt ha elfelejtette..."
    Ezekszerint te is az ingyen szerzett instant tudás híve vagy. Aztán ha nincs net, meg gugli, akkor nézel, mint a kiszántott egér. Hamár képlet... Ha érted az összefüggéseket például fizikából, akkos szinte meg se kell tanulnod a kéletet, mert levezeted... Igaz, ehhez egy kicsivel több erőfeszítés kell, mint a wikipédiához.
    Az a tudás nem tudás, semmit nem ér, mert fogalma sincs mit talált meg. De legyen Azért leszenk olyanok, akik kmegtanulják. Azok majd boldogulnak mobilnet nélkül is.
    És a házi feladat normális mennyiségben azért kell, mert azzal lesz biztos tudás. Matematikát még egyetemi (mondjuk egy átlagos műszaki képzés keretéről beszélek) szinten is meg lehet tanulni megfelelő gyakorlással. Anélkül soha. De normálisan fogalmazni is csak akkor tanuls meg valaki, ha olvas, és ír is. Különben zagyvaságokat hord össze. Ahogy láthatjukj.
    Amit meg a tanári munkáról írsz, nevetséges bullshit, hogy a szavaiddal éljek, valahogy így képzeli el a kormányzat is a pedagógusi munkát.

  • 2016.01.04 12:50:48Pirx

    No meg gépelni is illene megtanulni nekem....

  • 2016.01.04 12:59:12FlybyWire

    cardiobascuralis:

    Légyszi áruld már el, hol tanítasz, hogy még véletlenül se vihessem egy ilyen agressziv, sikertelen frusztrált vadparaszt közelébe a gyerekem.
    Köszi :)

  • 2016.01.04 13:14:52cardiobascuralis

    FlybyWire:
    Nem tanítok, a kurva édesanyádat szoktam dugni helyette.

  • 2016.01.04 13:20:50kairouan

    cardiobascuralis:
    Nem tudtam befejezni:
    Szóval az élet dolgaira kellene megtanítani a gyereket, elhelyezkednek egy munkahelyen és azt sem tudják milyen jogaik, kötelességeik vannak, mi fán terem a munkaszerződést, mennyi a bruttó bérük és mit vonnak belőle stb.

    Legutóbbi munkahelyemen is mikor már 3 hete ott voltam és még mindig nem volt szerződésem, akkor az egyik kedves kollegina (30 már biztosan elmúlt) közölte, hogy mit pampogok, szerződést csak próbaidő után szoktak írni.
    Na ez a gáz és ez a szülők és az iskolarendszer hibája (meg a kolléganőmé is, akinek nem ez volt az első munkahelye, de ennyire futotta nála).

  • 2016.01.04 13:25:39kairouan

    Úgy látom a hozzászólásom első része valami más időzónába került...

  • 2016.01.04 13:29:49Mr. Megnézzük

    Gyerek és gyerek között hatalmas különbségek vannak, épp így tanár és tanát között (valamint házi és házi között) is. Az, hogy egyesek a humán tárgyak, míg mások a reáltárgyak felett törnek pálcát, mondván: "minek azt", és a többség saját kompetenciái tudatában vetné el a heti öt testnevelésórát, vagy épp a technika és háztartástan című tárgyakat is alapvetően BAROMSÁG.

    A magyar oktatásnak sok rákfenéje van, ezek közül talán a házi feladat adása/nem adása a legkisebb. Gyerekként én nagyon utáltam iskolába járni (az első osztály első napjától kezdve), még jobban utáltam a házi feladatot (szinte sosem csináltam meg, ötödik után konkrétan le sem jegyeztem). És bár ezerszer elmondták nekem, hogy na így aztán "sehova" sem fogok jutni, a velem együtt végzettek között mégis kiváltképp előkelő helyen állok a karriert, vagy az adott életkorig elért keresetet tekintve.

    lehet vitatkozni napestig azon, hogy kell-e házi vagy sem, vagy hogy mi az optimális mindaddig amíg a magyar oktatás nagy ívben szarik az egyes diákok egyéni igényeire az alapfokú oktatást tekintve. Én mindig egy jó eszű gyerek voltam, inkább reál, mint humán beállítottságú, rossz jegyeim többségét a "nem megfelelő" viselkedésem miatt kaptam ("nem figyelt", "beszélt", "rajzolt", "nézett ki az ablakon"). Sajnálom. Kurvára untatott az iskola, még jobban untatott a 123. gyakorlófeladat ugyanabban a kérdéskörben. Miért nem csináltam meg? Mert a 10. feladatnál felfogtam hogy miről van szó, és onnantól nem tudtam odafigyelni, mert nem volt érdekes, mert nem volt új, mert nem volt kihívás. Megtanultam, felfogtam, megértettem. A házi feladat lényege ez lenne. Aki nem érti gyakorolja, aki meg érti az értse és kész. Ha meg úgy hiszem hogy értem, közben nem, akkor meg majd jól megszívom a dolgozaton és ennyi.

    (folytatása következik - a 2000 karakteres limit egy szar)

  • 2016.01.04 13:41:34Mr. Megnézzük

    Egyrészt nonszensz hogy a kettes tanuló ugyanazt gyakorolja mint az ötös tanuló, másrészt az is hogy a jó tanulókat akik maguktól is haladnak kötelező gyakorlásra kényszerítjük. Persze tudom, "Ha ilyen jól tudod mibe telik összedobni?" Mibe, ba*dmeg, IDŐBE! Minek gyakoroljak otthon olyat, ami nem erőlteti meg a tudatom (szóval konkrétan NEM GYAKORLÁS), de attól még órákig tart mire leírom? Időrablás, ráadásul a gyereknek arra nem marad ideje, hogy gyerek legyen. Autózzon, legózzon, szaladgáljon, mit tudom én...

    A hazai oktatás nagyon rossz irányba halad, és az oktatáspolitika is visszafelé kavar, a poroszos időket idéző álomképeket dédelgetve, hogy a több iskolában töltött idő majd "okosabb" gyerekeket eredményez. Persze. Mert ez így működik. Akkor legyen hétfő-péntek bennlakásos minden iskola, mert akkor meg főleg okos lesz mindenki.

    Felesleges elvárások, felesleges tárgyak, az egyéni kompetenciák figyelmen kívül hagyása, túlterhelt gyerek, túlterhelt tanár, ellenőrizetlen tananyag. Ez jóra nem fog vezetni. Persze kössük le a gyereket hátha nem veszi észre hogy apja-anyja konkrétan szarért-húgyért dolgozza magát rommá nap mint nap és ezért nem ér rá érdemben vele foglalkozni. És szokja csak meg a terhelést, mert ha munkába áll sem lesz ez jobb, csak a "házi feladat" cserére kerül a "túlóra" által. Mindezt ahelyett, hogy a valós életben hasznos kompetenciákra feküdnénk rá...

    Mert a János Vitézt tudni kell kívülről, mert a kötelező énekórára szükség van, meg a kötelező tesire is (igaz van ahol ez ELMÉLETI, mert nincs se hely, se felszerelés, se tanár), és adjunk ki még vagy 3-4 órát lefedő KÖTELEZŐ házi feladatot, nehogy már az a gyerek legalább otthon gyerek lehessen...

  • 2016.01.04 14:13:29eßemfaßom meg áll

    'a 2000 karakteres limit egy szar"

    akinek 2000 karakter nem elég egy kommenthez az nem tanult meg fogalmazni, csak szófosni. Pl ezért kellett volna megcsinálni a házifeladatot.

  • 2016.01.04 14:42:31Terézágyú

    Azért ne adjunk házit, mert a gyerekek úgyis a szünetben másolják????

    Akkor ne tanítsunk semmit az egyetemen se, mert a gyerek úgyis puskázik, másról másolja a szakdogáját, vagy éppenséggel megveszi a diplomáját a piacon.

  • 2016.01.04 14:44:18Terézágyú

    "még jobban utáltam a házi feladatot (szinte sosem csináltam meg, ötödik után konkrétan le sem jegyeztem). És bár ezerszer elmondták nekem, hogy na így aztán "sehova" sem fogok jutni, a velem együtt végzettek között mégis kiváltképp előkelő helyen állok a karriert, vagy az adott életkorig elért keresetet tekintve."

    De nem azért csináltál karriert, mert NEM csináltad meg a házidat, te nagyon okos...

  • 2016.01.04 17:58:28marczy

    recommented, teljesen igazad van, normális országokban már rég ez megy.
    Ha nincs agyonhajtva a jó képességű gyerek, de szociális téren fejlesztve van, attól még az intellektuális teljesítménye nem lesz rosszabb. Nem a lexikális tudásanyag özönéről szól manapság a munkaerőpiac sem. Aki akar, készüljön fel belőle alaposan, tartson előadást, ha meg érettségire kell, annál jobb, mert hallja a többi gyerek is.

    Elég, ha úgy lép át a gyerek a felső tagozatba, hogy tud írni, olvasni, számolni, de ehhez nyugodt alapozás kell, és nem sietség, hogy nálunk minden gyerek ír és olvas már szeptember közepén. Mindenkinek melegen ajánlom, hogy nézzen rá a bajor oktatási rendszerre...
    Ha az alapok megvannak, akkor lehet a szakszerűbb, magasabb precizitást igénylő anyagot megtanítani. Addig nem. Egyszerűen nem hiszem, hogy általános iskola 3-4. osztályában már történelmi távlatokban kelljen gondolkodni, mert a mi időnkben ez volt.

    Öncélú magoltatás rengeteg, gyakorlatiasság zéró. Aki ma be tudja seggelni az Íliászt, tegye, mondja el órán, később legyen belőle jó színész, bármi. De akit ez nem motivál, nem ezzel fog kitűnni.

    Egy elavult, egydimenziós, túlintellektualizált gondolkodásmódot tükröz az iskola. Ezen pedig muszáj változtatni. (És igen, a kutatásmódszertan tanulása sem azonos a lexikális tudás mindenhatóságával.)

  • 2016.01.04 18:19:51Krumpli Bogart

    Maga az állami iskolarendszer rossz. Az állami oktatás lényegében tömegtermelés, ami ennyit tud nyújtani és kész.
    Aki megengedheti magának, tartson házitanítót. A lányaim most harmadévesek az egyetemen, a mai eszemmel keresnék három tehetősebb családot és közösen fizetett házitanítóval oldanám meg az alsó tagozatot.
    Sajnos én sem engedhettem meg magamnak, de alsóban hazahozattam a gyerekeimet tanítás után, pihentek, aludtak, játszottak a nénivel és amikor hazaértem, magam foglalkoztam velük.
    Ötödiktől kezdve fokozatosan önállósodtak, egyedül tanultak és saját maguk igényelték a különórákat (zene, rajz, sport, nyelv). Az érdeklődő gyerek MINDIG TANUL, a tanulás nem egyenlő az iskolába járással.
    Aztán lassan eljutottunk odáig, hogy nem érünk rá tanulni, mert iskolába kell járni.
    Hetediktől elkezdték munkanapnak tekinteni az iskolaidőt, nulladik óra és egyéb baromságok, akkor lett elegem, magántanulók lettek és csak azokra az órákra jártak be, amin volt is mit tanulni. Szabadidőben zene, sport, művészet, minden belefért.
    Az osztályból egyedül az én gyerekeim tettek előrehozott érettségit, csak nekik lett meg a két nyelvvizsgájuk, csak ők fejezték be a zeneiskolát, csak nekik lett meg az ECDL vizsgájuk. A többiek erre nem értek rá, mert iskolába jártak.

  • 2016.01.04 21:07:06Shabby Bear

    Szóval a megkérdezett tanárok szerint mindenki legyen egységesen hülye mert az jó minden gyereknek, csak azért mert a kedves tanár egy lusta köcsög számon kérni a feladott leckét. Gratulálok, így a picsafejü tanárnő biztos nem fogja rosszul érezni magát..mert nem kell szembesülnie azzal hogy nem végzi a dolgát.

    Hogy az Isten baszna meg benneteket ott ahol vagytok faszfejek..a liberális hányadék nézeteitekkel egyetemben.

  • 2016.01.04 22:33:35Papucsban a Teraszon

    El akarok menni ebből az országból.

  • 2016.01.05 08:42:11momori

    Papucsban a Teraszon
    +1

  • 2016.01.05 09:29:02indapass

    @Krumpli Bogart

    "A többiek erre nem értek rá, mert iskolába jártak."
    Hogy ebben mennyi igazság van!

    @ Mr. Megnézzük

    "Egyrészt nonszensz hogy a kettes tanuló ugyanazt gyakorolja mint az ötös tanuló, másrészt az is hogy a jó tanulókat akik maguktól is haladnak kötelező gyakorlásra kényszerítjük. Időrablás, ráadásul a gyereknek arra nem marad ideje, hogy gyerek legyen. "

    Teljesen egyetértek.
    Ezért hozom el én is ebéd után őket a suliból.

    De sajnos ez nem rendszerszintű megoldás. A gyerekeim azok közt élik le az életük java részét, akiket nem tudtak elhozni és így nem jutott idejük játszani, gyereknek lenni. Ennek minden negatív következményével.
    :-(

  • 2016.01.05 09:34:33egysmás

    Shabby Bear, ha a tanár elvégezné a dolgát, a gyerek a nyolc óra kötelező iskola után megtanult anyaggal menne haza és nem a szülő feladata lenne azt elvégezni, amiért a tanár felveszi a fizetését.

  • 2016.01.05 10:34:49retinax

    Cardiobascuralis: butaságot beszélsz, látod, én nem sértegetek senkit. De te félsz valamitől, hogy így viselkedsz?

  • 2016.01.05 10:36:22Auld Lang Syne

    Japánban a politikusok és bankárok után a tanárok kapják a legnagyobb fizetést.
    Ez persze egy végletes példa. Éppen úgy, mint Magyarország.

  • 2016.01.05 11:41:05Kong.Kinga

    Moderátort Shabby Bear-nek, csúnyán beszél.

  • 2016.01.05 11:42:22Kong.Kinga

    Szünetben ne legyen házi!

  • 2016.01.05 14:05:23Dark Declan

    A tudás alapja a gyakorlás, de ezt szerintem csak a reál tárgyakon érdemes erőltetni, a többin nem.

    "A többiek erre nem értek rá, mert iskolába jártak."

    Én meg élni nem érek rá, mert dolgozom, de ezt is leszarja mindenki, egyszerűen kell és kész.

  • 2016.01.05 14:19:55Flúgatlan

    Mekkora idióta cikk ez!

    Azért, mert sok helyen hülyén használják a házi feladatokat (pl. szünetre sok házit feladni) nem kell az egész koncepciót kárhoztatni. Rendesen átgondolt mértékben és stílusban a házi feladat:
    a) segítheti a memorizálást, bevésődést (az órán nincs elég idő pl. az idegen nyelvek szavainak memorizálására)
    b) teret adhat a kreativitásnak, hisz pl. hosszabb átgondolás után írhat le valamit a gyerek, nemcsak az óra nyüzsgésében
    c) segíthet az önálló feladatmegoldás, munkamorál fejlesztésben (akkor is dolgozok, ha nem áll ott a tanár).

    Idióta tanárok (amiből van sajnos elég) persze bután sok és értelmetlen feladatot is adhatnak, aminek nyilván nincs értelme, de nem a "házi feladat", mint tanulási eszköz a rossz.

  • 2016.01.06 01:00:53xclusiv

    @cardiobascuralis: "Számolgathatsz, ahogy akarsz, csak akkor használj valós adatokat, ne ilyen hasraütéses ökörségeket."

    Kiscsillag, milyen valós adatokat?
    Az szerintem elég valós, hogy amit a diák 40 percben leír (mert kiadás, beszedés, olvasás, stb. után ettől több nem marad), azt a tanár képes legyen már 10 perc alatt érdemben kijavítani, leosztályozni, stb...
    Érdekes, nálunk a felsőoktatásban ki tudott javítani pár tanár még aznap, _pár órán belül_ egy bőven 100+ fős ZH-t, úgy, hogy még aznap tudtunk reklamálni menni.
    De a 30+ fős fizika ZH-kat is ki tudta javítani a tanár egyedül, másnapra.
    És be is került neptunba. Ennyike.

    "Majd esetleg nézz utána, hogy a bullshit szónak mi a magyar megfelelője, mert ez így igénytelen fos."

    Meg esetleg leszarom a nyavalyádat. Az ilyenekbe általában akkor sikerül belekötni, ha az érdemi tartalomba nem tudsz érdemben. Jelenleg is ez történt.
    (És igen, tudom mi lesz a következő, a stílusom. És igen, abba is akkor szoktak belekötni, ha az általam leírtakba érdemben nem tudnak.)

    "Hát pont nem, sőt, épp annak az ellenkezőjét."

    Mit?
    Hogy agyonterheled szerencsétlent, aki rosszabb esetben megutálja az adott tantárgyat, még ha korábban szerette is?
    Már nem te egyedül, nyilván, hanem a hozzád hasonlókkal együtt, akik napi 5-6 tanóra után még feladnak óránként fél órányi házit, hogy szopjon a szerencsétlen még otthon is 2-3 órát. Szünetre és hétvégére meg adnak 5x ennyit, mert úgyis van rá ideje.
    Volt ilyenhez szerencsém, sajnos...

    "Javasolnám az értő olvasás elsajátítását."

    Én meg javasolnám, hogy menj te a piacsába. Remélem elég kultúráltan fogalmaztam.
    Semmi konkrétumot, semmi érvet nem sikerült felhoznod, egy sima kis fórumtroll vagy.

  • 2016.01.06 01:01:46xclusiv

    @cardiobascuralis: "Földműveléshez tényleg nem kell, utcasepréshez sem. Sőt, még Wikipédia sem."

    És végül: ...ád a paraszt, te szerencsétlen, ostoba, arcoskodó troll.

  • 2016.01.06 07:58:52Körömcsiga

    A házi feladatnak az a célja, hogy önállóságra nevelje a gyereket. Anélkül soha nem lesz képes bármit is magától megcsinálni. Hagyjuk csak el, így sem képesek már semmire maguktól, majd az élet megtanítja őket, igaz?

  • 2016.01.06 13:50:28BrianZ

    "A tanítás jó volt, a gyermeket megölték, abból a 12 évi magolás és drukkolás kivert, kigyilkolt minden eredetiséget, minden érdeklődést. Azt már semmi más nem érdekli minthogy hányadik lap aljától hányadik lap tetejéig kell a leckét megtanulni, hogy a vizsgán átcsúszhasson, és egyetlen vágya és reménye az, hogy megszerezvén a diplomát, valami állami álláshoz jusson és ilyen módon a saját életének a terhét és nyűgjét az állam nyakába varrja."
    Szent-Györgyi Albert, Budapest, 1930
    [link]

  • 2016.01.06 13:53:05BrianZ

    És tegyük azt is hozzá, hogy Magyarország milyen rosszul teljesít a különböző nemzetközi felméréseken szövegértésből, matematikából, stb. Az oktatás haldoklik, de mivel hatalmas, ezért lassú a folyamat.

  • 2016.01.07 00:46:59geegee

    Jajj, kib@szott leckeírás, amikor én voltam gyerek, miért nem voltak ilyen reformtörekvések?
    :-))))

  • 2016.01.07 00:50:28geegee

    De jó itt is ez a szájbaszökött indekszes blogmotor.Jelzi, hogy 2 oldalnyi komment van, de ha átkattintok a korábbiakra, akkor ott nincs semmi a cikk alján.Viszont a későbbi kommentek linkelnek a nem is létező korábbiakra.Most akkor hogy a faxomba van ez?Adjatok már egy rohadt nagy tockost a pogromozóknak, bazzegh...

  • 2016.01.08 00:07:55xclusiv

    @Körömcsiga: "A házi feladatnak az a célja, hogy önállóságra nevelje a gyereket. Anélkül soha nem lesz képes bármit is magától megcsinálni. Hagyjuk csak el, így sem képesek már semmire maguktól, majd az élet megtanítja őket, igaz?"

    Baromság. De vegyük sorban.

    "A házi feladatnak az a célja, hogy önállóságra nevelje a gyereket."

    Nem igaz.
    Saját tapasztalatom szerint a háti feladatnak 3 funkciója volt:
    1. begyakorolni azt, amire órán nincs idő
    2. megtanulni azt, amire órán nincs idő ("erre most nem volt idő, a könyben a 59-64. oldal közötti rész azért számon lesz kérve")
    3. szimplán szopatásból ("mivel rosszak voltatok órán, ezért még pluszban ez és az is")

    Önállósághoz bármi köze bármelyiknek? Hát semmi.
    Aki beleszart az beleszart, max. közölte hogy nincs meg, ennyi. Aki kevésbé szart bele, az legalább lemásolta, és néha megcsinálta.
    Persze volt 1-2 stréber, aki mindig mindent megcsinált, őket utólag is csak sajnálni tudom. Iszonyat időt elbasztak a gyerekkorukból, fölöslegesen...

    "Anélkül soha nem lesz képes bármit is magától megcsinálni. Hagyjuk csak el, így sem képesek már semmire maguktól, majd az élet megtanítja őket, igaz?"

    Én személy szerint néha megcsináltam, néha másoltam, néha elkummantottam. Lebukás ritkán volt belőle.
    De az önállósághoz semmi köze nem volt, akármit is csináltam.

    Ehhez képest elég önálló felnőtt lettem.

  • 2016.01.08 00:09:16xclusiv

    @geegee: "Jajj, kib@szott leckeírás, amikor én voltam gyerek, miért nem voltak ilyen reformtörekvések? :-))))"

    A lényeg az lenne, hogy ha neked szar is volt, legalább a gyerekednek ne legyen az.

  • 2016.01.08 15:16:49ColT

    Normálisan kell kitalálni a házit. Úgy, hogy a gyereknek is érdekes legyen pl. Ha már kell adni...

  • 2016.01.08 15:17:45ColT

    @Körömcsiga : Így sem önállóak...

SZÓLJON HOZZÁ!

OnGo beszámolók

Hirdetés