Így teljesít a magyar oktatás a világmezőnyben

A BBC írta meg, hogy megjelent a PISA-tesztnél is több (egészen pontosan 76) országot felölelő tanulmány, amely a 15 évesek matematikával és tudományokkal kapcsolatos ismereteit mérte. Talán nem meglepő tény, de a szakértők arra jutottak, hogy kapcsolat mutatkozik az iskolázottság és a gazdasági növekedés között. Magyarország – Litvánia és Izland ölelésében - a középmezőnyben, a 32. helyen található.

A mezőnyt elején ázsiai országok (Szingapúr, Hong Kong és Dél-Korea) vezetik, a sereghajtók pedig Honduras, Dél-Afrika és Ghána lettek. „Ez az első alkalom, hogy valóban globálisan mértük az oktatás minőségét" – mondta Andreas Schleicher, az OECD képzési igazgatója.

Az európai országok közül a top10-be nem meglepő módon Finnország, Észtország, Svájc és Hollandia fért be, mindenképpen impresszív viszont Lengyelország 11. helye. Oktatáskutatóknak érdekes téma lehet megvizsgálni, milyen egészen eltérő oktatási rendszerek szerepelnek az élmezőnyben, mint a katonásabb ázsiai, és a hatalmas szabadságot biztosító Észak-Európai országok.

"A terv az, hogy minél több – egyaránt gazdag és szegény – országnak megadjuk a lehetőséget, hogy összemérhesse magát a világgal. Hogy felfedezhessék a relatív erősségeiket és gyengeségeiket, és észrevehessék, hogy milyen hosszú távú gazdasági célokat szolgál az, ha a minőségi oktatásba fektetnek" – tette hozzá.

BBC1
BBC.com

Szingapúr győzelme manapság már nem meglepő, de érdemes végiggondolni azt is, hogy milyen úton jutottk ide: egészen az 1960-as évekig az országban kifejezetten magas volt az írástudatlanok száma – ez viszont bizonyítja azt, hogy ilyen "rövid" idő alatt is hatalmas változást lehet elérni.

A tanulmány rávilágít arra is, hogy az Egyesült Királyságban például minden ötödik fiatal úgy hagyja ott az iskolát, hogy még az alapszintű oktatásban sem részesül – ami azért is gond az OECD szerint, mert ha csökkentenék ezt az arányt, akkor az száz milliárdokkal járulna hozzá az Egyesült Királyság gazdaságához. Az Amerikai Egyesült Államok egyébként csúnyán leszerepelt: bár Olaszországgal közösen a 28. helyet szerezték meg, még így is megelőzte őket többek között Vietnám is.

Mi lenne, ha?

A BBC készített egy másik interaktív grafikont is, amelyből kiderül, mennyivel növelné az adott pillanatban 15 éves gyerekek élete során az adott ország GDP-jét az, ha minden 15 éves részesülne alapfokú oktatásban. Magyarországon ez 190%, ami azt jelenti, hogy csaknem kétszer ennyi is lehetne a bruttó nemzeti össztermék – éppen ezért nem mindegy, hogy az iskolaköteles kor 14, 16 vagy netán 18 év. Ez az adat egyébként nem kiugró Európában, a legtöbb ország valahol 90 és 200 százalék között végzett.

Minél sötétebb lila egy ország, annál nagyobb potenciál rejtőzik még az alapfokú oktatásában.
Minél sötétebb lila egy ország, annál nagyobb potenciál rejtőzik még az alapfokú oktatásában.BBC.com

A legjobban Ghána járna, ahol 38-szorosára növekedne a GDP, de igazi befektetés lenne a fiatalok képzése Dél-Afrikában (26-szoros) és Honduras-ban is (20-szoros). Az OECD felhívja a figyelmet ugyanakkor arra, hogy a kutatás csak azon országokat tudta figyelembe venni, ahol rendelkezésre állnak sztenderdizált teszteredmények - ami például az afrikai országok legnagyobb részében nincs így. Vagyis lehet, hogy a most sereghajtóként szereplő Ghána valójában sokkal jobban teljesít, mint a térség legtöbb országa - mondják a kutatók.

Ez a rangsor egyébként figyelembe vette a már említett PISA-tesztet (OECD országok és még néhány önkéntes ország), a TIMSS-tesztet (Amerikai Egyesült Államok) és a TERCE-t (Dél-Amerika) is. A részletes adatokat és tanulságokat a Word Education Forumon mutatják be jövő héten Dél-Koreában.

Csodálkozik, hogy Ázsia tarolt? Schleicher nem: "Ha bemegy egy ázsiai osztályterembe, akkor azt fogja látni, hogy a tanárok azt akarják, hogy minden tanuló sikeresen vegye az akadályokat. Érezni a szigort, az összpontosítást és a koherenciát" – magyarázta. "Ezek az országok nagyon jók abban is, hogy az igazán komoly kihívást jelentő osztályokba a legtehetségesebb tanárokat csábítsák be, így minden diáknak esélye van arra, hogy jó tanárai lehessenek." - tette hozzá.

Ha kíváncsi a teljes listára, ide kattintva megnézheti.

Oszd meg másokkal is!
Mustra