Piacmustra 2. - Újpest és a XI. kerület összecsap

2010_05_20_3ujpesti_piacPiactesztünk második részében a Fehérvári úti Vásárcsarnokot és az Újpesti Piacot látogattuk meg. Nézelődtünk, kérdeztünk, vásároltunk. Ha kellett, visszamentünk.

A piacmustra első részében a Fény utcai piacot és a Lehel csarnokot kerestük fel.

Újpesti vásárcsarnok

Gyerekkoromban jártam utoljára az újpesti vásárcsarnokban, akkor, amikor még minden piac meglehetősen hasonlított egymásra: mindenhol a budapesti polgároknak árultak, igaz a Fővám téren (akkor még Dimitrov tér) több volt a paprikafüzér és a téliszalámi.

2010_05_20ujpesti_piac

Az újpesti piac a hármas metró újpesti végállomásától száz méterre, az önkormányzat mögött található. Éppen felújítják a környező parkot, lesz hova leülni egy lángossal. Kint az utcán is jópár virágüzlet, hentes, és falatozó várja a vásárlókat, de a lényeg bent a csarnokban található: igazi zöldségpiac!

2010_05_20_5ujpesti_piac

Bevallom, nem számítottam ekkora választékra, ennyi zöldséges standra, ilyen kedves kiszolgálásra. Volt minden, hatalmas, de nagyon szerethető összevisszaságban: fóliás eper, zöldborsó, házi újhagyma igazi őstermelő nénitől, és rozénak titulált grapefruit.

Az őstermelők nem csak külön részén találhatóak a piacnak, hanem bent a többi zöldséges között is. Az áraik meglehetősen visszafogottnak tűntek. Ármércéink ezen a héten: karalábé (100-130 forint között), zöldborsó (560-680 forint között). Még nincs igazán zöldborsó szezon, de hat helyen is árulták. Karalábét több, mint tizenöt helyen számoltam, de sajnos mindenhol ugyanazt a fajtát kínálták. Az árkülönbség csupán a frissességétől függött.

Különleges, csak az újpesti csarnokra jellemző üzletet nem találtam, itt is van savanyúságos, tejbolt és pékség is. De ez a rengeteg zöldség, amit felhalmoznak az asztalokra, magában is különleges.

2010_05_20_3ujpesti_piac

Sajnos a húsválaszték csak átlagos, de mindent meg lehet vásárolni, ami egy átlagos családnak a hétvégére szükséges: baromfi, sertés, és marha is, szépen kiállítva a pultban. Két helyen láttam birkát is, és határozottan gusztusos tepertőt. Sőt vettem egy darab vékony, erősen füstös zsírszalonnát, valamiért ritkaság mostanában.

Ha megéheznénk, több „lacikonyha” közül is választhatunk. Miután végignéztük a választékot: sültkolbász, hurka, lángos, marhapörkölt, oldalas, stb., vissza kellett mennünk, és enni egy tányér babgulyást lángossal. Mit mondjak, nem maradtunk éhen!

Nyitva tartás: H-P: 6-17, SZ: 6-14.

Fehérvári úti Vásárcsarnok

Nem vagyok (eddig nem voltam?) rendszeres látogatója a Fehárvári úti csarnoknak, ezért vizsgálódás céljából másodszor is visszamentem, mindkét alkalommal vittem magammal egy, a piacot jól ismerő és rendszeresen itt vásárló kalauzt. Segítőim nagy rajongói ennek a piacnak, lelekesdésüket igyekeztem csak annyira átvenni, amennyire ezt a hely megérdemli.

fhvar_piac0

A három szintes piacot 7 éve felújították, de az új külső mögött nagyrészt megmaradt a régi szerkezet, és ezt a rég óta ide járók örömmel nyugtázzák. Az alsó szinten a kereskedők kaptak helyet, itt ugyanazt találjuk, mint minden piac kereskedősorán – hasonló kínálat, szép nagyra nőtt zöldségek és gyümölcsök azonos áron. Termelői tojásért mégis le kell menni a lépcsőn. Kiemelndő még a virágos sor, ahol a holland egyenvirágokat és csokrokat árusító kereskedőktől a kertjükben szedett virágokat szorongató idős nénikikg mindenféle virágárust találunk. Anyák napján friss orgonát lehet kapni, most pedig tele vannak a pultok virág- és zöldségpalantákkal, fűszernövényekkel. A virágosok tovább tartanak nyitva, mint a piac.

Nyitva tartás: H: 06.30 - 17.00, K – P: 06.30 - 18.00, Sz: 06.30 - 14.00
Virágsor: H-P: 06.30 - 18.00, Sz: 06.30 - 14.00, V: 07.00 - 14.00

A legérdekesebb a középső szint, ahol a kis- és őstermelők árulják portékájukat. Itt aztán igazi piaci hangulat van! – az árusok egymásra licitálva próbálják rámtukmálni a spenótot és a borsót (végül sikerrel is járnak), dugdossák a babakocsiban mosolygó gyerek kezébe a cseresznyét, és győzködnek arról, hogy a kicsinek azonnal sóskára van szüksége (ez a kísérlet sikertelen).

fhvar_piac5

A piac óriási előnye, hogy nagyon sok a kistermelő, valóban nagy százalékuk árul saját termesztésűnek látszó zöldséget-gyümölcsöt. Persze itt is van olyan néni, akinek a pultján suvickolt padlizsán mosolyog ilyenkor tavasszal, de egy gyakorlott piacra járó ilyesminek nem dől be, és szerencsére nem ez az igazán jellemző. A hetesüzletek között nem találok kiemelkedőt. Egy helyen láttam házi csirkét, egy másik pultnál pedig bizalomgerjesztő mangalica árut, a szalámiból vettem is, és nagyon finom.

Árak: karalábé (150-200 forint) zöldborsó (600-900 forint) – a 900 forintos borsót sikerült 700-ra lealkudni, pedig nem árultam el, hogy cikket írok.

fhvar_piac3

Érdekességként ezen a szinten találunk még egy édesvízi és tengeri halakból kellemes választékot kínáló halárust, egy szerény felhozatallal operáló bioboltot, házitej- és sajtárust, és állítólag a piac erdei gomba kínálata is kiemelkedő tavasztól őszig. Szerintem a különlegességek terén a piac két csúcspontja az arab fűszeres és a magokat árusító üzlet. A magosnál mindenféle különlegességet megtalálunk, a natúr pisztácia (sózatlan, pörköletlen), ami egyébként igencsak nehezen beszerezhető a városban, itt 2800 Ft/kg-ért kapható. Meg kell ugyan pucolni, de hántoltat 8000 Ft/kg-ért kapnánk ugyanitt (ismerek olyan helyet Budapesten, ahol a zöld, szicíliai fajtát 20 000 Ft/kg áron mérik), így azt hiszem, megéri a fáradtságot. Az arab fűszeresnél nem tudtam olyan fűszert kérni, ami ne lett volna, mindemelett az bolt fő vonzereje a kimért áru – nagyon jó áron kapunk bulgurt vagy vöröslencsét, de érdemes benézni fűszeres, töltött vagy natúr olajbogyóért is. Arab kenyeret is tartanak (ez ugyan előre csomagolt, de legalább lehet kapni).

A legfelső emelet szinte teljes mértékben a kifőzdéké és a büféké. Óriási az élet, reggel 8-kor a Gyöngy büfé előtt söröspoharukat emelgetve köszöntenek a törzsvendég bácsik – az összes asztal tele van. Délben lépni nem lehet a lacikonyha előtt kigyózó sortól. Egyik kísérőm kedvence itt a tökfőzelék marhapörkölttel, húst nem evő barátnőm pedig a hekkre esküszik a sor végén található büfében.

A Fehérvári úti Vásárcsarnok kellemes piac, ahol viszonylag sok kistermelő áruja között válogathatunk, és különlegesebb dolgokat is beszerezhetünk, ha igényeink nem túl elrugaszkodottak. Egy thai vacsorához itt nem találjuk meg a hozzávalókat, de remek vasárnapi ebédet főzhetünk a szombati piacozás után. Érdemes a felső emeleten több büfé kínálatából is kóstolni! Jól megközelíthető, parkolni a mellé épült bevásárlóközpont parkolójában, vagy a környező utcákban lehet.