Olimpiai menü a repülőn, de minek?

Zanza!

A gasztronácik kételkednek abban, hogy miután a British Airways nagy csinnadrattával bejelentette, a 2012-es londoni olimpiára kreált egy menüt, az bármennyivel is jobb lenne, mint az összes ízetlen, repülőn felszolgált étel. És különben is, minek ez az egész?

Arról már nagyjából mindenki lemondott, hogy egy jót egyen a repülőn. Már az is csoda, ha egyáltalán enni adnak. A fapadosok annak idején még osztottak szendvicseket, de jó pár éve már csak pénzért lehet venni kaját, ha megéhezünk az úton. A tengerentúli belföldi járatok a legfurábbak: a jetBlue például kék chipset szolgál fel, amitől egy európai két napnyi konstans hányingert kap.

Bezzeg az olimpia menü

A British Airways ebben a szomorú helyzetben képes felhajtást csinálni abból, hogy új menüt kínál majd a gépein. Mondjuk a cég a londoni olimpia egyik hivatalos szponzora, talán ez izzította fel a kreatívokat. A kampány része, hogy a menü megtervezése köré is nagy hájpot csinálnak: séfek, szövegírók és alkotóművészek jelentkezését várják, akik majd celeb mentorok segítségével közösen megalkotják a BA hivatalos olimpia menüjét. A kérdés már csak az, hogy hogy ne legyen ugyanolyan íze, mint az összes járaton felszolgált, lefagyasztott majd újramelegített ételnek?

A repülőn nem lehet igazán jót enni

A harmincas évek óta adnak ételt a személyszállító repülőkön, és bár azóta nagyon sok minden megváltozott. Azt a problémát például még mindig nem sikerült megoldani, hogy az ételek - bármilyen is az alapanyag, bármilyen recept alapján is készülnek - a lefagyasztásnak és a későbbi felmelegítésnek köszönhetően kapnak egy generál ízt és illatot. Nemcsak a tömeggyártás miatt van ez így, hanem mert az ételek biztonságos elkészítéséhez, tárolásához és szállításához, elengedhetetlen technológiai eljáráson mennek keresztül, mielőtt a tálcánkra kerülnek. A világ legnagyobb gyártója, a Gate Gourmet, amely több mint 200 millió ételt készít különböző vonat- és légitársaságoknak, a NASA által fejlesztett eljárással biztosítja termékei biztonságos fogyasztását.

Reggeli a Continental járatán
Reggeli a Continental járatán

Szendvics és keksz

Ma már nehéz elképzelni, hogy a hetvenes években, a TWA belföldi járatain így nézett ki a menü az első osztályon: tenger gyümölcseivel töltött palacsinta, homár, rák és kagyló mártásban, borjúgerinc Orloff módra, szarvasgombával töltve, sajtkülönlegességek, Grand Marnier torta, majd finom koktélok. Aztán ahogy egyre nagyobb lett a verseny, úgy lett egyre ócskább a kaja. A légitársaságok számára kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy az ételeken spóroljanak először. Így lett évről évre egyre kevesebb és rosszabb az étel.

A következő fordulatot 9/11 hozta - a terrorista támadást követően drámaian csökkent az amerikai légitársaságok forgalma, és a kiesett bevételt a TWA-nél és az American Airlines-nál úgy próbálták pótolni, hogy az összes belföldi járaton megszüntették az étel felszolgálását. -Aki tud angolul, most elolvashatja minden idők egyik legviccesebb panaszlevelét is, amit az ételek minősége ihletett. Pedig a címzett, a Virgin-Atlantic még az ételekre nagyobb figyelmet fordító társaságok közé tartozott/tartozik.- Szintén 9/11 után tiltották ki a fém evőeszközöket a fedélzetről (ezek használata korábban is csak bizonyos légitársaságok első osztályán volt jellemző), de azóta kicsit már lazítottak a szabályokon.

Néha jobb nem enni

Bár az ételeket gyártó cégek különös gondot fordítanak a biztonságra, néha bizony jobb, ha hozzá sem nyúlunk a kajához. A legsúlyosabb ételmérgezés a repülés történetében 1992-ben történt az Aerolíneas Argentinas egyik járatán. A gép Limán keresztül szállította utasait Buenos Airesből Los Angeles-be. Peruban került a gépre a garnélarák, amelyről később kiderült, hogy kolerával fertőzött. Az amerikai landolást követően öten azonnal rosszul lettek, a következő napokban 76-an jelezték, hogy betegnek érzik magukat. Egy halálos áldozata is volt a mérgezésnek, egy a hetvenes éveiben járó férfi szervezete nem tudott megbirkózni a kolerával.

Azért van néhány kivétel is

Singapore Airlines
Singapore Airlines

Bár a helyzet rossz, nem reménytelen. Néhány légitársaság kiemelt figyelmet fordít az ételek minőségére, ezek főleg a presztízsre hajtó cégek. A Singapore Airlines például nem csak a légikísérők szépségével és kedvességével csábítja magához utasait, hanem a szokatlanul finom menüjeivel is. A jegyrendelésnél akár séfet is választhatunk magunknak, és előre megrendelhetjük a finomságokat. Persze a turista osztályon ott sem homárt szolgálnak fel, de sokkal jobb minőségű ételeket, mint más járatokon. A fórumokon említik a hongkongi Cathay Pacificet, náluk minden egyes gépen van grillező és rizsfőző, így az utasok mindig frissen fogyaszthatják az ételt. Szintén jó híre van a Turkish Airlines menüinek és mostanában az Air France-nak is. Akit részletesebben érdekel, mi kerülhet a tálcájára, ezen az oldalon végignézheti a fotókat, melyeket jobbára utasok küldenek be.

Különleges kérések

Előzetes kérésre többféle különlegesen elkészített, vallásunkat, egészségügyi állapotunkat vagy étkezési szokásainkat tiszteletben tartó ételt rendelhetünk az útra. Általában elérhető a kóser és a halal menü (előbbi a zsidó, utóbbi a muszlim vallás ételkészítési irányelvei szerint készül). A Malév például kínál lacto-ovo és szigorú vegetáriánus menüt, illetve diabetikus, gluténmentes és laktózmentes ételeket is.

Blogmustra