GASZTRO

10 étel, amitől beállsz (majdnem)

2011. február 22., kedd 13:58

Mindenki számára ismert tény, hogy vannak olyan anyagok - az egyszerűség kedvéért nevezzük őket brogoknak -, amelyek elfogyasztása megváltozott, kellemes vagy kellemetlen tudatálllapottal jár. Azt már nem mindenki tudja, hogy hétköznapi élelmiszereink közül is van pár, ami ilyen hatóanyagokat tartalmaz.

Csilipaprika

A csili csípősségét a kapszaicin nevű anyag okozza, amit már régóta sikerrel hasznosítanak fájdalomcsillapítóként bizonyos reumás tünetek enyhítésére - írja az io9. Emellett legendák keringenek arról, hogy egy rendes adag kapszaicin az emberi szervezetben szép kis endorfin flesst válthat ki. Erre ugyan tudományos bizonyítékot még nem találtak, ám, ha valaki próbált már igazán csípős paprikát, az tudja, hogy be lehet tőle állni.

Pulykahús

A többi szárnyashoz hasonlóan a pulykahús is értékelhető mennyiségben tartalmaz triptofánt, ami egy aminosav, és a szervezet szerotoninszintjét jótékonyan befolyásolja. A triptofánban gazdag ételek megelégedettséget, nyugalmat okoznak az elfogyasztójában, többek között a könnyű elalváshoz is nagyban hozzájárulnak.

Édesburgonya (batáta)

A legtöbb keményítőt tartalmazó zöldséghez hasonlóan az édesburgonya is megemeli a szerotoninszintet. Amivel még rátesz a megelégedettség érzésre egy lapáttal, az az extra adag A-vitamin, ezt ugyanis a batáta igen nagy mennyiségben tartalmazza.

Spenót

A Popeye-rajzfilmek sok mindent tanítanak az embernek a fizikáról, kémiáról és a biológiáról, de a legfontosabb a spenóttal kapcsolatos: ha valaki spenótot eszik, akkor jól fogja érezni magát. Ez a zöldség magas magnézium-tartalmának köszönhető, aminek stresszcsökkentő hatása közismert.

Lazac

A közkedvelt hal szép mennyiségű DHA-t, azaz docosahexaenoic-savat tartalmaz. A DHA az agyszövet egyik fontos alkotóeleme. Kutatások kimutatták, hogy a megfelelő DHA-bevitel segíti az agyi funkciókat, „okosabbá” tesz, és javítja a memóriát is – Japánban például vizsgaidőszakok idején ugrásszerűen megnő a DHA-t tartalmazó kiegészítők fogyasztása.

Kakaó

A kakaóbabban több olyan vegyület is található, ami földobja az embert. Az anandamid például pontosan azokat az agyi receptorokat célozza meg, amiket a marihuána is. A therobromin vagy xanteóz hasonló, bár gyengébb hatású, mint a koffein. A kakaóbab tehát egyszerre nyugtat meg és pörget föl – igaz, hogy csak rövid ideig, és csak gyengéden.

Aréka dió vagy bétel

Az Ázsia egyes részen népszerű bétel vagy bételdió rágás közben olyan vegyületeket enged ki magából, amiknek a kávéhoz hasonló élénkítő hatású, elnyomja az éhséget – kár, hogy a fogakat feketére festi.

Cukor

A cukor, mint a szervezet egyik legjobb és legegyszerűbb energiaforrása, szintén produkálhat az emberben droghoz hasonló hatásokat (az orvosok körében nem ismeretlen a cukorfüggőség sem). Ha az ember egyszerre sok cukrot fogyaszt, akkor akár euforikus, felpörgetett állapot is előállhat (angolul ezt sugar rushnak nevezik), amit aztán szomorúbb, depressziós időszak követhet.

Kávé

A kávéban koffein van, ami közismert stimuláns: fogyasztása felpörgeti az embert, éberebbé tesz, az érzékenyeknél alvászavart, kézremegést, heves szívdobogást okozhat.

Szerecsendió

Ha az ember nagyon nagy mennyiségű szerecsendiót fogyaszt el, akkor a különböző hallucinogénekhez hasonló tripet élhet át. A probléma, hogy ehhez olyan nagy mennyiséget kell elfogyasztani a dióból, ami hányással és komoly hasmenéssel jár. És a túladagolásba bele is lehet halni.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2011.02.22 14:39:01Junk1

    bétel? indiában igen, de nem hiszem, hogy a sarki közértben kapsz ilyet Magyarországon. Egyébként tilos is.

    A többi alapvető élelmiszert és fűszert nem értem miért hasonlítják a drogokhoz. Ezen az alapon a zsíroskenyér is az mert szénhidrátot tartalmaz...

    Sajnálom a cikk íróját, hogy a mindennapi élelmiszereket és fűszereket úgy próbálja bemutatni mint drogokat és közéjük keveri a Magyarországon ismeretlen kábítószernek minősülő bételdiót.

    Indiában a bételtől kirohad gyökerestől a bételrágók foga és vöröset köpködnek tőle miközben hamar függővé válnak tőle.

    De azért a cukor meg a bételdió egy lapon említése kicsit hatásvadásznak tűnik.

  • 2011.02.22 15:10:36gumo nonez

    ez ugy ujsagiras ahogy a meki etterem

  • 2011.02.22 16:52:06Csokonai Vitéz Műhely

    Sikerült összehozni egy igénytelen és hiányos cikket.
    Ha már kajákról van szó:
    Banán: Triptofánt tartalmaz, amely növeli a szervezet szerotoninszintjét, így boldogságot és nyugodtságot eredményez. Gazdag káliumban, csökkenti a stresszt.
    Pattogatott kukorica: szintén szerotoninszint-emelkedést okoz.
    Csirkemáj: vas van benne, ami segít, hogy az agy oxigént kapjon, jó fáradtság ellen.
    Káposzta: természetes antidepresszáns. Kiváló folsavforrás, amelynek hiánya nyomott hangulatot, szélsőséges esetben depressziót is okozhat.
    Mandula, avokádó, tejtermékek, limabab, tökmag és szezámmag: tirozin tartalmúak - és ezáltal - dopamin növelők.
    És még sokan mások.
    És amitől tényleg beállsz: a mák és az iboga.

  • 2011.02.22 18:29:23VLADISZLAV

    És ilyen még az articsóka is. A fiatalabb példányok húsa finom is ráadásul, csak nehéz megfogni őket.

  • 2011.02.22 18:41:43Oráng Után

    Én rengeteg csípőset eszem. Mennyi az a kapszaicin-szint, amivel még volán mögé ülhetek?

    És vajon ez a felelős azért is, amikor paprikás a hangulatom? :)

  • 2011.02.22 18:50:58ÉSZLÉNY

    Ez kb olyan mintha petrezselyemből akarnánk fedezni náthás időszakban a C vitamin 100% át. Lehet, mer van benne, de mennyiben van annyi????
    Ekkora ökörséget, de tényleg!

  • 2011.02.22 18:56:30Slaydo

    Hát a szerecsendió tripet nem ajánlom senkinek 48 óráig tart és igencsak kemény. Mocskosul másnapos és beteg is lesz az ember tőle. Persze 40-50g szerecsendiót önmagában is büntetés betolni.

  • 2011.02.22 19:55:24penelope garcia

    Ez a sugar rush is érdekes dolog, mert én még ilyet csak az amerikai filmekben játszó gyerekeken láttam, életben nem. Pedig a gyerekeim is, én is komoly édességfogyasztók vagyunk.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta